cords05 Diglot Newbie United Kingdom Joined 3339 days ago 15 posts - 20 votes Speaks: English, Swedish* Studies: Russian
| Message 1 of 6 10 October 2015 at 3:32am | IP Logged |
Vilket av de nordiska språken tycker ni är mest likt tyska och varför?
1 person has voted this message useful
|
Josquin Heptaglot Senior Member Germany Joined 4843 days ago 2266 posts - 3992 votes Speaks: German*, English, French, Latin, Italian, Russian, Swedish Studies: Japanese, Irish, Portuguese, Persian
| Message 2 of 6 10 October 2015 at 12:16pm | IP Logged |
Det är mycket lätt att svara. Det måste vara isländska, för att det finns deklinationer och konjugationer i det isländska språket som inte finns i de andra nordiska språken.
|
daegga Tetraglot Senior Member Austria lang-8.com/553301 Joined 4520 days ago 1076 posts - 1792 votes Speaks: German*, EnglishC2, Swedish, Norwegian Studies: Danish, French, Finnish, Icelandic
| Message 3 of 6 10 October 2015 at 3:39pm | IP Logged |
Med utgångspunkt i ordförråd ville jag säga svenska. Svenska har många tyska lånord och det
ser ut som om andelen av högtyska ord är högre på svenska än på de andra skandinaviska språken
(danska och norska har fler lågtyska lånord). Också stavningen liknar tyska med ä/ö och ck.
Edited by daegga on 10 October 2015 at 3:43pm
|
jeff_lindqvist Diglot Moderator SwedenRegistered users can see my Skype Name Joined 6908 days ago 4250 posts - 5711 votes Speaks: Swedish*, English Studies: German, Spanish, Russian, Dutch, Mandarin, Esperanto, Irish, French Personal Language Map
| Message 4 of 6 10 October 2015 at 7:05pm | IP Logged |
Jag håller med båda: svenska har nog fler lånord från tyskan än vad de andra språken har, och isländskan är mer lik tyskan grammatiskt. Inget annat nordiskt språk använder kasus i samma utsträckning.
|
cords05 Diglot Newbie United Kingdom Joined 3339 days ago 15 posts - 20 votes Speaks: English, Swedish* Studies: Russian
| Message 5 of 6 10 October 2015 at 10:11pm | IP Logged |
Intressanta och bra svar!!
Verkligen konstigt egentligen, att det inte är danska!
Danmark gränsar ju till Tyskland och ligger närmre.
Hur kan det då vara så att svenskan har fler låneord från tyska?!
Är det inte så att den gamla svenska grammatiken var mer lik tyskan tidigare?
Har för mig att vi lärde oss i skolan att svensk grammatik förenklades runt 1920 eller så. Men den var nog ändå inte så krånglig som tyskan!
|
jeff_lindqvist Diglot Moderator SwedenRegistered users can see my Skype Name Joined 6908 days ago 4250 posts - 5711 votes Speaks: Swedish*, English Studies: German, Spanish, Russian, Dutch, Mandarin, Esperanto, Irish, French Personal Language Map
| Message 6 of 6 11 October 2015 at 10:11am | IP Logged |
Jag har inga siffror - det kan ju för all del vara så att danskan har ännu fler lånord och gemensamma grammatiska drag med tyskan än vad svenskan har, men det är inte min spontana känsla. Iversen har säkert mer info.
I vilket fall som helst finns det inget nordiskt språk som är såpass "likt" tyska att "kan du det ena så kan du förstå det andra".
2 persons have voted this message useful
|