Register  Login  Active Topics  Maps  

Veel reiser alene en vinternatt

  Tags: Norwegian
 Language Learning Forum : Language Learning Log Post Reply
Veel
Tetraglot
Newbie
Norway
Joined 4542 days ago

23 posts - 41 votes
Speaks: Lithuanian*, Latvian, English, NorwegianC1
Studies: Greek, Estonian

 
 Message 1 of 8
07 April 2014 at 10:32am | IP Logged 
Tραγουδάς το ανείπωτο

Vær velkommen, kjære leser, til Veels språklabyrint! Jeg ønsker oss at veien blir lang, full av opplevelser, full av erfaring. Vi skal ikke frykte laistrygonene og kyklopene. Den slags kommer vi ikke til å finne her. La verden omkring oss blekne og blit utydelig. Alt er bare ord.

Jeg ville begynne denne reisen for lenge siden, men det ble ikke noe av. Kronos tok tak i meg da. Men nå er jeg på sporet av den tapte tid igjen. Det skrevne ord er robåten min i det grenseløse språkhavet. Skjønnheten i ordet er alltid en stor ild som lyser opp veien foran meg, uansett hvor jeg går og hvor ufattelig ugjestmild veien og hvor stormfull det er.      
                       
Du bør festne i ord det lys du ser
tingene i innen det går dig av
minne.       

Sa Bashō og gikk. Bare neshornene kikker på oss i det høye gresset.

Tραγουδάς το ανείπωτο
1 person has voted this message useful



Veel
Tetraglot
Newbie
Norway
Joined 4542 days ago

23 posts - 41 votes
Speaks: Lithuanian*, Latvian, English, NorwegianC1
Studies: Greek, Estonian

 
 Message 2 of 8
07 April 2014 at 11:17am | IP Logged 
Tagad, dāmas un kungi, ir pienācis tīri vēsturisks mirklis. Šobaltdien, cik man ir zināms, ne pušplēsts vārdiņš latviski netika bilsts šajā emuāru jūrā. Krustu un šķērsu jau izložņāts - nekas. Nolēmu pati izlabot šo kļūdu un mazdrusciņ pavingrināties. Latvju mēle tak jau ir man vistuvāk sirdij pēc dzimtās. Godīgi sakot, pat nevaru teikt, ka "pēc". Savādi gan, abas divas iet roku rokā. Īstas dvīņu māšeles, pazaudējušās viena otru simtiem gadu atpakaļ tur, kur vēstures un likteņa ceļi zarojās.
1 person has voted this message useful



Veel
Tetraglot
Newbie
Norway
Joined 4542 days ago

23 posts - 41 votes
Speaks: Lithuanian*, Latvian, English, NorwegianC1
Studies: Greek, Estonian

 
 Message 3 of 8
07 April 2014 at 11:39am | IP Logged 
Kordamine on tarkuse ema. Kas tõesti? Ma ei tea. Parem saame tuttavaks. Siin olen mina – Veel. See pole pärisnimi, vaid hüüdnimi. Hüüdnimi pole pärisnimega kuidagi seotud. Mulle lihtsalt meeldib see sõna. Mäletan, et seda ära õppinud, kui ma esimest korda kuulsin eesti laulu ”Siis, kui maailm magab veel”. Sama sõna on ka läti ja leedu keeltes, kuid leedus keeles see tähendab ”jällegi”.

Aga kus ma olen siis eesti keelt õppinud? Leedus, viis aastat tagasi. Ma oskan lugeda ja ka natuke kirjutada, aga ei räägi. Hakkasin õppima, sest see keel kõlas minu kõrvadele nii kaunilt ja muinasjutuliselt. Mida rohkem ma õppisin, seda rohkem hakkasin ma seda keelt armastama. Mis on juba natuke imelik, mulle paistab, et eesti ja leedu keeled on veidi sarnased. Seda tunnet on raske seletada, aga hoolimata kõikidest erinevustest, kõik tundub nii tuttav.

2 persons have voted this message useful



Veel
Tetraglot
Newbie
Norway
Joined 4542 days ago

23 posts - 41 votes
Speaks: Lithuanian*, Latvian, English, NorwegianC1
Studies: Greek, Estonian

 
 Message 4 of 8
07 April 2014 at 1:38pm | IP Logged 
Τώρα διαβάζω ένα βιβλίο που λέγεται "Από τη Νορβηγία στην Ελλάδα με βάρκες". Στα νορβηγικά, φυσικά. Το βιβλίο είναι για ένα άντρα που ονομάζεται Ιβάρ Παπαδόπουλος Σάμιουελσον που κωπηλατεί με βάρκα σε 380 ημέρες για να φτάσει στη γη της αγάπης. Ένας Βίκινγκ και ο Οδυσσέας σε ένα άτομο, απίστευτα συναρπαστικό! Λατρεύω επίσης την ελληνική ποίηση, αλλά περί έρωτος και άλλων δαιμονίων αργότερα.

Τι ακούω τώρα: "Φεϊρούζ" (Μελίνα Κανά).
1 person has voted this message useful



Expugnator
Hexaglot
Senior Member
Brazil
Joined 5015 days ago

3335 posts - 4349 votes 
Speaks: Portuguese*, Norwegian, French, English, Italian, Papiamento
Studies: Mandarin, Georgian, Russian

 
 Message 5 of 8
07 April 2014 at 5:40pm | IP Logged 
What a nice pool of languages! (Not to mention your own native language, which is
interesting in itself). It seems your level is already high for Estonian, Greek and
Norwegian. How long have you been learning them?
1 person has voted this message useful



Veel
Tetraglot
Newbie
Norway
Joined 4542 days ago

23 posts - 41 votes
Speaks: Lithuanian*, Latvian, English, NorwegianC1
Studies: Greek, Estonian

 
 Message 6 of 8
08 April 2014 at 5:24pm | IP Logged 
Hei, Expugnator! Takk for besøket og sprøsmålet ditt. Det er faktisk ikke så enkelt å svare på, men jeg skal prøve likevel. På norsk. Du lærer jo norsk selv, så det gjør vel ikke noe å praktisere litt mer, ikke sant?

Først og fremst må jeg si at jeg tuller med språk på måfå, heller enn å sitte og lese på alvor. Det betyr at jeg vil heller ha moro enn å pløye meg gjennom ett eller flere kurs i et visst språk og kjede meg til døde. Slik klarer jeg naturligvis aldri å finne den ideelle lærestilling. I begynnelsen er jeg etter språk som den store stygge ulven drar på jakt etter sitt nye bytte, slurker i meg vilt alt jeg kan få tak i, drar tilbake til hulen min og sover i mange dager. Sovetiden kan bli uendelig lang.

For å mate de nysgjerrige på tall, jeg kan vel nevne at jeg kom over estisk for nesten seks år siden, men norsk og gresk henholdsvis nesten tre år og tre måneder siden. Litt skuffende, men det er ikke snakk om å være særdeles bekvemt å bruke noe av dem. Jeg er med andre ord bare en hjelpeløs nybegynner som gir seg og setter i gang om og om igjen.

Å zappe stadig mellom språkene, er jo ikke noe særlig god vane heller. Jeg har rett og slett tenkt veldig nøye igjennom dette mange ganger før, men til ingen nytte. Den eneste lille lyspunkt er håpet at alt kommer til å bli bedre en dag.

Jeg har nettopp prøvd å ta Bergenstesten. Saktens kommer jeg til å stryke til den for andre gang i år. Null problem, bare en ny runde med testen etter hvert. For moro skyld tenkte jeg at det kunne være nyttig å ha en liten milepæl for å strekke seg etter. Dette er bare tull og tøys, funker ikke i mitt tilfelle i det hele tatt. Jeg bare roter meg bort i alle språksmugene og føler meg så flau. Da bestemmer jeg meg på et blunk. For å bli bedre en dag. (Limer inn et stort smil her.)

2 persons have voted this message useful



Expugnator
Hexaglot
Senior Member
Brazil
Joined 5015 days ago

3335 posts - 4349 votes 
Speaks: Portuguese*, Norwegian, French, English, Italian, Papiamento
Studies: Mandarin, Georgian, Russian

 
 Message 7 of 8
08 April 2014 at 7:28pm | IP Logged 
Det høres bra ut! Jeg kan ikke skrive så mye på norsk som deg. Jeg er faktisk glad at du
har lært Estnkis for lengst, for jeg trenger hjelp med språk me også med
læringsstrategier og problemer. Jeg har ikke begynt ennå, men skal gjøre sånn neste
måned. Jeg er fortsatt opptatt med georgisk.
1 person has voted this message useful



Veel
Tetraglot
Newbie
Norway
Joined 4542 days ago

23 posts - 41 votes
Speaks: Lithuanian*, Latvian, English, NorwegianC1
Studies: Greek, Estonian

 
 Message 8 of 8
09 April 2014 at 10:36pm | IP Logged 
Expugnator wrote:
Det høres bra ut!


Til Expugnator: så flott at du skal begynne med estisk snart! Et kjempefint språkvalg, synes jeg. ;-) Ønsker deg en riktig god start og jeg vil gjerne hjelpe deg, hvis det er noe jeg skjønner noe som helst av. Vi får se!

Det er jo onsdag i dag. Onsdagskveldene tilhører språkkafén på biblioteket. På vei dit måtte to stykker av Dag Solstad tilbakeleveres, mens ett av Sjisjkin (for ikke å snakke om Jerome) - ut. Finfint. Ned trappen til kafén da.

Åssen er det på sånn språkkafé? Det er en utrolig morsomt og tankevekkende opplevelse, når man sitter der og blir klar over hvor dårlig én er, naturligvis fra et lingvistisk synspunkt, mener jeg. Helt utenkelig å bo i et land og få bruke et lokalt språk bare av og til. Hver onsdag i kontakt med språkkaféens folk fra hele verden, for eksempel. Heldigvis, finnes det sånne kaféer. Og sant nok, vi trenger dem. For å ha en skikkelig koselig samtale over kaffe og kaker, og dra hjem med et smil. Til neste onsdagskveld.



1 person has voted this message useful



If you wish to post a reply to this topic you must first login. If you are not already registered you must first register


Post ReplyPost New Topic Printable version Printable version

You cannot post new topics in this forum - You cannot reply to topics in this forum - You cannot delete your posts in this forum
You cannot edit your posts in this forum - You cannot create polls in this forum - You cannot vote in polls in this forum


This page was generated in 1.6406 seconds.


DHTML Menu By Milonic JavaScript
Copyright 2024 FX Micheloud - All rights reserved
No part of this website may be copied by any means without my written authorization.