Melisse Triglot Newbie Sweden Joined 4873 days ago 19 posts - 36 votes Speaks: English*, SwedishC1, French Studies: Dutch, Russian, Modern Hebrew
| Message 1 of 6 05 February 2012 at 10:51pm | IP Logged |
Hej!
Jag vill förbättra min accent i svenska så jag letar efter en svenska kvinna som jag kan imitera. Jag har tänkt på Mona Sahlin, men jag undrar om ni har några andra förslag.
Det bör vara en kvinna som jag lätt kan hitta på You Tube eller någon annanstans på nätet. Jag skulle föredra att hon inte talar skånska. Har ni någon talare eller politiker som ni kan rekommendera?
Tack!
Edited by Melisse on 05 February 2012 at 10:56pm
1 person has voted this message useful
|
jeff_lindqvist Diglot Moderator SwedenRegistered users can see my Skype Name Joined 6912 days ago 4250 posts - 5711 votes Speaks: Swedish*, English Studies: German, Spanish, Russian, Dutch, Mandarin, Esperanto, Irish, French Personal Language Map
| Message 2 of 6 06 February 2012 at 12:13am | IP Logged |
Jag tänker mig att SRs nyhetsprogram "Klartext" kan vara en bra idé (det sänds varje dag). Alla nyhetsuppläsare talar jättetydlig rikssvenska. Här hittar du de senaste sändningarna som mp3-filer:
http://sverigesradio.se/sida/laddaner.aspx?programid=493
Annars funkar politiker bra (t.ex. Mona Sahlin eller Maria Wetterstrand), eller programledare (t.ex. Anja Kontor, Ebba von Sydow, Lotta Bromé, Carolina Norén, Annika Jankell, Anna Mannheimer, Anna Charlotta Gunnarsson...).
Lycka till!
3 persons have voted this message useful
|
Melisse Triglot Newbie Sweden Joined 4873 days ago 19 posts - 36 votes Speaks: English*, SwedishC1, French Studies: Dutch, Russian, Modern Hebrew
| Message 3 of 6 06 February 2012 at 12:33pm | IP Logged |
Tack!
Jag har lyssnat på klartext men den är för enkel och långsam för mig nu. Jag vill lyssna på någon som talar mer naturligt.
Och jag vill välja bara en person så att jag har någonting konsekvent att imitera.
Tack för förslag!
|
jeff_lindqvist Diglot Moderator SwedenRegistered users can see my Skype Name Joined 6912 days ago 4250 posts - 5711 votes Speaks: Swedish*, English Studies: German, Spanish, Russian, Dutch, Mandarin, Esperanto, Irish, French Personal Language Map
| Message 4 of 6 06 February 2012 at 4:52pm | IP Logged |
Det är bra, välj Mona Sahlin (om du hittar tillräckligt mycket material). Jag vet inte exakt vad det är du vill förbättra, men om du hittar mycket material från en och samma talare så kan det vara idé att prova på "chorusing":
http://how-to-learn-any-language.com/forum/forum_posts.asp?T ID=6281
Liknande diskussion på ett annat forum:
http://www.lingq.com/learn/en/forum/15/10080/
3 persons have voted this message useful
|
| Message 5 of 6 06 February 2012 at 9:59pm | IP Logged |
Tack så hemskt mycket!
Det låter intressant och det ska jag prova. Jag hade hört talat om en bok av Olle Kjellin förut men jag visste inte vad den handlade om.
Jag försöker hitta den på biblioteket.
Det är faktiskt prosodi som är mitt problem. Det känns som om jag kan uttala alla enkilda ljud på svenska men jag har inte den ringaste aning om prosodi. Jag tror att ibland, tror folk att jag faktisk talar engleska när jag talar svenska därför att min prosodi är så ... hemsk.
Jag har lyssnat på hundratals timmar audio på svenska på TVn, radio, podcaster, osv, men jag fattar inte ännu!
Jag provar chorus method. Tack ska du ha!
|
| Message 6 of 6 07 February 2012 at 10:08am | IP Logged |
Mm, prosodin/melodin/rytmen är viktigare än man tror. Det är inte förrän melodin låter någorlunda rätt som man låter riktigt svensk/engelsk/tysk/kinesisk/etc. och faktiskt tror jag att man till och med kan vara lite mindre noggrann med enskilda ljud om melodin är rätt.
En parallell: om du spelar ett musikinstrument kan de enskilda tonerna vara rätt, men det låter mycket bättre om hastigheten och rytmen är rätt och betoningarna kommer på de rätta ställena.
|