daegga Tetraglot Senior Member Austria lang-8.com/553301 Joined 4520 days ago 1076 posts - 1792 votes Speaks: German*, EnglishC2, Swedish, Norwegian Studies: Danish, French, Finnish, Icelandic
| Message 1 of 4 13 July 2012 at 3:08pm | IP Logged |
Hej,
hvordan kan jeg finde ud om et svakt verbum er type 2 (datid på -te)? Findes der regler for det, eller må jeg lære det udenad?
Edited by daegga on 13 July 2012 at 3:10pm
2 persons have voted this message useful
|
Fasulye Heptaglot Winner TAC 2012 Moderator Germany fasulyespolyglotblog Joined 5846 days ago 5460 posts - 6006 votes 1 sounds Speaks: German*, DutchC1, EnglishB2, French, Italian, Spanish, Esperanto Studies: Latin, Danish, Norwegian, Turkish Personal Language Map
| Message 2 of 4 14 July 2012 at 6:24pm | IP Logged |
daegga wrote:
Hej,
hvordan kan jeg finde ud om et svakt verbum er type 2 (datid på -te)? Findes der regler for det, eller må jeg lære det udenad? |
|
|
Jeg tror at der er ikke regler for det, altsâ laerer jeg alle verbformer udenad.
Fasulye
1 person has voted this message useful
|
Iversen Super Polyglot Moderator Denmark berejst.dk Joined 6702 days ago 9078 posts - 16473 votes Speaks: Danish*, French, English, German, Italian, Spanish, Portuguese, Dutch, Swedish, Esperanto, Romanian, Catalan Studies: Afrikaans, Greek, Norwegian, Russian, Serbian, Icelandic, Latin, Irish, Lowland Scots, Indonesian, Polish, Croatian Personal Language Map
| Message 3 of 4 15 July 2012 at 5:23am | IP Logged |
Lær kun de stærke verber (dem med vokalskift), for alle de andre er svage. Og kun klassen af svage verber er stadig produktiv. Heldigvis er de fleste stærke verber hyppigt brugt, og dem der ikke er almindelige er godt på vej til at tabe deres stærke bøjning (f.eks. "hanen gol" ... nej, nutildags galede den).
1 person has voted this message useful
|
daegga Tetraglot Senior Member Austria lang-8.com/553301 Joined 4520 days ago 1076 posts - 1792 votes Speaks: German*, EnglishC2, Swedish, Norwegian Studies: Danish, French, Finnish, Icelandic
| Message 4 of 4 15 July 2012 at 10:53pm | IP Logged |
Ja, det er måske bedst at forbedre sprogfølelsen med at læse meget istedet for at lære alt udenad. Hvis i tvivl, bruger jeg -ede endelsen.
2 persons have voted this message useful
|