Fasulye Heptaglot Winner TAC 2012 Moderator Germany fasulyespolyglotblog Joined 5850 days ago 5460 posts - 6006 votes 1 sounds Speaks: German*, DutchC1, EnglishB2, French, Italian, Spanish, Esperanto Studies: Latin, Danish, Norwegian, Turkish Personal Language Map
| Message 1 of 3 03 November 2010 at 2:02pm | IP Logged |
Drikke på dansk
Jeg kan ikke forstå et forskel fra:
et vand = ein Wasser
et danskvand = ein Mineralwasser ohne Kohlensäure?
et sodavand = ein Mineralwasser mit Kohlensäure?
et saftevand = eine Limonade? eine Schorle?
Hjælp, hvad er rigtigt?
Fasulye
Edited by Fasulye on 03 November 2010 at 2:03pm
1 person has voted this message useful
|
Danac Diglot Senior Member Denmark Joined 5351 days ago 162 posts - 257 votes Speaks: Danish*, English Studies: German, Serbo-Croatian, French, Russian, Esperanto
| Message 2 of 3 03 November 2010 at 6:57pm | IP Logged |
Hmm, jeg kunne godt forestille mig, at det kunne være en anledning til forvirring.
Jeg har bare taget definitionerne fra ordnet.dk. (dvs. Den Danske Ordbog - Moderne
Dansk Sprog)
Sodavand: alkoholfri, kulsyreholdig drik, oftest tilsat farve og smagsstoffer, fx
frugtsaft og sukker.
Mineralvand: vand til drikkebrug som indeholder eller er tilsat mineralske stoffer og
salte, ofte også kulsyre.
Danskvand: kulsyreholdigt vand uden farve eller sukker.
Saftevand: læskedrik der består af naturlig eller kunstigt fremstillet frugtsaft der er
tilsat sukker og fortyndet med vand.
Desuden er sodavand, mineralvand og danskvand fælleskøn (-en), mens saftevand er
intetkøn, ligesom ordet "vand" også er.
I et udtryk som "øl og vand" mener man dog snarere sodavand eller mineralvand, og man
kan også tale om "en vand".
2 persons have voted this message useful
|
Fasulye Heptaglot Winner TAC 2012 Moderator Germany fasulyespolyglotblog Joined 5850 days ago 5460 posts - 6006 votes 1 sounds Speaks: German*, DutchC1, EnglishB2, French, Italian, Spanish, Esperanto Studies: Latin, Danish, Norwegian, Turkish Personal Language Map
| Message 3 of 3 04 November 2010 at 9:18am | IP Logged |
Tusind tak, Danac.
Je skal godt studere det, fordi jeg mâ ikke drikke eller spise sukker. Nâr jeg skal vaere i Danmark vil jeg bestille en "vand" uden sukker.
Fasulye
Edited by Fasulye on 04 November 2010 at 9:18am
1 person has voted this message useful
|