cordelia0507 Senior Member United Kingdom Joined 5837 days ago 1473 posts - 2176 votes Speaks: Swedish* Studies: German, Russian
| Message 1 of 49 01 November 2009 at 4:44pm | IP Logged |
Hej! Vad heter du och var kommer du ifrån? Hur länge har du studerat svenska?
1 person has voted this message useful
|
j0ma Tetraglot Newbie United States Joined 5703 days ago 24 posts - 30 votes Speaks: Finnish*, English, German, Esperanto Studies: Yiddish, Mandarin
| Message 2 of 49 02 November 2009 at 9:23am | IP Logged |
Hejsan !
Jag heter Jonne och jag kommer från Finland. Jag bor inte mer hemma utan i Dresden, Tyskland. Jag är 17 år gammal. Jag pratar lite svenska för jag är en finländare och vi måste studera svenskan i skolan. :) Jag är inte finlandssvensk men jag tror att dom är so lyckliga ! Dom kan förstå nästan allt i Norden, både finskan och de skandinaviska språk !
|
cordelia0507 Senior Member United Kingdom Joined 5837 days ago 1473 posts - 2176 votes Speaks: Swedish* Studies: German, Russian
| Message 3 of 49 02 November 2009 at 12:08pm | IP Logged |
Du skriver ju jätte-bra svenska. :-)
Går du i skolan i Tyskland nu?
Är det sant att svenska inte skall vara obligatoriskt i skolan i Finland längre?
|
Ulrike Tetraglot Newbie Germany Joined 5560 days ago 23 posts - 27 votes Speaks: German*, Latin, English, French Studies: Persian, Arabic (classical)
| Message 4 of 49 02 November 2009 at 12:49pm | IP Logged |
Jag är från Tyskland. Jag deltog på svenska kurs på universitätet.
|
| Message 5 of 49 02 November 2009 at 1:09pm | IP Logged |
Quote:
:-) Jag är från Tyskland. Jag deltogI EN svenska-kurs på universitEtet. |
|
|
Hej och välkommen till det skandinaviska forumet!
Har du tänkt att fortsätta med svenskan, eller ska du fokusera på arabiskan?
Edited by cordelia0507 on 02 November 2009 at 1:15pm
|
j0ma Tetraglot Newbie United States Joined 5703 days ago 24 posts - 30 votes Speaks: Finnish*, English, German, Esperanto Studies: Yiddish, Mandarin
| Message 6 of 49 02 November 2009 at 9:01pm | IP Logged |
Jo, min skola är också på tyska, så det är inte så lätt att framgå proven osv. :) Men nästa år ska jag gå igen i en IB-skola. :) Känner ni IB? Det är ett kortnamn för International Baccalaureate. :)
Hmm, det har funnits mycket diskussion runt svenskundervisning i skolan men jag tror att svenska kommer att bli en del av det finska skolsystem :) (var den sista sats riktig?)
I alla fall, jag tycker att vårt nuvarande svenskundervisning i skolan är inte så bra. Man börjar att studera svenskan först i sjuan. Enligt min mening borde vi börja svenskan i lekiset och varde riktigt tvåspråkigt. Så skulle vi förstå också lite norska och danska ! Fördelaktig, eller hur?
Jonne
ps. Detta meddelande tog 30min att skriva :D
|
| Message 7 of 49 02 November 2009 at 10:05pm | IP Logged |
Quote:
ps. Detta meddelande tog 30min att skriva :D |
|
|
:-) Men det var bra! Inga allvarliga fel.
Ja, jag känner till IB - det fanns på den skolan där jag gick, men jag gick inte själv på IB.
Det är absolut rätt val! Bra för dig!
Om du gör bra ifrån dig så blir det lättare att komma in på universitet nästan var som helst i världen. Alla som jag kände som gick på IB kom in på bra amerikanska och eurpeiska universitet. Men IB är MYCKET svårare än normalt svenskt gymnasium! De fick studera hårdare.
Jag har hört att finska gymnasier är bättre än svenska så därför är det kanske inte så stor skillnad mellan ett finskt gymnasium och IB.
När det gäller svenskaundervisning i Finland: Personligen så tror jag att det är bra för nordisk gemenskap of finländare kan kommunicera på svenska. Då hjälper det nog om man börjar tidigare som du säger. Men jag vill inte att någon skall bli tvingad att lära sig svenska och sedan hata Sverige!
|
Elwing Tetraglot Groupie United Kingdom Joined 5507 days ago 43 posts - 51 votes Speaks: Swedish, Finnish*, English, French Studies: Norwegian
| Message 8 of 49 03 November 2009 at 11:17pm | IP Logged |
j0ma wrote:
Jo, min skola är också på tyska, så det är inte så lätt att framgå proven osv. :) Men nästa år ska jag gå igen i en IB-skola. :) Känner ni IB? Det är ett kortnamn för International Baccalaureate. :) |
|
|
Du studerar IB också?! Det gör jag med, jag är i mitt andra år och läxorna tar så länge (just nu borde jag skriva två uppsatser). Men jag gillar det ändå, man träffar folk från olika länder, och jag är nöjd med alla ämnen jag valde :)
j0ma wrote:
I alla fall, jag tycker att vårt nuvarande svenskundervisning i skolan är inte så bra. Man börjar att studera svenskan först i sjuan. Enligt min mening borde vi börja svenskan i lekiset och varde riktigt tvåspråkigt. |
|
|
Jag tycker så också. Jag gick på ett språkbadsdagis (vi pratade svenska med dagistanterna och alla aktiviteterna var på svenska men vi barn pratade finska emellan oss) och ett språkbadslågstadium (åtminstone halva av ämnen var på svenska i varje årskurs) och jag tycker det har hjälpt mig otroligt mycket, också när jag har lärt främmande språk. Jag har många kompisar som började lära sig svenska först i sjuan och de flesta hatar det.
|