cordelia0507 Senior Member United Kingdom Joined 5837 days ago 1473 posts - 2176 votes Speaks: Swedish* Studies: German, Russian
| Message 1 of 4 28 March 2010 at 11:01am | IP Logged |
Tycker ni att man kan bo i Helsingfors och endast tala svenska (och engelska)?
T.ex. om man som svensk skulle ta ett jobb där...
Säg att man till exampel hade ett krävande jobb och inte tid eller läggning för att lära sig finska...
Jag frågar för att jag blev tillfrågad om ett jobb i Helsingfors. Jobbet var inte intressant för mig, men jag gillar VERKLIGEN Helsingfors och med rätt jobb och personliga situationer skulle jag hemskt gärna bo där. Så fint och mysigt!
Men däremot ärligt talat tror jag knappast att det är realistiskt att jag skulle kunna lära mig hyfsad finska. Naturligtvis skulle jag försöka.... börja med enkla meningar och se hur det gick. Men tuesentals timmar för att bli flytande.... Hmm.....
Den inställningen är lite"fel" dock.. Jag kan tänka mig att det kanske skulle irritera finländare.
Å andra sidan så är ju Finland i teorin tvåspråkigt och många storföretag officiellt engelskspråkiga. Så socialt och jobbmässigt skulle det ju funka...
Jag känner några svenskar som bott i Helsingfors och INTE lärt sig finska. En var lärarinna i svenska på en svenskspråkig skola. En annan jobbade som ekonomiskribent på en tidning.
Vad tror ni om detta?
1 person has voted this message useful
|
Gusutafu Senior Member Sweden Joined 5520 days ago 655 posts - 1039 votes Speaks: Swedish*
| Message 2 of 4 29 March 2010 at 9:11am | IP Logged |
Jag har som regel att bara prata svenska (eller ryska) i Finland, och det brukar funka bra. Så länge man inte är dryg eller otrevlig så verkar de inte ta illa upp!
Sist jag var där så slapp jag nästan helt undan att använda engelska.
Fast då har jag bara rest runt, det är en annan sak om man skall arbeta. Jag jobbade åt en finsk bank ett tag och då var det nästan bara engelska som gällde, förutom två finlandssvenskar.
2 persons have voted this message useful
|
Hencke Tetraglot Moderator Spain Joined 6893 days ago 2340 posts - 2444 votes Speaks: Swedish*, Finnish, EnglishC2, Spanish Studies: Mandarin Personal Language Map
| Message 3 of 4 29 March 2010 at 9:44pm | IP Logged |
Jag tror det borde gå ganska bra. Iofs var det mer än trettio år sen jag bodde där så du kan ta mina funderingar med en nypa salt. Fast om något har ändrats har det troligen bara blivit bättre. Allt är ju mycket mera internationellt numera, i Finland precis som i många andra delar av världen.
Man kan stöta på en del irritation mot svenskan från vissa finnar, men dessa är undantagen, och det är mest finlandssvenskarna de är irriterade på, som förpestar luften med svenska fast de kan finska hur bra som helst :o).
Om det framgår att personen är utlänning och faktiskt inte kan finska borde det inte bli sådana svårigheter.
Din flytande engelska blir säkert uppskattad. Det är ungefär lika "inne" med engelska där som i Sverige.
Det här känns som att du har många bra argument i pluskolumnen och praktiskt taget helt rent på minussidan. Om det hela känns rätt på alla andra sätt ska du inte tveka och låta språkfrågan hindra dig.
Edited by Hencke on 29 March 2010 at 9:49pm
2 persons have voted this message useful
|
cordelia0507 Senior Member United Kingdom Joined 5837 days ago 1473 posts - 2176 votes Speaks: Swedish* Studies: German, Russian
| Message 4 of 4 06 April 2010 at 9:50pm | IP Logged |
Tack Hencke för tipsen!
Helsingfors vs London??
Ingen tvekan! Mycket bättre livskvalite!
Helsingfors har (nästan) allt bra som Stockholm har, och saknar mycket av nackelarna.
Plus -- jag TROR att det finns någon slags snabbfärja mellan de båda, ifall man inte är på humör för "Silja Line".... :-)
Men nästan alla finländare jag känner är finlandssvenskar, så jag vet inte direkt vad vanliga finnar har för inställning till språkfrågan -- men jag har läst att många ogillar "tvångssvenska" (plus vissa andra intressanta åsikter som de har om Sverige.. lol)
Edited by cordelia0507 on 06 April 2010 at 9:53pm
1 person has voted this message useful
|
If you wish to post a reply to this topic you must first login. If you are not already registered you must first register
You cannot post new topics in this forum - You cannot reply to topics in this forum - You cannot delete your posts in this forum
You cannot edit your posts in this forum - You cannot create polls in this forum - You cannot vote in polls in this forum
This page was generated in 0.1875 seconds.