glossa.passion Triglot Senior Member Germany Joined 6320 days ago 267 posts - 349 votes 1 sounds Speaks: German*, EnglishC1, Danish Studies: Spanish, Dutch
| Message 1 of 9 09 April 2010 at 10:36am | IP Logged |
I går har jeg set en forelæsning på DR2 Danskernes Akademi:
Dansk - de smås store udfordring!
Forskning tyder på, at småbørn har sværere ved at lære dansk end eksempelvis svensk. Dorthe Bleses fra Syddansk Universitet taler om de udfordringer, danske børn kastes ud i for at lære sproget. Forelæsningen varer 16:37 min.
Det var unægtelig en spændende forelæsning om det danske sprog, i det mindste for mig.
En sammenligning af dansk og svensk ilustreres, at dansk har en mere utydelig lydstruktur og også et højere taletempo - danskere taler 40 % hurtigere end svenskare. Det var desuden hollandske forskere der har lavet undersøgelsen.
Ikke desto mindre gider jeg at lære dansk, selvom det ta sin tid at kunne nogenlunde forstå sproget. Men jeg synes at grammatiken er forholdsvis ikke så svært, særskilt for tyskere.
Edited by glossa.passion on 09 April 2010 at 2:28pm
2 persons have voted this message useful
|
oz-hestekræfte Senior Member Australia Joined 5677 days ago 103 posts - 117 votes Speaks: English* Studies: Danish
| Message 2 of 9 09 April 2010 at 1:20pm | IP Logged |
Her en noget jeg har bidraget tidligere om Danmarks hurtigt sprog. Tænkte bare at artiklen passer godt med denne emne.
http://jp.dk/nyviden/article1846043.ece
Jeg blev nødt til at slå "forelæsning" op i ordbogen, men blev dog lidt forvirret, fordi glossa.passion har lavet en lille stavefejl og glemt e'et. Derfor fandt jeg ordet "forlæse (sig)" i ordbogen og jeg tænkte "Hvad snakker hun om? "Forlæse" som et -ning substantiv ligger ikke i ordbogen, men det laver en sjov sætning alligevel.
Edited by oz-hestekræfte on 09 April 2010 at 1:21pm
1 person has voted this message useful
|
glossa.passion Triglot Senior Member Germany Joined 6320 days ago 267 posts - 349 votes 1 sounds Speaks: German*, EnglishC1, Danish Studies: Spanish, Dutch
| Message 3 of 9 09 April 2010 at 2:31pm | IP Logged |
Ja, oz-hestekræfte, jeg har lavet en lille stavefeil, det er selvfølgelig forelæsning. Det er en typisk ”tysk” fejl, fordi tysk ordet er ”Vorlesung”.
Artiklen fra Jyllands-Posten passer virkelig godt, måske har begge to samme undersøglesen som kilde.
Edited by glossa.passion on 09 April 2010 at 3:35pm
|
Fasulye Heptaglot Winner TAC 2012 Moderator Germany fasulyespolyglotblog Joined 5846 days ago 5460 posts - 6006 votes 1 sounds Speaks: German*, DutchC1, EnglishB2, French, Italian, Spanish, Esperanto Studies: Latin, Danish, Norwegian, Turkish Personal Language Map
| Message 4 of 9 09 April 2010 at 2:39pm | IP Logged |
Jeg glæder mig at laese det her på dansk!!!
Fasulye
Edited by Fasulye on 09 April 2010 at 2:42pm
|
j0nas Triglot Groupie Norway Joined 5541 days ago 46 posts - 70 votes Speaks: Norwegian*, English, German
| Message 5 of 9 09 April 2010 at 9:51pm | IP Logged |
HAHA, dette er jo fantastisk.
Her har vi endelig et bevis på at dansk er en uting. (humor)
|
cordelia0507 Senior Member United Kingdom Joined 5837 days ago 1473 posts - 2176 votes Speaks: Swedish* Studies: German, Russian
| Message 6 of 9 09 April 2010 at 10:37pm | IP Logged |
Haha, absolut! Det har jag vetat hela tiden....
Prata tydligare, danskar !!! :-))
|
Iversen Super Polyglot Moderator Denmark berejst.dk Joined 6702 days ago 9078 posts - 16473 votes Speaks: Danish*, French, English, German, Italian, Spanish, Portuguese, Dutch, Swedish, Esperanto, Romanian, Catalan Studies: Afrikaans, Greek, Norwegian, Russian, Serbian, Icelandic, Latin, Irish, Lowland Scots, Indonesian, Polish, Croatian Personal Language Map
| Message 7 of 9 09 April 2010 at 11:52pm | IP Logged |
Når der er svenskere i farvandet , plejer vi at tale ME-GET LANG-SOMT OG TY-DE-LIGT ... i håbet om at de så forstår hvad vi siger (men det hjælper sjældent)
|
Miiyii Groupie Greenland Joined 5582 days ago 59 posts - 97 votes
| Message 8 of 9 09 April 2010 at 11:58pm | IP Logged |
-_-' .. Skal vi tale tydeligere? .. Jeg mener aldeles ikke der er nogen grund til at tale tydeligere så længe at vi
danskere kan forstå hinanden. .. Men J0nas, jeg kan da så nemt sige at dit sprog også er en ''uting'' eller en
humoristisk ting? .. Det er blot at lade være. ò_ó ..(Ingen pointe.. Nope.. Jeg ved det.. HAHA!)
Men.. Cordelia.. Tal hurtigere svensk, så!! :-)) (Heller ingen pointe her.. Neeej.. :3)
.. Og ændr ikke det danske sprog!! - Vores sprog har en unik skrivemåde, så jeg vil ikke begynde at skrive ''ha'' ''ta''
og ''si'' istedet for ''have'' ''tage'' ''sig'' .. Bare som eksempel. (Og desuden gør det bare dansk værd at lære!! :DDD)
|