Solfrid Cristin Heptaglot Winner TAC 2011 & 2012 Senior Member Norway Joined 5333 days ago 4143 posts - 8864 votes Speaks: Norwegian*, Spanish, Swedish, French, English, German, Italian Studies: Russian
| Message 1 of 7 02 May 2010 at 8:22pm | IP Logged |
Da jeg var liten var det et program som het Morokulien. Jeg husker ikke om det var bare svensk/norsk eller om det var dansk også, men de hadde i hvert fall en slags konkurranse hvor svenskene (og danskene?) skulle gjette på betydningen av et ord i de andre språkene. Det jeg husker best var svensken som fikk spørsmål om hva en norsk lommelerke var. Hans forslag var "en krysning mellom en lom og en lerke", hvorpå programlederen svarte: "Ja det er kanskje det du vil se hvis du forsyner deg litt for kraftig av den". (Lommelerke er en flaske du har på baklomma til å ha sprit i).
Blant mine favorittutrykk på svensk har vi:
- Opp som en sol och ned som en pannkaka (No: opp som en løve og ned som en skinnfell . vet ikke hva det er på dansk)
- Tårta på tårta (No:smør på flesk, Da: En dobbeltkonfekt)
- Snabel-a (No: Krøllalfa)
En dansk venn ble lattermild av det norske uttrykket "Hakke peiling (Jeg har ikke peiling, dvs, jeg vet ikke), så han kunne gå rundt og si "Hakke peiling, hakke peiling", og le seg skakk.
Hva synes dere er morsomt på de andre skandinaviske språkene?
(Og tilgi alle skrivefeil)
1 person has voted this message useful
|
cordelia0507 Senior Member United Kingdom Joined 5837 days ago 1473 posts - 2176 votes Speaks: Swedish* Studies: German, Russian
| Message 2 of 7 02 May 2010 at 9:22pm | IP Logged |
Haha, jag trodde det var "krull-alfa"..... Alltså ett krulligt a.... Vad betyder Kröll?
Tyvärr så kan jag faktiskt inga uttryck på norska eller danska....
Men "morsomt" är ju ett roligt ord!!! :-)
|
tractor Tetraglot Senior Member Norway Joined 5452 days ago 1349 posts - 2292 votes Speaks: Norwegian*, English, Spanish, Catalan Studies: French, German, Latin
| Message 3 of 7 02 May 2010 at 9:32pm | IP Logged |
cordelia0507 wrote:
Haha, jag trodde det var "krull-alfa"..... Alltså ett krulligt a.... Vad betyder Kröll? |
|
|
krøll = krull
Edited by tractor on 02 May 2010 at 9:40pm
|
Solfrid Cristin Heptaglot Winner TAC 2011 & 2012 Senior Member Norway Joined 5333 days ago 4143 posts - 8864 votes Speaks: Norwegian*, Spanish, Swedish, French, English, German, Italian Studies: Russian
| Message 4 of 7 02 May 2010 at 10:50pm | IP Logged |
cordelia0507 wrote:
Haha, jag trodde det var "krull-alfa"..... Alltså ett krulligt a.... Vad betyder Kröll?
Tyvärr så kan jag faktiskt inga uttryck på norska eller danska....
Men "morsomt" är ju ett roligt ord!!! :-)
|
|
|
Men kjära Cordelia, nu kjänner jag mig rätt besviken. Nånting måste du jo kunna på norska eller danska? Om det så inte är så roliga saker?
|
cordelia0507 Senior Member United Kingdom Joined 5837 days ago 1473 posts - 2176 votes Speaks: Swedish* Studies: German, Russian
| Message 5 of 7 02 May 2010 at 11:22pm | IP Logged |
Jo då! Akkurat jeg snakker selvfögeligt meget godt norsk!
Haha!!!
Från och till har jag arbetat en del med andra skandinaver, särskilt norrmän.
Det roligaste var när jag jobbade på IT-avdelningen på Shell och jag och min svenska kollega blev ofta arga på folk på IT avdelningen i Norge som inte följde rätt procedurer... och ställde till problem....
Så vi ringde ofta upp dem för att klaga och säga till dem att de måste följa protokoll osv... Men vi kunde aldrig vara arga på dem i mer än 30 sekunder eller så för de var hemskt trevliga och pratade så otroligt roligt.... IT på norska låter fantastiskt...
Däremot hade vi rejäla bråk med folk i Danmark och det hjälpte inte att vi missförstod varandra en hel del.
Rolig historia frán Norge: (allt blir bara roligare pa norska! Varför???)
http://www.youtube.com/watch?v=FAiugzqM_LY&feature=related
|
| Message 6 of 7 03 May 2010 at 12:26am | IP Logged |
Den der er kostelig. Og dead on - for å si det på godt norsk :-)
|
vyxir Hexaglot Newbie Norway Joined 5236 days ago 11 posts - 17 votes Speaks: Norwegian*, English, German, Spanish, Swedish, Danish
| Message 7 of 7 24 July 2010 at 11:18pm | IP Logged |
Denne overskriften i en dansk avis for noen år siden førte til stor jubel og latter i Norge: METROEN HAR KUK I COMPUTEREN!
http://www.berlingske.dk/koebenhavn/metroen-har-kuk-i-comput eren
Se også: http://www.youtube.com/watch?v=8XHg8PPnhqE
|