OlafP Triglot Senior Member Germany Joined 5438 days ago 261 posts - 667 votes Speaks: German*, French, English
| Message 1 of 3 31 May 2010 at 7:08pm | IP Logged |
I en bok med svenskt ordförråd hittade jag uttrycket "ha för sig". Det borde
väl mena "etwas vorhaben" på tyska eller "to plan to do sth." på engelska.
Det finns tyvärr inget exempel om hur uttrycket används, och jag har letat
förgäves efter några meningar på nättet. Kan man säga någonting som:
Har du något för dig i kväll?
Jag har för mig att hitta ut hur det här uttrycket används.
Jag tycker att den första mening låter bra men den andra är lite konstig.
Edited by OlafP on 31 May 2010 at 7:34pm
1 person has voted this message useful
|
jeff_lindqvist Diglot Moderator SwedenRegistered users can see my Skype Name Joined 6912 days ago 4250 posts - 5711 votes Speaks: Swedish*, English Studies: German, Spanish, Russian, Dutch, Mandarin, Esperanto, Irish, French Personal Language Map
| Message 2 of 3 31 May 2010 at 7:34pm | IP Logged |
"ha något (annat) för sig" betyder precis vad du tror, att "göra något", "ha något på gång", "ha planer" etc. Det används (vad jag vet) bara i frågor (som i ditt exempel) eller indirekta påståenden.
Min bror kan inte komma, han har något annat för sig ikväll.
"ha för sig" (utan "något") betyder däremot något i stil med "tro" (eller "tro att man minns"):
Jag har för mig att jag har läst det någonstans.
Jag har för mig att Tyskland vann ESC någon gång på 1980-talet.
En kombination av "ha något för sig" och "ha för sig":
Min bror kan inte komma, jag har för mig att han har något annat för sig ikväll.
Bonus:
"få för sig" betyder också ungefär "tro", men med lite mer tveksamhet/skepsis:
Jag har fått för mig att han är en av våra mest berömda författare. (Men jag kan ha fel.)
Det där är något som han bara har fått för sig. (Det är inte alls som han tror.)
För är betonat i samtliga ovanstående uttryck.
3 persons have voted this message useful
|
cordelia0507 Senior Member United Kingdom Joined 5841 days ago 1473 posts - 2176 votes Speaks: Swedish* Studies: German, Russian
| Message 3 of 3 01 June 2010 at 8:30pm | IP Logged |
EXEMPEL:
-Var är Anna?
-Hon fick för sig att åka till Oslo över helgen, fastän vi bestämt att vi skulle träffas!
-Vad konstigt! Vad ska hon göra där? Hon visste ju att vi skulle träffas här!
-Ingen aning, det var bara något hon fick för sig...
-Ja hon får alltid en massa konstiga ideer. Hon kanske skulle titta på melodifestivalen live...?
2 persons have voted this message useful
|
If you wish to post a reply to this topic you must first login. If you are not already registered you must first register
You cannot post new topics in this forum - You cannot reply to topics in this forum - You cannot delete your posts in this forum
You cannot edit your posts in this forum - You cannot create polls in this forum - You cannot vote in polls in this forum
This page was generated in 0.2832 seconds.