Register  Login  Active Topics  Maps  

Ny medlem

Tags: Introduction | Swedish
 Language Learning Forum : Skandinavisk & Nordisk Post Reply
16 messages over 2 pages: 1
Danac
Diglot
Senior Member
Denmark
Joined 5347 days ago

162 posts - 257 votes 
Speaks: Danish*, English
Studies: German, Serbo-Croatian, French, Russian, Esperanto

Message 9 of 16
14 June 2010 at 8:28pm | IP Logged 
Veliki Pozdrav iz Danske!

En stor hilsen fra Danmark!

Nadam se da možeš naučiti nešto ovdje.

Jeg håber du kan lære noget her.

Osim toga mogu reći (kao što su rekli ostali) da su danski, švedski i norveški vrlo slični, iako su malo različiti s vremena na vrijeme. Također govorimo malo različito, ali nema problema.    

Ydermere kan jeg sige (ligesom de andre sagde), at dansk, svensk og norsk er meget ens, selvom de er lidt forskellige fra tid til anden. Vi snakker også lidt forskelligt, men det er intet problem.

1 person has voted this message useful

cordelia0507
Senior Member
United Kingdom
Joined 5837 days ago

1473 posts - 2176 votes 
Speaks: Swedish*
Studies: German, Russian

Message 10 of 16
14 June 2010 at 9:57pm | IP Logged 
Vad roligt att du trivs i Sverige och tar språket på allvar!

Situationen med svenska-norska-danska är nästan som med de jugoslaviska språken, om jag förstått saken rätt...??) Kanske är språken lite mer olika, men inte alls mycket. Det är absolut inte något problem att flytta till ett annat skandinaviskt land.

Nika33a
Triglot
Newbie
Sweden
Joined 5281 days ago

9 posts - 9 votes
Speaks: Serbo-Croatian*, English, Swedish

Message 11 of 16
15 June 2010 at 10:10am | IP Logged 
Skönt att höra att situationen med språket ser bra ut. I alla fall för mig och det låter som jag kommer att gå även djupare i inlärningsprocessen :)Och att man kan flytta till ett annat skandinaviskt land låter som jag har obegränsade möjligheter.

Cordelia0507, du har förstått rätt, de jugoslaviska språken är väldigt likadana men det finns några saker som är olika.
Danac, tack för undervisning :)jag hoppas jag ska lära mig enormt mycket på det här forumet.

Jag trivs jätte mycket I Sverige och du är rätt, jag tar språket på allvar, att kunna läsa, kommunicera och skriva ordentligt är mitt mål eftersom jag känner mig rikare om jag kan behärska mer än ett språk och det är mitt sätt att visa respekt för land jag bor i.
Å andra sidan är det roligt att se hur jag låter på andra språk och vad är det som händer med min personlighet? Jag har träffat massor människor som sa att om man lära sig ett nytt språk, kommer man att få en identitetskris också. Men jag hade inte samma erfarenhet, det var tvärtom.

Edited by Nika33a on 26 June 2010 at 8:29am

jeff_lindqvist
Diglot
Moderator
SwedenRegistered users can see my Skype Name
Joined 6908 days ago

4250 posts - 5711 votes 
Speaks: Swedish*, English
Studies: German, Spanish, Russian, Dutch, Mandarin, Esperanto, Irish, French
Personal Language Map

Message 12 of 16
15 June 2010 at 12:23pm | IP Logged 
En parentes: komplettera gärna din profil, fyll i vilka språk du kan, hur (och varför) du har lärt dig dem, vilka dina kunskaper är o.s.v.

Soirdefete
Pentaglot
Newbie
ItalyRegistered users can see my Skype Name
Joined 5269 days ago

4 posts - 8 votes
Speaks: Italian*, English, French, Latin, Ancient Greek
Studies: Swedish

Message 13 of 16
21 June 2010 at 4:25am | IP Logged 
Hej alla, jag heter Manuel, jag är en ny medlem det forum. Jag kommer ifrån Italien och jag är 16 år gammal. Svenska är en vacker språk men verkligen svårt. Ursäkta mig för fel. Jag ska lära svenska med LingQ.

Nika33a
Triglot
Newbie
Sweden
Joined 5281 days ago

9 posts - 9 votes

Message 14 of 16
23 June 2010 at 3:41pm | IP Logged 
Vad kul att du är ny medlem. Gratulerar och jag hoppas att du kommer att lära dig en massa nya saker här och utveckla enormt mycket. Jag är också ny medlem och det kan man upptäcka med min entusiastisk beteende:)

Lycka till

Edited by Nika33a on 26 June 2010 at 8:29am

Thatzright
Diglot
Senior Member
Finland
Joined 5671 days ago

202 posts - 311 votes 
Speaks: Finnish*, English
Studies: French, Swedish, German, Russian

Message 15 of 16
25 June 2010 at 9:22pm | IP Logged 
Jag måste säga att jag tycker att Nika33a är en bra exempel av vad man kan göra om han är verkligen motiverad att plugga ett språk. Jag säger detta eftersom jag har pluggat svenska kanske tre eller fyra år och fast jag har inte verkligen problemer med hur språket fungerar och så, du Nika använder ordet som jag vet inte i nästan varje sats : D

Jag menar, jag har just nu gjort en nya lek på Anki (som är en SRS program om du visste inte, men antagligen du visste...) - det finns tjugo kortet (jag vet inte/kommer inte ihåg hur ordet böjar) och alla har ordet (samma sak) som du har användat här som jag har inte vetat : D Så du är och kanske ska fortsätta att vara en inspiration, och det är också just kul att se du verkligen vill visa respekt till Sverige genom att lära det svenska språket. Om bara alla som flyttar till Norden skulle göra detsamma.

Edited by Thatzright on 25 June 2010 at 9:24pm

Nika33a
Triglot
Newbie
Sweden
Joined 5281 days ago

9 posts - 9 votes

Message 16 of 16
28 June 2010 at 10:41am | IP Logged 
Tack för de fina orden och jag hoppas att jag kommer att inspirera ännu mer. Det betyder jätte mycket för mig och givetvis ger mig mer energi att försätta mina studier.

Du har rätt, jag är motiverad att studera språket ordenligt och jag kan tänka mig bo här så jag tycket att det är nödvändigt att kunna kommunicera. Möjligheterna kommer med språkutveckling, till exempel att studera på universitet eller hitta ett spännande jobb eller träffa underbara människor. Vad jag tycker är viktigt när man flyttar i ett nytt land är att man inte kan känna kulturen eller människor om man inte kan språket.Jag menar på riktigt. Att förstår skämt eller hur de tänker, lever osv behöver man fördjupade kunskap i språk.

När jag kom använde jag engelska att prata med folk och det var helt ok i början, med sedan kände jag mig lite utanför. Efter tre månader bestämde jag mig att försöka prata svenska. Det var mer kroppsspråk än vanlig muntlig kommunikation men det gick bra ändå. Idag vet jag att det var det bästa beslutet jag hade på länge.

This discussion contains 16 messages over 2 pages: << Prev 1

If you wish to post a reply to this topic you must first login. If you are not already registered you must first register

Post ReplyPost New Topic Printable version Printable version

You cannot post new topics in this forum - You cannot reply to topics in this forum - You cannot delete your posts in this forum
You cannot edit your posts in this forum - You cannot create polls in this forum - You cannot vote in polls in this forum

This page was generated in 0.2656 seconds.

DHTML Menu By Milonic JavaScript
Copyright 2024 FX Micheloud - All rights reserved
No part of this website may be copied by any means without my written authorization.