glossa.passion Triglot Senior Member Germany Joined 6320 days ago 267 posts - 349 votes 1 sounds Speaks: German*, EnglishC1, Danish Studies: Spanish, Dutch
| Message 1 of 6 04 August 2010 at 6:57pm | IP Logged |
Nu er det omtrent tre år siden når jeg begyndte at lære mig dansk på autodidaktiske vej og i dag ville jeg gerne tager en slags tilbageblik. Først arbejdede jeg gennem forskellige lærebøger og læste desuden hele krimiserien af Dan Turèll. Dermed har jeg opnået et solidt grundlag for sproget. Men efter otte måneder af intensiv tilegne mig dansk, var arbejdslysten desværre ikke mere så store.
Så tog jeg med min mand en tur til København og der kunne jeg prøve at tale på dansk – det var virkelig en stor oplevelse, fordi det var den første gang jeg kunne lytte til “ægte” danskere på gaden. Jeg kunne læse alle skilter i byen, hist og her snakkede jeg også lidt. Dengang var jeg også klar over, at det var vel nok en lang vej til at forstå det danske talesprog.
Bagefter var der mange måneder uden aktiviteter, bortset fra at læse bøger på dansk. Men en dag kom arbejdslysten tilbage og så lærte jeg igen med ny motivation. Pludselig var dansk fjernsyn på nettet, næsten alle kanaler (nu ikke mere), det var jo virkelig fint. Men det var så svært at forstå dansk, når det ikke var en uddannet nyhedsoplæser eller dansk fra en lydbog. En gang imellem tvivlede jeg på min evne til at adskille danske ord i talesproget. Og så kom igen nogle måneders pause. Dansk gik dog ikke i glemmebogen, fordi jeg læste som sædvanlig bøger.
Hvad skal jeg sige, i 2010 lykkedes mig tilfældigvis at finde en opløsning. Med hjælp af P1, den tankevækkende radio. Programmet "Kanten" var et rigtigt lykketræf, hver uge omkring fem minutter dansk med manus, ikke målrettet til elever af dansk, kun ganske almindelige temaer til enhver. I mellemtiden har jeg lyttet til 25 udsendelser og desuden udvided meget stærkt mit ordforråd. I sidste uge i toget fra Hamburg til Berlin var jeg omringt af danskere og for første gangen kunne jeg forstå næsten allt hvad de sagde. Sikke en oplevelse at endelig kunne forstå talesproget!
Nu arbejder jeg igen gennem lærebøger, dengang for fortsættere ...
Held og lykke til alle andre studenter!
Takket være det dansktalende mindretal i tyskland, får jeg for fri alle bøger, dvd’s, cd’s fra “Dansk Centralbibilotek for Sydslesvig e.V.” Det er som en belønning, ikke :-)
= Pakkelån: Bor du uden for Sydslesvig - syd for Ejderen i det øvrige Tyskland, kan du blive pakkelåner. Vi postforsender gratis dine udlån fra bibliotekets hylder. Lånetiden er 45 dage og pakker afsendes hver tirsdag. Låner betaler for returforsendelsen.
Edited by glossa.passion on 04 August 2010 at 7:15pm
3 persons have voted this message useful
|
Miiyii Groupie Greenland Joined 5582 days ago 59 posts - 97 votes
| Message 2 of 6 04 August 2010 at 10:48pm | IP Logged |
Hahah.. Ej undskyld der måtte jeg desværre le.. (Gratis*)
.. Wow.. Du skriver rigtig flot! De eneste fejl der er, er små forkerte ordstillinger og lidt grammatik! (Og så lige
ovenstående) .. Og hvis du har lært dig det hele uden en lærer? .. Respekt! ;D
2 persons have voted this message useful
|
glossa.passion Triglot Senior Member Germany Joined 6320 days ago 267 posts - 349 votes 1 sounds Speaks: German*, EnglishC1, Danish Studies: Spanish, Dutch
| Message 3 of 6 04 August 2010 at 11:29pm | IP Logged |
Tak skal du have, Miiyii, og det glæder mig, at du kunne le ad ”fri” :-). Du har selvfølgelig ret i, jeg forvekslede det med svenska. På svenska skal man ikke anvende ordet ”gratis” i stedet for ”fri”.
Og ja, jeg har lært mig det hele uden en lærer. Jeg elsker bøger, især lærebøger. Og jeg elsker også udfordringer. Mange tyskere siger nemlig, at det er for svært at lære sig dansk. Jeg laver naturligvis stadigvæk fejl, men det er jo ikke så slem, vel? På samme tid har jeg dermed en årsag for at blive ved med at lære dansk...
Edited by glossa.passion on 04 August 2010 at 11:29pm
1 person has voted this message useful
|
Miiyii Groupie Greenland Joined 5582 days ago 59 posts - 97 votes
| Message 4 of 6 05 August 2010 at 1:04am | IP Logged |
Jah!! Jeg kan også godt lide udfordringer.. Mest af alt de sproglige! - Som du kan se har jeg kastet mig ud i den
"tyske udfordring", og der mener jeg selv at jeg klarer mig godt, selvom jeg nok ville se dum ud i dine øjne hvis jeg
skrev noget! hahah..
Og nejda, dine fejl er så ubetydelige, så det er aldeles ikke slemt! ;D
|
Iversen Super Polyglot Moderator Denmark berejst.dk Joined 6702 days ago 9078 posts - 16473 votes Speaks: Danish*, French, English, German, Italian, Spanish, Portuguese, Dutch, Swedish, Esperanto, Romanian, Catalan Studies: Afrikaans, Greek, Norwegian, Russian, Serbian, Icelandic, Latin, Irish, Lowland Scots, Indonesian, Polish, Croatian Personal Language Map
| Message 5 of 6 05 August 2010 at 9:52am | IP Logged |
Der er en enkelt anden lille ubetydelig fejl, som jeg næsten ikke kan nænne at omtale. Men "opløsning" er altså noget med væsker, som man har puttet noget i (for eksempel salt). Problemer har "løsninger".
Og jeg synes også, at du har klaret dit danskstudium flot.
Forresten kan "fri" også betyde "gratis" på dansk, men kun som adjektiv - "fri skole" er "gratis skole", "fri adgang" er "gratis adgang". Men "friskole" er en skole der er selvstændig, og "fritid" er tid som er min egen, ikke min arbejdsgivers.
Edited by Iversen on 05 August 2010 at 9:55am
3 persons have voted this message useful
|
| Message 6 of 6 05 August 2010 at 10:59am | IP Logged |
@Miiyii
Jeg er sikker på, at du vil klare det med at lære dig tysk. Og du ville aldrig se dum ud i mine øjne, hvis du skriver noget på tysk! Jeg ved præcis hvor uvant det er, at udtrykke sig i et fremmedsprog. Det tager kun sin tid.
@Iversen
Mange tak også til dig! Du er altid så venlig og hjælpsom med mig som grønskolling i det sproglige fag. Jeg påskønner dine forklaringer, som er meget velkommen og virkelig indlysende.
|