51 messages over 7 pages: 1 2 3 4 5 6 7
Elwing Tetraglot Groupie United Kingdom Joined 5507 days ago 43 posts - 51 votes Speaks: Swedish, Finnish*, English, French Studies: Norwegian
| Message 49 of 51 27 October 2009 at 10:09pm | IP Logged |
Jeg begynte å lære norsk noen måneder siden. Naturligtvis er det ikke så svårt før meg etter svensk og jeg forstår norsk radio og bøker ganske bra. Jeg kan ikke snakke norsk fordi jeg har ikke hatt en mulighet å anvende språket, bare lite i skrivende. Men jeg skulle gjerne vilje rese till Norge neste sommer. :)
1 person has voted this message useful
| Zeta Diglot Newbie Norway Joined 5691 days ago 31 posts - 31 votes Speaks: Norwegian*, English Studies: German, Spanish
| Message 50 of 51 27 October 2009 at 10:59pm | IP Logged |
Lizzern wrote:
Har vi noen nordmenn her som er fra langt nok nord til å vite litt om hvordan det egentlig ligger an? Hvordan fungerer det med språk i skolen - bruker man norsk og samisk om hverandre i undervisningen, foregår alt på norsk, eller på samisk, osv? Hva snakker folk flest (blant de som kan både norsk og samisk, altså) hjemme? Noen som har peiling? Nysgjerrig :-)
Liz |
|
|
Jeg bor i Finnmark. På min videregående skole foregår all undervisningen på norsk, men vi kan velge nordsamisk, sørsamisk eller lulesamisk som andrespråk i stede for tysk, spansk eller fransk. Man kan også ha samisk som førstespråk og får da opplæring i samisk, men jeg kjenner ingen som har dette så jeg vet ikke hvordan det fungerer/hva de lærer. De som har samisk slipper nynorsk og får også en pengesum fra staten.
Barn på barneskolen kan også lære samisk om de har lyst, men har fått inntrykk av at denne undervisningen er heller dårlig (Den som er beregnet på barn som ikke egentlig kan samisk). Denne høsten ble det startet en samisk førsteklasse. Den første. De blir å få all undervisning på samisk, men blir også selvfølgelig å lære norsk.
På min skole er det et fåtall av folk som snakker samisk som førstespråk, mens i Kautokeino er det flest med samisk som førstespråk. Skolen i Kautokeino er da også en samisk vgs og reindriftsskole så jeg vet ikke om det kan sammenlignes ;) Alle skilt på skolen vår og ellers i byen er på norsk og samisk.
Hva folk snakker hjemme vet jeg ikke. De jeg kjenner som kan samisk lærer kun fra skolen, de har foreldre som snakker bittelitt samisk og har noen en plass (langt bak) i slekta som er samisk og snakker samisk flytende. De som snakker samisk flytende antar jeg at snakker samisk hjemme, siden samisken er bedre enn norsken, men det varierer sikkert fra familie til familie. De snakker også ofte samisk seg i mellom, noe som tyder på at de kanskje er mer komfortable med samisk?
| blang Tetraglot Newbie United States wizonesoluti Joined 5776 days ago 33 posts - 34 votes Speaks: English*, Spanish, Norwegian, French Studies: Greek, Dutch, German
| Message 51 of 51 02 November 2009 at 6:01pm | IP Logged |
Hei tricoteuse,
Jeg anbefaler da å sjekke NRK Nett-TV ut. Se om du kan finne teksten for noen av nyhetssendingene. Jeg regner med at de har dem (men jeg har aldri sett etter dem). Lykke til!
Annika,
Jeg er veldig imponert av norsken din. Kan du gi noen eksempler av kildene du bruker? Det virker som det du gjør fungerer ganske bra :)
Lykke til fremover.
Hilsen Kevin
|
If you wish to post a reply to this topic you must first login. If you are not already registered you must first register
You cannot post new topics in this forum - You cannot reply to topics in this forum - You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum - You cannot create polls in this forum - You cannot vote in polls in this forum
This page was generated in 0.1875 seconds.
DHTML Menu By Milonic JavaScript
|