cordelia0507 Senior Member United Kingdom Joined 5837 days ago 1473 posts - 2176 votes Speaks: Swedish* Studies: German, Russian
| Message 1 of 11 30 October 2009 at 6:14pm | IP Logged |
Om du inte fick vara __________________, som du är nu, vilken nordisk nationalitet skulle du då föredra att vara? Välj endast en!
Svårt!!! Men jag måste nog välja Norge eftersom man kan bo vid en fjord, vid Atlanten.
Edited by cordelia0507 on 30 October 2009 at 6:32pm
1 person has voted this message useful
|
Gusutafu Senior Member Sweden Joined 5520 days ago 655 posts - 1039 votes Speaks: Swedish*
| Message 2 of 11 30 October 2009 at 6:18pm | IP Logged |
Färöit förstås! Annars finlandssvensk, eller äktfinne.
|
eoinda Tetraglot Senior Member Sweden Joined 5947 days ago 101 posts - 113 votes Speaks: Swedish*, English, Spanish, Mandarin Studies: French
| Message 3 of 11 01 November 2009 at 4:06pm | IP Logged |
Jag får väl säga Norge jag har alltid varit lite avunsjuk över hur ett så töntigt folk
lyckades bosätta sig i ett av världens vackraste länder ;). Sverige är fint men jag får
medge att Norge är snäppet vassare.
|
oz-hestekræfte Senior Member Australia Joined 5677 days ago 103 posts - 117 votes Speaks: English* Studies: Danish
| Message 4 of 11 02 November 2009 at 3:56am | IP Logged |
Jeg ville vælge færøerne. Et ret skønt sted. Et ældgammelt sprog, men alle sammen taler dansk alligevel. ;) Og jeg synes, jeg ville nyde at tage på hvalfangst. :0
Edited by oz-hestekræfte on 02 November 2009 at 7:57am
|
j0ma Tetraglot Newbie United States Joined 5703 days ago 24 posts - 30 votes Speaks: Finnish*, English, German, Esperanto Studies: Yiddish, Mandarin
| Message 5 of 11 04 November 2009 at 8:51am | IP Logged |
Hmm.. Det här var lite tungt.. Men jag tror jag skulle vilja findlanssvenskarna. De kan prata (åtminstone förstå) alla nordiska språk ! Men Finländarna är inte skandinaviska så man kan debattera om finlandsvenskarna är skandinavisk. Om nej, skulle jag dessutom välja färöisk ! Dom är så olika och intressant :)
|
cordelia0507 Senior Member United Kingdom Joined 5837 days ago 1473 posts - 2176 votes Speaks: Swedish* Studies: German, Russian
| Message 6 of 11 04 November 2009 at 7:07pm | IP Logged |
Ja, finlandssvenskarna har en bra situation!
De från Åland är intressanta för de har inte ens en finsk accent.
De låter precis som en vanlig svensk.. Vet inte hur deras finska är. Kanske inte så bra, eller?
Island och Färöarna är för små.... Jag skulle inte vilja komma därifrån. Men det är väldigt fint på Island!
Jag skulle hemskt gärna vilja besöka Grönland och Färöarna.. Har någon varit där?
|
j0ma Tetraglot Newbie United States Joined 5703 days ago 24 posts - 30 votes Speaks: Finnish*, English, German, Esperanto Studies: Yiddish, Mandarin
| Message 7 of 11 04 November 2009 at 9:43pm | IP Logged |
De människor på Åland talar nästan 0% finska. Så de är praktisk en svenskspråkig ö. Jag tror att de inte kallar sig finländarna. :) Men det är också finländarna som pratar inte finska. De bor någonstans i västra Finland. :) Men de flesta finlandssvenskarna pratar både svenska och finsk.
Cordelia: Hur är det att bo i England som en svenska/svenne? :)
|
| Message 8 of 11 05 November 2009 at 10:56pm | IP Logged |
Svenne, haha! Det är vad våra kära invandrare kallar svenska killar... Var har du lärt dig det ordet!?
England och London är två olika saker. Jag tycker om England, men inte London.
För många människor överallt. För lite natur!
Folk bryr sig bara om karriär och pengar.
London har mycket fin kultur och vackra byggnader. Även helt oslagbar shopping.
Men efter ett år så tröttnar man!
Landsbygden i Storbritannien är väldigt fin och unik.
De som reser till England som turister borde besöka andra städer, inte bara London.
Hur är det i Tyskland. Hur länge har du bott där och vad tycker du om staden där du bor (det var Dresden, eller hur?)
|