Register  Login  Active Topics  Maps  

Välj en annan skandinavisk nationalitet!

Tags: Scandinavia | Swedish
 Language Learning Forum : Skandinavisk & Nordisk Post Reply
11 messages over 2 pages: 1

Hencke
Tetraglot
Moderator
Spain
Joined 6893 days ago

2340 posts - 2444 votes 
Speaks: Swedish*, Finnish, EnglishC2, Spanish
Studies: Mandarin
Personal Language Map

Message 9 of 11
13 November 2009 at 12:29pm | IP Logged 
cordelia0507 wrote:
England och London är två olika saker. Jag tycker om England, men inte London.

Åk ner till Brighton över helgen vetja. En knapp timmes tågresa från Victoria, brukade det vara förr i alla fall. Och spankulera utmed seafront och andas in friska havsfläktar och salta tångdunster, eller ännu hellre nere på stranden. Det är bra och avkopplande fotmassage att promenera på den där halvgrova grussanden, fast det går långsamt. Det är också bra, så man vänjer sig att koppla av och inte ha bråttom. Palace Pier och West Pier som det väl bara är några pålar kvar av numera. På min tid fanns nästan hela piren där fast biten närmast stranden var avhuggen.

Det där med Skandinavien är klurigt för det är ett geografiskt begrepp, där riksgränserna egentligen inte borde spela någon roll. I princip är det Norge och Sverige, hmm, ingår Danmark kanske också, men inte Island skulle jag tro. Hur som helst, om Sverige och Norge ingår så borde nordvästra hörnet av Finland ("armen" ni vet) räknas med, eller också borde Nordnorge räknas bort. Om man betraktar det hela rent geografiskt vill säga, och det bör man ju göra när man bollar med ett geografiskt begrepp som "Skandinavien". Det är väl lite enklare om man i stället talar om Norden eller de Nordiska länderna.

Edited by Hencke on 30 November 2009 at 2:15am

1 person has voted this message useful

taKen
Tetraglot
Senior Member
Norway
mindofthelinguist.woRegistered users can see my Skype Name
Joined 6116 days ago

176 posts - 210 votes 
Speaks: Norwegian*, English, Dutch, French
Studies: German, Icelandic

Message 10 of 11
15 January 2010 at 3:09am | IP Logged 
Færøyane hadde kanskje ikkje vori så dumt. Dei vart jo faktisk kåra til eit av dei aller
vakraste øyparadisa av National Geographic. Det hadde òg vori ein idé å ha budd i Dalarna
hos söta bror. :-)

Edited by taKen on 15 January 2010 at 3:10am

cordelia0507
Senior Member
United Kingdom
Joined 5837 days ago

1473 posts - 2176 votes 
Speaks: Swedish*
Studies: German, Russian

Message 11 of 11
21 January 2010 at 10:28am | IP Logged 
Jag kan tänka mig vilket som helst av de nordiska länderna. Jag sa tidigare Norge, men Finland vore inte så dumt heller. Språket vore ett problem dock. Jag tror inte man kan bo någon längre tid i Finland och använda endast svenska (utom kanske vissa områden).

Det kulle vara oförskämt att inte ens försöka lära sig. Men å andra sidan verkar finska snudd på omöjligt att lära sig till en fungerande professionell nivå.

This discussion contains 11 messages over 2 pages: << Prev 1

If you wish to post a reply to this topic you must first login. If you are not already registered you must first register

Post ReplyPost New Topic Printable version Printable version

You cannot post new topics in this forum - You cannot reply to topics in this forum - You cannot delete your posts in this forum
You cannot edit your posts in this forum - You cannot create polls in this forum - You cannot vote in polls in this forum

This page was generated in 0.2031 seconds.

DHTML Menu By Milonic JavaScript
Copyright 2024 FX Micheloud - All rights reserved
No part of this website may be copied by any means without my written authorization.