cordelia0507 Senior Member United Kingdom Joined 5837 days ago 1473 posts - 2176 votes Speaks: Swedish* Studies: German, Russian
| Message 1 of 14 30 October 2009 at 6:22pm | IP Logged |
Vilka filmer har du sett från ett annat nordiskt land?
Jag har inte sett många! I alla fall inte på senaste tiden när jag bott i England.
Sist såg jag en gamma norsk thriller: Orions belte (Norska fiskare jagas runt Svalbard av elaka ryssar)
Från Finland såg jag "Ariel" men den var faktiskt ganska tråkig. Minns knappt vad den handlade om.
Jag såg också en rysk film som hette "Kukushka". Den utspelade sig under finska vinterkriget och handlade om en samisk kvinna, rysk soldat och vanlige finne som hamnade tillsammans när ryssen blev sårad. De hade fruktansvärda språkproblem...
Väldigt bra.
Vilka nordiska filmer har du sett på senaste tiden, och vilka kan du rekommendera?
1 person has voted this message useful
|
Elwing Tetraglot Groupie United Kingdom Joined 5507 days ago 43 posts - 51 votes Speaks: Swedish, Finnish*, English, French Studies: Norwegian
| Message 2 of 14 30 October 2009 at 6:46pm | IP Logged |
Oh, du bor i England också! :)
Den sista nordiska filmen jag kollat på är 'Män som hatar kvinnor' och den gillade jag. Jag antar dom flesta nordiska Ser framemot julen då jag ska tillbaka till Finland för ett slag så jag har chansen att se andra delen, 'Flickan som lekte med elden'. Det är synd dom inte visar Stieg Larsson filmerna här i England. Böckerna är ju ganska populära så jag är säker på att folk skulle vilja se filmerna också.
|
jeff_lindqvist Diglot Moderator SwedenRegistered users can see my Skype Name Joined 6908 days ago 4250 posts - 5711 votes Speaks: Swedish*, English Studies: German, Spanish, Russian, Dutch, Mandarin, Esperanto, Irish, French Personal Language Map
| Message 3 of 14 30 October 2009 at 6:48pm | IP Logged |
Vad jag kan komma på just nu:
Norge: Elling, Switch
Danmark: Pusher, Nattevagten
Island: Korpen flyger
Finland: Flickan från tändsticksfabriken, Okänd soldat
Om även TV-serier räknas in så är det:
Norge: Sju systrar, Kodnavn Hunter
Danmark: Riget, Sommer, Livvakterna
|
eoinda Tetraglot Senior Member Sweden Joined 5947 days ago 101 posts - 113 votes Speaks: Swedish*, English, Spanish, Mandarin Studies: French
| Message 4 of 14 01 November 2009 at 4:01pm | IP Logged |
Jag ser pinsamt lite nordiska filmer (bortsätt från svenska då) men vad tv-serier
beträffar så har jag sett Anna Pihl (Danmark) ganska nyligen och tycker den är ganska
trevlig.
|
cordelia0507 Senior Member United Kingdom Joined 5837 days ago 1473 posts - 2176 votes Speaks: Swedish* Studies: German, Russian
| Message 5 of 14 04 November 2009 at 7:43pm | IP Logged |
Bra tips!
Skulle vara hemskt bra att få fler skandinaviska filmtips.
Jag skulle särskilt vilja se flera danska filmer. Det är dags att jag lär mig att förstå danska ordentligt - jag behöver det för jobbet.
-----------
Den filmen som jag nämde tidigare ("Kukushka") ver hemskt bra. Finns tillgänglig med engelska subs. Talade språk är samiska, finska och ryska.
Den finske skådespelaren (Ville Hapsaalo) är ruggigt bra på ryska även om han inte talar ryska alls i den här filmen. Men han blir intervjuvad om filmen på ryska efteråt, och han låter nästan perfekt. Tydligen har han sagt i ryska pressen att det bara tog honom ett år att lära sig helt flytande ryska. Arrrgh! Den samiska skådespelerskan har spelat sametjej i olika nordiska filmer och var hemskt bra tyckte jag.
Edited by cordelia0507 on 04 November 2009 at 7:50pm
|
jeff_lindqvist Diglot Moderator SwedenRegistered users can see my Skype Name Joined 6908 days ago 4250 posts - 5711 votes Speaks: Swedish*, English Studies: German, Spanish, Russian, Dutch, Mandarin, Esperanto, Irish, French Personal Language Map
| Message 6 of 14 05 November 2009 at 2:37am | IP Logged |
Två danska tv-serier som jag lär ha missat är Matador och Mordkommissionen. Danska forummedlemmar kan säkert intyga deras storhet.
|
Hencke Tetraglot Moderator Spain Joined 6893 days ago 2340 posts - 2444 votes Speaks: Swedish*, Finnish, EnglishC2, Spanish Studies: Mandarin Personal Language Map
| Message 7 of 14 05 November 2009 at 8:52pm | IP Logged |
Elwing wrote:
Det är synd dom inte visar Stieg Larsson filmerna här i England. Böckerna är ju ganska populära så jag är säker på att folk skulle vilja se filmerna också. |
|
|
Ojdå. Visas de inte i England? Varför inte det? Har de råkat ut för nån form av censur?
Jag såg den första av filmerna nyligen och jag tycker det var det bästa jag har sett på många år i filmväg. Speciellt uppfriskande var att skådespelarna såg ut och "kändes" som vanliga människor, utan tonvis med smink och andra konstgjorda fjantigheter.
|
| Message 8 of 14 05 November 2009 at 10:28pm | IP Logged |
Tack för tipsen om danska filmer Jeff!
Bra kritik av Stieg Larsson filmerna från Hencke och Elwing...
Dem har jag missat helt här i England.
Får skaffa dem online då!
@Elwing, ja - jag bor också i England, Richmond SW London. Men jag har tänkt flytta tillbaka till Sverige snart, eller i alla fall härifrån. Jag gillar inte England längre. Var bor du?
|