Register  Login  Active Topics  Maps  

Filmer från andra nordiska länder

Language Learning Forum : Skandinavisk & Nordisk Post Reply
14 messages over 2 pages: 1
Elwing
Tetraglot
Groupie
United Kingdom
Joined 5507 days ago

43 posts - 51 votes 
Speaks: Swedish, Finnish*, English, French
Studies: Norwegian

Message 9 of 14
06 November 2009 at 2:31am | IP Logged 
Hencke wrote:
Elwing wrote:
Det är synd dom inte visar Stieg Larsson filmerna här i England. Böckerna är ju ganska populära så jag är säker på att folk skulle vilja se filmerna också.

Ojdå. Visas de inte i England? Varför inte det? Har de råkat ut för nån form av censur?

Jag har faktiskt ingen aning men det är ganska ovanligt att biona här visar filmer som inte är på engelska/gjorda av engelskspråkiga. Tror väl att ingen skulle komma och se dem.
Förresten, Henning Mankells Wallander TV serie visades på TV här några månader sedan (den svenska versionen, med texter, inte dubbad!) och typ alla mina kompisar kollade på den (utan att jag behövde tvånga dem :P) och sa den var så mycket bättre än den engelskspråkiga grejen de nu har gjort med Kenneth Branagh som Wallander. Så jag tror inte Stieg Larsson skulle mottas dåligt här heller.

Cordelia: Wow! Du bor ju nära då. Jag bor i Hampton och åker nästan varje dag till Twickenham. Igår åkte jag genom Richmond och gick vilse där :P

Edited by Elwing on 06 November 2009 at 2:34am

1 person has voted this message useful

Elwing
Tetraglot
Groupie
United Kingdom
Joined 5507 days ago

43 posts - 51 votes 
Speaks: Swedish, Finnish*, English, French
Studies: Norwegian

Message 10 of 14
23 November 2009 at 10:08pm | IP Logged 
Elwing wrote:
Böckerna är ju ganska populära så jag är säker på att folk skulle vilja se filmerna också.

Läste något intressant i 'The Observer' (en (stor) tidning) idag (tror det var igårs tidning men ändå): Engelska versionen av 'Flickan som lekte med elden' har varit på Observers top ten paperback lista för 10 veckor och 'Luftslottet som sprängdes' har varit på top ten hardback lista för 7 veckor (hittills; de är fortfarande där). Den sistnämnda hade också kommit på top 5 triller 2009 listan.
Det här bevisar att vi borde få filmerna hit! :P

j0nas
Triglot
Groupie
Norway
Joined 5541 days ago

46 posts - 70 votes 
Speaks: Norwegian*, English, German

Message 11 of 14
24 November 2009 at 6:48pm | IP Logged 
Jeg har nettopp sett Nicolai Winding Refns (staving?) Pusher-trilogi.
Veldig gode filmer.

Taka
Diglot
Groupie
China
Joined 6091 days ago

47 posts - 48 votes
Speaks: Mandarin*, English
Studies: Swedish, Portuguese

Message 12 of 14
26 November 2009 at 6:30am | IP Logged 
Nu pågår en EU-filmfestival här i Beijing, jag har sett blant annat en svensk film och en finsk film, jag gillar båda två!

De heter 'Ondskan' och 'Tummien perhosten koti'(The home of dark butterflies). Båda berättar en historia om en pojkskola som skett för kanske ungefär 40 år sedan, men med olika handlingar.

Och en svenska thriller hos svtplay.com, den heter 'mannen under trappan' men jag förstår inte mycket på den :p

danova
Newbie
Joined 5471 days ago

12 posts - 15 votes

Message 13 of 14
13 December 2009 at 12:04am | IP Logged 
Vad jag kan komma på just nu:
Norge: Elling, Switch
Danmark: Pusher, Nattevagten
Island: Korpen flyger
Finland: Flickan från tändsticksfabriken, Okänd soldat

davidwelsh
Heptaglot
Senior Member
Norway
Joined 5528 days ago

141 posts - 307 votes 
Speaks: Lowland Scots, English*, Norwegian, Esperanto, Swedish, Danish, French
Studies: Polish, Sanskrit, Tibetan, Pali, Mandarin

Message 14 of 14
16 December 2009 at 8:00pm | IP Logged 
Jeg fikk anledning til å ta et kurs i Ingmar Bergmans filmer på universitetet, og har sett mange av dem gang på gang. Jeg vil spesielt anbefale Det sjuende inseglet, Persona og Smultronstället (for å begynne med!)

Jeg er også veldig glad i Aki Kaurismäkis filmer. Jeg er enig at Ariel ikke er noe særlig, men Piken fra fyrstikkfabrikken, Pass på skjerfet ditt Tatjana, Drivende skyer og Mannen uten minne (blant annet) er skikkelige mesterverk.

Én av de beste filmene jeg har sett de siste årene er den danske Efter brylluppet med Mads Mikkelsen. Veldig vakkert, og med en rørende og spennende historie.

Når det gjelder norsk film vil jeg anbefale Den brysomme mannen, utvilsomt den beste norske filmen jeg har sett!

Edited by davidwelsh on 18 December 2009 at 8:03pm

This discussion contains 14 messages over 2 pages: << Prev 1

If you wish to post a reply to this topic you must first login. If you are not already registered you must first register

Post ReplyPost New Topic Printable version Printable version

You cannot post new topics in this forum - You cannot reply to topics in this forum - You cannot delete your posts in this forum
You cannot edit your posts in this forum - You cannot create polls in this forum - You cannot vote in polls in this forum

This page was generated in 0.2188 seconds.

DHTML Menu By Milonic JavaScript
Copyright 2024 FX Micheloud - All rights reserved
No part of this website may be copied by any means without my written authorization.