Rikyu-san Diglot Senior Member Denmark Joined 5527 days ago 213 posts - 413 votes Speaks: Danish*, English Studies: German, French
| Message 1 of 3 05 February 2010 at 1:09am | IP Logged |
På min liste over sprog, jeg godt kunne tænke mig at lære eller blive bedre til, har jeg også de nordiske sprog.
Jeg voksede op i København på et tidspunkt, hvor vi kun havde en dansk TV-kanal (DR). Vi var så heldige, at vi kunne se svensk tv og det endda hele to kanaler. Vi jokede med, at vi også kunne modtage norske tv-signaler på de kanaler, der ikke var indstillet - der var jo masser af "sne" på skærmen... I praksis blev det dog til en hel del svensk fjernsynskiggeri, og det gør, at jeg i dag har relativt nemt ved at forstå svenskere, når de snakker, i hvert fald de mere "medgørlige" dialekter.
Men jeg har aldrig lært at "prata svenska" eller skrive det, og det kunne jeg godt tænke mig, ligesom jeg godt kunne tænke mig at lære norsk og islandsk til husbehov.
Jeg har her til aften downloaded FSI Swedish fra http://www.fsi-language-courses.org/Content.php?page=Swedish. Det ser umiddelbart meget tilgængeligt ud. Der er vel end 6-7 timers audio alt i alt, idet mange lektioner er på 20-25 minutter og flere af dem under ti minutter.
Jeg har jo rigeligt at se til i forvejen med de sprog jeg har, men jeg tænker, at svensk vil være det letteste sprog for mig at lære overhovedet, fordi det er et sprog jeg er vokset op med og hørt enormt meget som barn og voksen, og at det derfor vil være muligt for mig at putte det ind i ny og næ som "hyggelæsning" og "hyggelytning".
Hvad kan jeg forvente mig af FSI Swedish? Og har I nogle idéer til supplerende materiale, der er brugbart og lige til at gå til? Jeg vil gerne have noget, som ikke kræver det store, men som alligevel er godt.
Jag hoppas at ni forstår vad jeg menar och ser fram til att läsa er kommentarer.
Edited by Rikyu-san on 05 February 2010 at 3:36pm
1 person has voted this message useful
|
Rikyu-san Diglot Senior Member Denmark Joined 5527 days ago 213 posts - 413 votes Speaks: Danish*, English Studies: German, French
| Message 2 of 3 10 February 2010 at 10:07pm | IP Logged |
I have finished 7 Units by now of FSI Swedish Basic Course and it is great fun. My respect and love for this language have grown almost exponentially since Friday when I had my first lesson. I understand most of it and have had some aha experiences along the way when my brain went kind of "ah, that is why they do it this way" (for instance "det vackra rummet", in Danish that would we "det smukke rum").
My question is: where do I go from here once I have finished the course next week?
Linguaphone Swedish?
Teach yourself Swedish?
The Hobbit on audiobook?
Tons of (more) Swedish TV?
A good Swedish grammar?
I will repeat the "dialogue for listening" from the FSI course many times, and I will need some conversational practice. Unit 7 had a monster list of verbs so if nothing else I could spend a lot of time making sentences with those and keep myself busy. I guess I could benefit from reviewing the whole course a couple of times, too (my brain likes repetion - it solidifies things for me so that is OK).
But apart from that, all options are open.
What would you suggest?
Edited by Rikyu-san on 10 February 2010 at 10:08pm
1 person has voted this message useful
|
jeff_lindqvist Diglot Moderator SwedenRegistered users can see my Skype Name Joined 6908 days ago 4250 posts - 5711 votes Speaks: Swedish*, English Studies: German, Spanish, Russian, Dutch, Mandarin, Esperanto, Irish, French Personal Language Map
| Message 3 of 3 11 February 2010 at 12:51am | IP Logged |
I have thought of studying Danish/Norwegian myself, and if/when I come across some material I like (e.g. Linguaphone/TY/something else), I will probably do whatever I can with that (including shadowing the audio and maybe some scriptorium), and after that, just read and listen a lot (preferably with the same book+audiobook).
Since you're a native speaker of Danish, I think you should be able to achive good skills in Swedish quite fast. Why not have a look at another textbook (e.g. TY Swedish), listen to Swedish radio, watch television, have a go at L-R with a suitable boook+audiobook...
2 persons have voted this message useful
|