11 messages over 2 pages: 1 2
Impiegato Triglot Senior Member Sweden bsntranslation. Joined 5432 days ago 100 posts - 145 votes Speaks: Swedish*, English, Italian Studies: Spanish, French, Russian
| Message 9 of 11 03 April 2010 at 11:25pm | IP Logged |
OlafP wrote:
När jag kan skriva i det här forumet få veckor efter jag började lära mig svenska skulle jag inte säga att det finns många svårigheter med det här språket. Det är klart att jag kan inte ännu skriva felfri, men jag ser inte in varför det skulle vara ett problem att bli bättre med mer övning. Trots detta skall jag sammanfatta vad var lite krångligt för mig.
Uttalen av "sj", "sk", "kö", "kä" osv.
Jag tror i varje språk är man rädd för tandläkare men bara om man lära sig svenska har man all anledning att vara rädd för sjuksköterskor.
tro/tycka/tänka
Jag tror att jag förstar skillnaden: jag tycker att svenska språket är inte svårt men jag tänker att det är sämmre för den som känner inget annat språk som tillhör den samma språkfamiljen.
Två veckor sedan skrev jag en artikel på engelska i vilken jag nämnde någon som bodde mellan 1700 och 1800, alltså "in the 18th century". Omedelbart efter jag sparade den tänkte jag: "Nej, det är inte riktigt! Jag måste skriva '17th century'" Två minuter senare tänkte jag att det var också fel! Hur är det möjligt att varken 17 eller 18 fungerar? Och sedan kom jag ihåg att på svenska man säger 1700-talet, men i annat fall 18th century, 18ème siècle eller 18. Jahrhundert. Så måste jag för sjutton (!) ändra det en gång till.
Det största problemet för tillfället är att jag kan inte hitta nog material (särskilt ljudböckerna) som jag är interesserad av. Jag köpte några DVD med filmer av Ingmar Bergmann men deras undertexter är bara på engelska. Idag hittade jag ljudböcken för Selma Lagerlöfs roman "Jerusalem" som är 18 timmar lång. Webaffären märkar böckerna med en digital vattenmärking, vad jag egentligen inte vill understödja, men det finns väl inte många alternativ om man vill undvika bestsellerna.
|
|
|
Jag kan inte alls mycket tyska, men jag tänkte påpeka de fel som ser ut att komma från engelska konstruktioner:
"Två veckor sedan" liknar "Two weeks ago".
"den samma språkfamiljen" påminner om "the same language family", d v s du har delat upp "densamma" på samma sätt som på engelska, men det ska i vilket fall som helst stå "samma språkfamilj".
"interesserad" liknar "interested", alltså ett "e" för mycket.
1 person has voted this message useful
| OlafP Triglot Senior Member Germany Joined 5434 days ago 261 posts - 667 votes Speaks: German*, French, English
| Message 10 of 11 04 April 2010 at 11:17pm | IP Logged |
Alla tre kommer från tyskan. Jag använder ingen engelska material för att lära mig svenska.
De enda situationerna i vilka engelskan spelar en roll är
- Bisatser, eftersom de har en annan ordföljd på tyska. Om jag är för nära åt engelskan skriver jag inte "... att på svenska säger man ..." men den engelska ordföljden.
- Positionen av några prepositioner, t ex "...som jag är intresserad av". Det finns inte alls i tyskan: "..., die mich interessieren" eller "..., an denen ich interessiert bin". "Bin" är verbet.
Edited by OlafP on 04 April 2010 at 11:43pm
|
jeff_lindqvist Diglot Moderator SwedenRegistered users can see my Skype Name Joined 6908 days ago 4250 posts - 5711 votes Speaks: Swedish*, English Studies: German, Spanish, Russian, Dutch, Mandarin, Esperanto, Irish, French Personal Language Map
| Message 11 of 11 05 April 2010 at 12:22am | IP Logged |
OlafP wrote:
Alla tre kommer från tyskan. Jag använder ingen engelska material för att lära mig svenska. |
|
|
Precis, det var det jag tänkte (jag har i alla fall lite koll på tyska). Men, för mig gör det inte så mycket. Jag är inte besatt av att korrigera varenda liten underlighet så länge budskapet går fram, och såvida man inte uttryckligen ber om korrigering. :)
|
This discussion contains 11 messages over 2 pages: << Prev 1 2 If you wish to post a reply to this topic you must first login. If you are not already registered you must first register
You cannot post new topics in this forum - You cannot reply to topics in this forum - You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum - You cannot create polls in this forum - You cannot vote in polls in this forum
This page was generated in 0.1719 seconds.
DHTML Menu By Milonic JavaScript
|