Register  Login  Active Topics  Maps  

1e4e6: No hablo inglés-verano de idiomas

 Language Learning Forum : Language Learning Log Post Reply
263 messages over 33 pages: << Previous 1 2 3 4 5 6 7 ... 18 ... 32 33 Next >>
1e4e6
Octoglot
Senior Member
United Kingdom
Joined 4234 days ago

1013 posts - 1588 votes 
Speaks: English*, French, Spanish, Portuguese, Norwegian, Dutch, Swedish, Italian
Studies: German, Danish, Russian, Catalan

 
 Message 137 of 263
14 February 2015 at 9:26am | IP Logged 
Otra cosa: Acabo de terminar de ver la fantástica serie
Aquí no hay quien viva, que por lo menos a mi
juicio me parece la mejor serie de todas, la única de la que vi todos sus capítulos,
incluso los de todas las series que vi de otros idiomas anteriormente. A todo el mundo
se la recomiendo.

Una gran lección de este emotivo capítulo que termina la serie, como dice el Sr.
Cuesta,

No hay que mirar atrás, hay que vivir de la esperanza, no en el recuerdo.

Además de haber mejorado la comprensión oral y el lenguaje coloquial que se usa en la
vida cotidiana, aprendí un montón no sólo de la cultura española, sino también algo
importante que se pudiera aplicar a la cultura hispanohablante como entidad entera.

Edited by 1e4e6 on 14 February 2015 at 9:31am

1 person has voted this message useful



1e4e6
Octoglot
Senior Member
United Kingdom
Joined 4234 days ago

1013 posts - 1588 votes 
Speaks: English*, French, Spanish, Portuguese, Norwegian, Dutch, Swedish, Italian
Studies: German, Danish, Russian, Catalan

 
 Message 138 of 263
21 February 2015 at 5:20am | IP Logged 
Mitt i dagen har jeg fått idén för å skriva på norsk, og jeg synes at det kanskje ser
helt rar ut, fordi jeg i dette log har hittil nog ikke skrivit på dette.

Det finnes tre grunner varfor jeg har beslut at lære mig norsk. Det står ingen
hemmelighet at jeg elsker Norge og av regelen, alle de skandinaviske lander.
Den Sjakkverdensmester er norsk, og den 41ste
Sjakkolympiaden holdtes i Tromsø i augusti 2014.

Hvis jeg på noe tidspunkt i fremtiden i Norge kan bo, ville det være annerledes, en
sort himmel til meg. I mellemtiden fortsetter jeg med treskandinaviskespråksstragien:
lære mig godt norsk, svensk, og dansk, det best som jeg kan. Det trengs at jeg holde
op godt med nivået, mellem min andre 5, eller ganske 6(!), språk.

Selv om det er sant at ik derfor bestilt at lære meg norsk, månge, sikkert, før månge
mennesker fråga mig hvorfor bruker jeg så mye tid før å lære mig å snakke et språk,
det av ca. bara 5 miljoner folk innenfor Norges grenser kenner.

Kanskje er det ingen tilfeldighet at flertallet som denne spør mig, er de
engelstalendefolk. Jaså, det snakkes godt engelsk på nesten alle siden av Norge, men
jeg synes, at den beste måten å kenne veldig godt en annen kultur, det trenger at
man lære sig landets eget språk. Jeg synes fortsatt at nordmennene er én av verdens
lykkeligste folk, mellem svenskerne, danskerne, nederlanskerne, o.s.v.

Min første tur til Skandinavia var i juni 2010, da jeg kom til Bergen, i Norge. Helt
frisk luft, vakre landskap, et rent miljø, mye sjømat, ev av de beste
velferdsystemene, visste jeg at dette området skulle være bra før meg.

Edited by 1e4e6 on 21 February 2015 at 9:43am

1 person has voted this message useful



1e4e6
Octoglot
Senior Member
United Kingdom
Joined 4234 days ago

1013 posts - 1588 votes 
Speaks: English*, French, Spanish, Portuguese, Norwegian, Dutch, Swedish, Italian
Studies: German, Danish, Russian, Catalan

 
 Message 139 of 263
24 February 2015 at 10:09am | IP Logged 
Jag har funnit något mycket interessant--et sjakkblog på
svenska
. På allmans mening, nyt är det ju inte, men det ger mig något mer för att
jag kan läsa något på svenska som jag är interesserad på, förutom att lära mig mer
schackorder.

Edited by 1e4e6 on 24 February 2015 at 10:10am

1 person has voted this message useful



1e4e6
Octoglot
Senior Member
United Kingdom
Joined 4234 days ago

1013 posts - 1588 votes 
Speaks: English*, French, Spanish, Portuguese, Norwegian, Dutch, Swedish, Italian
Studies: German, Danish, Russian, Catalan

 
 Message 140 of 263
06 March 2015 at 12:28am | IP Logged 
Escribí aquí un largo mensaje cuando estaba jodido el foro este. No me da la gana
repetir todo lo que hubiese escrito, pero algo más cortito:

Trato mis planes para cuando llegue el verano (el del hemisferio norte), es decir,
cuando tenga más tiempo libre:

Empezaré ya El Catalan sin esfuerzo

Veré más programas y televisión de la RTP. Si eres portugués o aprendes portugués,
quizás conozcas el programa Agua
de mar
.

Terminaré por fin todos los métodos de Assimil de sueco y noruego. Ya habré tenido
suficiente conocimiento de los idiomas nórdicos para cmabiar de estrategia y empezar
casi 100% a utilizar materias nativas, quizás con un par de libros de gramática
avanzada.

Repasaré un libro de gramática avanzada de francés. Hace un muy largo rato que no
escribo en ese idioma. Que ce ne soit pas pis, donc suis-je content!

El Italiano recibirá una gran cantidad de atención. Le voy a poner un máximo esfuerzo
para llegar al menos al nivel B2. No me contenta en absoluto tener nada menos de ese
nivel, dado el nivel de español que tengo.

Quizßs sea alguna novedad, es muy probable que repase muy rápido el método Assimil de
alemán. Lo aprendí un poco en el cole, pero el nivel de alemán mío se coloca entre la
mierda y la mierdita. Dado la importancia de este idioma al ajedrez, sobre todo el
ajedrez profesional y la publicación de libros de ajedrez que se estrenan en alemán,
me toca mejorarlo. El nivel de neerlandés que tengo me ayudará sin duda, es ése la
lengua germánica de la que tengo mayor conocimiento, confianza, y capacidad.

Así que, a por ello.


Edited by 1e4e6 on 06 March 2015 at 12:31am

1 person has voted this message useful



1e4e6
Octoglot
Senior Member
United Kingdom
Joined 4234 days ago

1013 posts - 1588 votes 
Speaks: English*, French, Spanish, Portuguese, Norwegian, Dutch, Swedish, Italian
Studies: German, Danish, Russian, Catalan

 
 Message 141 of 263
13 March 2015 at 10:53pm | IP Logged 
Acabo de cambiar el título de este blog, para que todo el mundo se haga idea de que no
me apetece en ningún momento del día hablar en inglés. Dejo espacio libre para
escribir en los idiomas que aprendo que ya suman a unos diez. No caigo en la idea de
que todo el mundo deba aprender inglés. De hecho, me disgusta y me repugna de que mi
lengua materna sea el inglés, ojalá fuese otro idioma, ya fuese lo que fuese, el
español, el neerlandés, el noruego, el francés, incluso un idioma que fuese menos
conocido, ya fuese el vietnamita, el shona, el danés, el quechua, o el manchú. Además
ni siquiera cabe recordar que el inglés es el idioma mas imperialista de toda la
existencia de este planeta Tierra.

A continuación detallo la estrategia que suelp utilizar cuando viajo a países no
anglófonos:


-Fingo ser un hispanohablante nativo que no sepa nada de inglés.
-Sólo hablo en el idioma o idiomas oficiales de dicho país.
-Si alguien me sigue respondiendo en inglés, cierro la conversación y dejo de hablar
con tal persona.

Lo último de este mensaje es contar cuáles serán los idiomas que estudiaré este
verano:

1) Español
2) Nederlands
3) Norsk
4) Svenska
5) Italiano
6) Dansk
7) Português
8) Français
9) Català
10) Deutsch

Espero que a partir de ahora éste sea la última vez que escriba en inglés en este
blog:

Learning English is bullshit.

Edited by 1e4e6 on 13 March 2015 at 11:05pm

2 persons have voted this message useful



tarvos
Super Polyglot
Winner TAC 2012
Senior Member
China
likeapolyglot.wordpr
Joined 4651 days ago

5310 posts - 9399 votes 
Speaks: Dutch*, English, Swedish, French, Russian, German, Italian, Norwegian, Mandarin, Romanian, Afrikaans
Studies: Greek, Modern Hebrew, Spanish, Portuguese, Czech, Korean, Esperanto, Finnish

 
 Message 142 of 263
14 March 2015 at 7:49am | IP Logged 
Overdrijf je nu niet lichtelijk? Het is toch ook niet zo dat we allemaal Engels leren
omdat we allemaal denken centjes te verdienen? Ik ben opgegroeid in Canada en moest
gewoon als gevolg daarvan Engels leren. Zo vreemd is dat toch niet? En niet iedereen is
geïnteresseerd in vreemde talen, moeten die dan allemaal thuisblijven? Niemand dwingt jou
om Engels te spreken, maar mij maakt het niks uit - Engels is gewoon een taal die mensen
gebruiken en die kennelijk ook handig is omdat het er nogal veel zijn.
1 person has voted this message useful



1e4e6
Octoglot
Senior Member
United Kingdom
Joined 4234 days ago

1013 posts - 1588 votes 
Speaks: English*, French, Spanish, Portuguese, Norwegian, Dutch, Swedish, Italian
Studies: German, Danish, Russian, Catalan

 
 Message 143 of 263
14 March 2015 at 11:19pm | IP Logged 
Wat eignelijk gebeurt is, is dat zoveel mensen het Engels beschouwen als het en
"supertaal" was, wat niet werkelijk zo is. Ik ben zelfs geen geschiedenisgeek, maar ik
weet toch zeker dat toen de Romeinen veroverden veel land en zijn rijk
geconsolideerd, verspreid zich zijn eigen taal door, als het Frans, het Spaans, het
Portugees, het Italiaans, e.z.v. Daarna dwongen ze aan heel veel mensen en zijn rijk
zijn taal te spreken, alhoewel veel waren er niet akkoord mee.

Toen de Romaanserijk totaal samengevouwen was, waren al de andere talen (het Gotisch,
het Visigotisch, enz.) weggegaan, m.a.w. zijn ze allemaal al bijna uitgestorven. Dit
is de situatie ten tijden, met het Engels. De Britaanse en de Amerikaanse had bijna de
hele godverdomd wereld gedwongen om het Engels te spreken, of tenminste die dagelijks
te gebruiken. Maar alhoewel beiden kan de rest van de wereld niet zo makkelijk het
Engels te dwingen spreken, spreiden ze deze taal met "cultuur" en "wetenschap",
waarbij het wordt moeilijker om, b.v.b., en arme Spaanse om zijn/haar taal zoals het
Engels te gebruiken.

Dus gebeurt het dat wij hebben hoor Engels dit, Engels dat, maar het Spaans, de derde
meest gesproken taal ter wereld, daar geeft niemand om. Dit is niet meer als de droom
van de Amerikanen en de Britanen. Ze willen dat de landen die het Engels niet officiël
is, om die te leren om zijn kinderen, grootkinderen, enz. die te eleren. Zelfs hier in
Californië en in de VK leren er minder talen, soms in sommige college's volgens éen
van de forumposters hier, die in Californië woont, zegt dat in de college van zijn
zoon hoeft hij niet om een andere taal te leren. Dat lijkt me om totaal bullshit te
zijn.

Ik ben ook geboren en ben geschreeuwen in en Engelstalendeland. Veel mensen zeggen (en
heeft gezegd tot nu toe) dat de enige taal die belangrijk is ter wereld, is het
Engels, niets meer, en dat de hele wereld, d.w.z., elk land moet zijn taal op het
Engels wijzigen. Volgens mij schijnt dit zeer imperialistisch.

De enige excuse van de Verenigde Staten van Amerika en het Verenigd Koninkrijk is dat
zoveel mensen leren het Engels, want ze "houden ervan", en dat dat "uitstekend" is.
Daarvoor, misschien.



Edited by 1e4e6 on 15 March 2015 at 4:58am

1 person has voted this message useful



tarvos
Super Polyglot
Winner TAC 2012
Senior Member
China
likeapolyglot.wordpr
Joined 4651 days ago

5310 posts - 9399 votes 
Speaks: Dutch*, English, Swedish, French, Russian, German, Italian, Norwegian, Mandarin, Romanian, Afrikaans
Studies: Greek, Modern Hebrew, Spanish, Portuguese, Czech, Korean, Esperanto, Finnish

 
 Message 144 of 263
15 March 2015 at 12:13am | IP Logged 
1e4e6 wrote:
Wat eignelijk gebeurt is, is dat zoveel mensen het Engels beschouwen
als het en "supertaal" was, wat niet werkelijk zo is. Ik ben zelfs geen
geschiedenisgeek, maar ik weet toch zeker dat toen de Romaansen veroverden veel land
en zijn rijk geconsolideerd, verspreid zich zijn eigen taal door, als het Frans, het
Spaans, het Portugees, het Italiaans, e.z.v. Daarna dwongen ze aan heel veel mensen en
zijn rijk zijn taal te spreken, alhoewel veel waren er niet akkoord mee.


Heel veel? Wie dan? Het Engels is geen supertaal, maar je kunt gewoon niet ontkennen
dat het op dit moment de meest prestigieuze taal van zijn tijd is. Dan kun je ook niet
ontkennen dat er een zekere aantrekkingskracht is om zo'n taal te leren - het is
gewoon handig. Dat begrijp ik wel.

Quote:
Toen de Romaanserijk totaal samengevouwen was, waren al de andere talen (het
Gotisch,
het Visigotisch, enz.) weggegaan, m.a.w. zijn ze allemaal al bijna uitgestorven. Dit
is de situatie ten tijden, met het Engels. De Britaanse en de Amerikaanse had bijna de
hele godverdomd wereld gedwongen om het Engels te spreken, of tenminste die dagelijks
te gebruiken. Maar alhoewel beiden kan de rest van de wereld niet zo makkelijk het
Engels te dwingen spreken, spreiden ze deze taal met "cultuur" en "wetenschap",
waarbij het wordt moeilijker om, b.v.b., en Spaans om zijn/haar taal zoals het Engels
te gebruiken.


Dat heeft niet aan de Romeinen gelegen hoor. De Gotische talen zijn volgens mij in de
donkere eeuwen pas uitgestorven. Het is wel waar dat onderlinge stammen zijn
uitgeroeid, maar dat had niks te maken met lokale taalpolitiek. De Romeinen lieten
vaak de twee talen gewoon naast elkaar bestaan. In Rome spraken alle wijze mensen
naast Latijn ook Grieks; dat was de prestigieuze taal in Rome! Deze situatie is echt
totaal niet vergelijkbaar.

Quote:
Dus gebeurt het dat wij hebben hoor Engels dit, Engels dat, maar het Spaans, de
derde
meest gesproken taal ter wereld, daar geeft niemand om. Dit is niet meer als de droom
van de Amerikanen en de Britanen. Ze willen dat de landen die het Engels niet officiël
is, om die te leren om zijn kinderen, grootkinderen, enz. die te eleren. Zelfs hier in
Californië en in de VK leren er minder talen, soms in sommige college's volgens éen
van de forumposters hier, die in Californië woont, zegt dat in de college van zijn
zoon hoeft hij niet om een andere taal te leren. Dat lijkt me om totaal bullshit te
zijn.


Dat het Engelstalige curriculum dramatisch is met betrekking tot vreemde talen is
inderdaad waar. Maar dat is het in veel landen. Veel landen dwingen mensen tot het
leren van een vreemde taal, maar in China heeft dat tot dusverre ook weinig succes,
kan ik je uit eigen hand vertellen. Dit is niet een probleem eigen aan het Engels maar
aan grote supermachten die meer op zichzelf gericht zijn politiek gezien, dan naar
buiten. Dit moet je dus niet zien als een taalkundig maar een politiek fenomeen.

Quote:
Ik ben ook geboren en ben geschreeuwen in en Engelstalendeland. Veel mensen
zeggen (en
heeft gezegd tot nu toe) dat de enige taal die belangrijk is ter wereld, is het
Engels, niets meer, en dat de hele wereld, d.w.z., elk land moet zijn taal op het
Engels wijzigen. Volgens mij is dit zeer imperialistisch.


Als dat is wat men zegt. Maar als de Guardian een heel groot deel van zijn tijd eraan
besteedt het leren van talen te promoten in Engeland dan kan ik me er niet toe zetten
te geloven injouw beeldvorming. Een groot gedeelte van mijn studenten Nederlands is
trouwens Engelstaligen die het niet met de rest van de wereld eens zijn. Het is gewoon
onzin - het gaat om praktisch nut, en vaak is dat er niet direct. Mensen die zo in
taal geïnteresseerd zijn zijn gewoon praktisch op de aardbol niet te vinden.


De reden dat in landen als Zweden en Nederland het Engels zo hoog is heeft veel meer
met praktische redenen te maken en het feit dat de Engelse cultuur nabijer is dan de
Franse of de Duitse. Het is wel zo dat ook hier de talenkennis vermindert ten opzichte
van het Engels, maar vreemde talen zijn op Nederlandse scholen nog altijd verplicht en
op de korte termijn zal dit niet veranderen. Ik hoop ook niet dat het verandert want
wat mij betreft is het een onderdeel van de Nederlandse cultuur dat je naast Engels
ook andere talen beheerst.

Quote:
De enige excuse van de Veregigd Staten van Amerika en de Verenigd Koninkrijk is
dat zoveel mensen leren het Engels, want ze "houden ervan", en dat dat "uitstekend"
is.Daarvoor, misschien.


Dan moet je andere talen gelijk behandelen. Dit moet ook gelden voor het Lets of het
Kantonees.

Edited by tarvos on 15 March 2015 at 12:20am



1 person has voted this message useful



This discussion contains 263 messages over 33 pages: << Prev 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33  Next >>


Post ReplyPost New Topic Printable version Printable version

You cannot post new topics in this forum - You cannot reply to topics in this forum - You cannot delete your posts in this forum
You cannot edit your posts in this forum - You cannot create polls in this forum - You cannot vote in polls in this forum


This page was generated in 1.0625 seconds.


DHTML Menu By Milonic JavaScript
Copyright 2024 FX Micheloud - All rights reserved
No part of this website may be copied by any means without my written authorization.