92 messages over 12 pages: 1 2 3 4 5 6 7 ... 1 ... 11 12 Next >>
Linguamor Decaglot Senior Member United States Joined 6609 days ago 469 posts - 599 votes Speaks: English*, German, Italian, Spanish, Swedish, Danish, French, Norwegian, Portuguese, Dutch
| Message 1 of 92 16 September 2007 at 7:21am | IP Logged |
Da dansk, norsk og svensk hører til blandt de mindre språkene, tenkte jeg at en felles skandinavisk thread kunne ha noe for seg. Hva synes dere?
1 person has voted this message useful
|
Iversen Super Polyglot Moderator Denmark berejst.dk Joined 6694 days ago 9078 posts - 16473 votes Speaks: Danish*, French, English, German, Italian, Spanish, Portuguese, Dutch, Swedish, Esperanto, Romanian, Catalan Studies: Afrikaans, Greek, Norwegian, Russian, Serbian, Icelandic, Latin, Irish, Lowland Scots, Indonesian, Polish, Croatian Personal Language Map
| Message 2 of 92 16 September 2007 at 1:33pm | IP Logged |
Det var nok ikke nogen dårlig ide, - hvis vi spreder os på flere 'tråde' risikerer vi bare at de svenske, norske og danske emner kommer til at ligge stille i længere perioder. Men det forudsætter naturligvis at brugerne af de svenske, og danske 'tråde' vælger at kommunikere her (jeg har ikke fundet nogen på norsk, - og for den sags skyld heller ikke på islandsk).
Jeg har med fornøjelse set, at der i den senere tid er kommet en del forum-medlemmer, der er begyndt at lære dansk og andre skandinaviske sprog, så forhåbentlig bliver vi nok til at holde diskussionen kørende. Jeg har selv kommenteret diverse ting vedrørende dansk i nogle af disse medlemmers logbøger, men ikke alle fører jo sådan en - jeg gør det for eksempel ikke selv, og hvis jeg gjorde, ville den komme til at ligne en rodebutik beskrevet på europanto.
Edited by Iversen on 16 September 2007 at 1:54pm
|
jeff_lindqvist Diglot Moderator SwedenRegistered users can see my Skype Name Joined 6900 days ago 4250 posts - 5711 votes Speaks: Swedish*, English Studies: German, Spanish, Russian, Dutch, Mandarin, Esperanto, Irish, French Personal Language Map
| Message 3 of 92 16 September 2007 at 2:36pm | IP Logged |
Bra initiativ, Linguamor! Ett ypperligt tillfälle att se hur pass "transparenta" språken är, oavsett om man har något av dem som modersmål eller ej.
| acadien Triglot Newbie Norway Joined 6266 days ago 32 posts - 52 votes Speaks: French*, English, Norwegian Studies: Spanish, Swedish
| Message 4 of 92 20 September 2007 at 11:41pm | IP Logged |
Hei hei! Jeg er glad for at jeg fant dette forumet. Jeg lærte norsk i Norge for 3-4 år siden, og nå har jeg begynt å lære meg svensk med "Assimil" metoden. Grunnen for at jeg ikke har gjort det før var at jeg var redd for å bli forvirret. Vi får se hvordan det går...
| Linguamor Decaglot Senior Member United States Joined 6609 days ago 469 posts - 599 votes Speaks: English*, German, Italian, Spanish, Swedish, Danish, French, Norwegian, Portuguese, Dutch
| Message 5 of 92 22 September 2007 at 4:19am | IP Logged |
Når et ektepar flytter til et nytt land, et land der deres morsmål ikke snakkes, er det sannsynlig at de kommer til å fortsette å snakke morsmålet med hverandre, selv om de lærer det nye språket. Hvis de senere får barn, og fortsetter å snakke morsmålet hjemme, kommer barna til å lære hjemmespråket. Når barna etterhvert begynner å leke med andre barn, barn som snakker nasjonalspråket, og begynner på skolen, kommer de til å lære nasjonalspråket også. Resultatet er at barna snakker to språk - hjemmespråket og nasjonalspråket.
Hvis et ektepar flytter til et nytt sted i samme landet, med samme språk, men folk der snakker med en annen aksent, kommer ekteparet med størst sannsynlighet til å beholde den aksenten de lærte som barn. Deres barn, derimot, kommer til å snakke med samme aksenten som de som er født og oppvokst på stedet.
I det første tillfellet er det snakk om to forskjellige språk, i det andre om ett språk, men to forskjellige dialekter (på det fonetiske planet).
Spørsmålet er, hvilket resultat får vi hvis, for eksempel, ekteparet er svensk og flytter til Norge? Eller dansk og flytter til Sverige? Og hvilket resultat får vi hvis ett medlem av ekteparet er, til eksempel, norsk, det andre svensk, og de bor i Norge og de snakker hver sitt morsmål til hverandre og barna?
Svaret kunne kanske hjelpe oss til å avgjøre i hvilken grad norsk, svensk, og dansk kan betraktes som forskjellige språk.
Edited by Linguamor on 22 September 2007 at 4:30am
| laiwai Diglot Groupie SwedenRegistered users can see my Skype Name Joined 6833 days ago 66 posts - 71 votes Speaks: Swedish*, English Studies: Portuguese, Mandarin
| Message 7 of 92 25 September 2007 at 7:27pm | IP Logged |
Schaumgebremst wrote:
Eru einhverjir hérna að læra íslensku? |
|
|
Nej, men isländska verkar grymt coolt! Det låter typ som en fornlämning i sig och det sägs ju var det språk som mest liknar var vikingarna pratede. Tyvärr är det ju inte så mycket folk som talar isländska, så det känns lite ogjort att lära sig det, vilket är grymt symd. Men kunde man välja språk enbart efter coolhet skulle jag definitivt välja isländska
| Linguamor Decaglot Senior Member United States Joined 6609 days ago 469 posts - 599 votes Speaks: English*, German, Italian, Spanish, Swedish, Danish, French, Norwegian, Portuguese, Dutch
| Message 8 of 92 25 September 2007 at 9:06pm | IP Logged |
Schaumgebremst wrote:
Eru einhverjir hérna að læra íslensku? |
|
|
Jeg har ingen planer om å lære språket, men jeg synes at de som lærer eller allerede kan islandsk skal oppmuntres til å skrive her på islandsk. Det kunne være interessant å se hvor mye vi egentlig kan forstå.
|
You cannot post new topics in this forum - You cannot reply to topics in this forum - You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum - You cannot create polls in this forum - You cannot vote in polls in this forum
This page was generated in 0.3125 seconds.
DHTML Menu By Milonic JavaScript
|