92 messages over 12 pages: << Previous 1 2 3 4 5 6 7 ... 10 ... 11 12 Next >>
Iversen Super Polyglot Moderator Denmark berejst.dk Joined 6694 days ago 9078 posts - 16473 votes Speaks: Danish*, French, English, German, Italian, Spanish, Portuguese, Dutch, Swedish, Esperanto, Romanian, Catalan Studies: Afrikaans, Greek, Norwegian, Russian, Serbian, Icelandic, Latin, Irish, Lowland Scots, Indonesian, Polish, Croatian Personal Language Map
| Message 73 of 92 02 November 2009 at 10:47am | IP Logged |
Jeg er godt tilfreds med at finnerne også har en plads ikke bare i Norden, men også i det nye nordiske/skandinaviske subforum (eller rum eller hvad man nu kalder det). I sovjettiden havde vi også meget ondt af finnerne, fordi de var 'finlandiserede', det vil at de var nødt til at gå på kattepoter i forhold til deres store nabo mod øst. Det er vist blevet mindre udpræget efter Sovjetunionens sammenbrud og optagelsen i EU.
Finnerne har jo en nær sproglig forbindelse til deres nabo Estland, som ikke ligger indenfor Norden (selv om der har vadet først danske, siden svenske hære rundt i Estland i tidligere tider). Jeg kunne derfor godt forestille mig at finnerne med tiden udvikler mindst lige så nære forbindelser til Baltikum, som de lige nu har til de øvrige nordiske lande. Men indtil det sker OG fordi der er en svensk minoritet regner vi dem 100% med til Norden.
I øvrigt kunne jeg godt tænke mig engang at lære finsk, men jeg har ikke tid tilovers lige nu til et sådant kæmpeprojekt.
Edited by Iversen on 02 November 2009 at 5:31pm
1 person has voted this message useful
| cordelia0507 Senior Member United Kingdom Joined 5829 days ago 1473 posts - 2176 votes Speaks: Swedish* Studies: German, Russian
| Message 74 of 92 02 November 2009 at 12:06pm | IP Logged |
Iversen det vore fantastiskt om du kunde lära dig lite finska!
Två vänner till mig försökte läsa finska på universitet. Båda hoppade av efter ett kort tag - de tyckte det var omöjligt!
Det mesta av Finlands kontakter med resten av Nordern verkar tyvärr ske via Sverige. Det vore bra om Finland var en självskriven del av Norden som hade mer direkt kontakt med de andra länderna.
En del finnar tycker inte om att de blir "tvingade" att läsa några år obligatorisk svenska i skolan. Naturligtvis är det inga svenskar som vill tvinga dem till detta, utan en lag i Finland. Men jag tror att de skall göra svenskan valfri. Tyyvärr så minskar nog den nordiska gemenskapen en smula om finnarna inte längre förstår svenska...
Såvitt jag vet så gillar inte finnarna att höra om att de skulle vara "finlandiserade"... De tycker på det hela taget att deras politik gentemot Ryssland har varit framgångsrik med tanke på att de befann sig i en ganska problematisk situation gentemot Rysskand efter vinterkriget (det lärde jag mig när jag var på utbyte med "Hanken" ett universitet i Finland.)
|
Hencke Tetraglot Moderator Spain Joined 6885 days ago 2340 posts - 2444 votes Speaks: Swedish*, Finnish, EnglishC2, Spanish Studies: Mandarin Personal Language Map
| Message 75 of 92 02 November 2009 at 1:49pm | IP Logged |
cordelia0507 wrote:
Såvitt jag vet så gillar inte finnarna att höra om att de skulle vara "finlandiserade"... De tycker på det hela taget att deras politik gentemot Ryssland har varit framgångsrik med tanke på att de befann sig i en ganska problematisk situation gentemot Rysskand efter vinterkriget (det lärde jag mig när jag var på utbyte med "Hanken" ett universitet i Finland.) |
|
|
Jag kan kommentera lite kort här, och hoppas detta inte urartar till en politisk debatt.
Angående "finlandiseringen" så var det inte alls så misslyckat som benämning på Finlands agerande just på det utrikespolitiska planet under den tiden (detta enligt min ringa och högst personliga mening - och det var ju ett bra tag sedan de tiderna nu).
Det som kunde ge upphov till irritation var väl framför allt att uttrycket blev misstolkat på många håll i västvärlden. Man föreställde sig en "finlandiserad" vardagstillvaro i grannlandet, som ett koncentrationsläger med taggtrådsstängsel, dystra beväpnade och uniformerade figurer som höll ett argsint öga på medborgarna från sina vakttorn osv. i stil med östblocksländerna under den tiden. I verkligheten var ju den där finlandiseringen begränsad till just utrikespolitiska manövrer och ställningstaganden, medan den personliga friheten och vardagen i Finland var hur västerländsk som helst. Som du säger var det en minst sagt problematisk situation som rådde under ett antal decennier, och en svår balansakt som visst måste anses ha varit ganska framgångsrik.
Edited by Hencke on 02 November 2009 at 1:50pm
|
Iversen Super Polyglot Moderator Denmark berejst.dk Joined 6694 days ago 9078 posts - 16473 votes Speaks: Danish*, French, English, German, Italian, Spanish, Portuguese, Dutch, Swedish, Esperanto, Romanian, Catalan Studies: Afrikaans, Greek, Norwegian, Russian, Serbian, Icelandic, Latin, Irish, Lowland Scots, Indonesian, Polish, Croatian Personal Language Map
| Message 76 of 92 02 November 2009 at 5:41pm | IP Logged |
Jeg kan godt forstå at finnerne er trætte af at høre om 'finlandiseringen'. Men faktisk var det jo en nødvendig strategi, og den reddede Finland fra at blive en lydstat ligesom landene i Østeuropa. Og dermed reddede den også Finland som en del af Norden.
Nok om politik.
Sproget derovre er jo også lidt for sig selv. Mit konkrete kendskab stammer pt. udelukkende fra gennemlæsning af grammatikdelen i en parlør og fra nogle kik på tosprogede tekster. Og faktisk så det ikke håbløst ud: man får hurtigt lært nogle få særheder, såsom brugen af et negativt verbum (der faktisk minder om brugen af "doesn't/don't" på engelsk!), de mange kasusser (som man blot kan opfatte som præpositioner sat i den gale ende af ordene) og den overskuelige verbalbøjning. Det store problem synes at være ordforrådet, hvor man så sandelig ikke får ret meget foræret!
Jeg kan i øvrigt huske at jeg fandt tosprogede skilte på finsk og estisk på færgen mellem Tallinn og Helsinki, og det var slående selv for en udenforstående at de to sprog var meget nært beslægtede.
Edited by Iversen on 02 November 2009 at 5:43pm
| taKen Tetraglot Senior Member Norway mindofthelinguist.woRegistered users can see my Skype Name Joined 6108 days ago 176 posts - 210 votes Speaks: Norwegian*, English, Dutch, French Studies: German, Icelandic
| Message 77 of 92 19 December 2009 at 10:01pm | IP Logged |
Dei to språka er då òg i skyld med tyrkiske språk, eller tek eg heilt feil? Kanskje dette er litt langt uti, men eg meiner å ha hørd eller lesi at dei finsk-ugriske språka har noko å gjera med tyrkisk. I alle fall kan eg minnast at to kjenningar frå Ungarn og Tyrkia vart overraska av kor mykje dei forstod kvarandre. Kanskje dette har noko å gjera med det Osmanske riket. Somme ord kan vel tenkjast å ha kommi seg inn i ordforrådet på eit eller anna vis, eller kva?
Forresten, kva syns de om færøyingane og språket deira? Kan de forstå noko som helst av språket utan å ha lærd det? Er færøyingane like mykje skandinavar som resten av oss, eller meir? :P
Edited by taKen on 19 December 2009 at 10:08pm
| eoinda Tetraglot Senior Member Sweden Joined 5939 days ago 101 posts - 113 votes Speaks: Swedish*, English, Spanish, Mandarin Studies: French
| Message 78 of 92 22 December 2009 at 8:00pm | IP Logged |
Läste igenom den här tråden nu fick nästan huvudverk av all annorlunda stavning jag
förstår ju praktiskt taget allt men lite förvirrad blir man. Funderar på att lära mig
lite mer norska och danska. (...och isländska verkar ju helt otroligt häftigt)
Framförallt danska då en god vän till mig är danskspråkig men
får förbrada mig på förvirringen.
taKen wrote:
Forresten, kva syns de om færøyingane og språket deira? Kan de forstå noko som helst av
språket utan å ha lærd det? Er færøyingane like mykje skandinavar som resten av oss,
eller meir? :P |
|
|
Det har jag också undrat över. Någon som är insatt i ämnet?
Edited by eoinda on 22 December 2009 at 8:01pm
| j0nas Triglot Groupie Norway Joined 5533 days ago 46 posts - 70 votes Speaks: Norwegian*, English, German
| Message 79 of 92 31 December 2009 at 2:38pm | IP Logged |
Det er forbausende hvor mye man kan forstå når man prøver å lese færøysk. Ta en tur innom wikipedia og prøv. Det er mye lettere (i det minste for meg) enn islandsk. Muntlig er det også nærmere enn islandsk, men det er fortsatt ganske så kaudervelsk. Men jeg innbiller meg at jeg kan høre at forfedrene deres kom fra Vest-Norge.
Færøysk wikipedia
Edited by j0nas on 31 December 2009 at 2:41pm
| cordelia0507 Senior Member United Kingdom Joined 5829 days ago 1473 posts - 2176 votes Speaks: Swedish* Studies: German, Russian
| Message 80 of 92 31 December 2009 at 3:38pm | IP Logged |
Ja, jag tror som Jonas att de kom från Norge ursprungligen. Men jag hörde på TV att alla där kan prata danska.
|
You cannot post new topics in this forum - You cannot reply to topics in this forum - You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum - You cannot create polls in this forum - You cannot vote in polls in this forum
This page was generated in 0.3906 seconds.
DHTML Menu By Milonic JavaScript
|