92 messages over 12 pages: << Previous 1 2 3 4 5 6 7 ... 8 ... 11 12 Next >>
cordelia0507 Senior Member United Kingdom Joined 5829 days ago 1473 posts - 2176 votes Speaks: Swedish* Studies: German, Russian
| Message 57 of 92 18 July 2009 at 1:37am | IP Logged |
Blåser lite liv i den här tråden med några fina bilder, nedan!
Jeff, du kanske skulle läsa Kristin Lavransdotter av Sigrid Undset, på norska? Det är en ganska tjock bok så du är nog flytande på norska när du är klar!
Det är en helt underbar bok om du inte har någonting emot en kvinnlig huvudperson. Jag tyckte att det var en av de bästa böckerna jag någonsin läst, men jag läste den på svenska. Författarinnan vann senare Nobelpriset i litteratur.
Några andra bra förslag på norska eller danska böcker?
Eller posta bara några fina skandinaviska bilder!
Edited by cordelia0507 on 18 July 2009 at 2:03am
1 person has voted this message useful
| tricoteuse Pentaglot Senior Member Norway littlang.blogspot.co Joined 6669 days ago 745 posts - 845 votes Speaks: Swedish*, Norwegian, EnglishC1, Russian, French Studies: Ukrainian, Bulgarian
| Message 58 of 92 18 July 2009 at 9:31am | IP Logged |
Skandinaviska böcker!
Åke Lundgren - Långa lappflickan
Sjón - Skugga-Baldur (som jag önskar att jag hade den på isländska...)
Och jag älskade Kristin Lavransdotter när jag läste den, men det var eeeevigheter sen :)
| cordelia0507 Senior Member United Kingdom Joined 5829 days ago 1473 posts - 2176 votes Speaks: Swedish* Studies: German, Russian
| Message 59 of 92 18 July 2009 at 12:06pm | IP Logged |
En underbar bok från samma era som "Kristin" är "Katrina" av Sally Salminen. Varmt rekommenderad, särskilt till kvinnliga läsare.
Jag läste den som tonåring och älskade den. Språket, stilen och landskapsbeskrivningarna är underbara.
Sally Salminen är finsk och boken utspelar sig på Åland. Alla ålänningar känner till boken och rekommenderar den. Det var så jag hörde talas om den.
Jag vet inte om Sally Salminen var finlandsvenska, ålänning eller vad, men jag tror att bokens orginalspråk var svenska.
Det verkar inte finnas någon ny-utgåva - här är en italiensk version.
Men fattiga fiskare på Åland vid sekelskiftet hade knappast cerise-rosa soltoppar? Knasig italiensk illustratör.
ANG. Kartan av Norden ovan: Varför är Baltikum med på kartan? Anses de som del av Norden nu? Jag har bott utomlands hemskt länge, jag kanske missat något? Men ingen förstår ju vad de säger, det verkar lite underligt om de nu är i Norden, (Men de är självklart välkomna om det nu är så...)
Edited by cordelia0507 on 18 July 2009 at 12:48pm
|
jeff_lindqvist Diglot Moderator SwedenRegistered users can see my Skype Name Joined 6900 days ago 4250 posts - 5711 votes Speaks: Swedish*, English Studies: German, Spanish, Russian, Dutch, Mandarin, Esperanto, Irish, French Personal Language Map
| Message 60 of 92 18 July 2009 at 4:32pm | IP Logged |
cordelia0507 wrote:
Jeff, du kanske skulle läsa Kristin Lavransdotter av Sigrid Undset, på norska? Det är en ganska tjock bok så du är nog flytande på norska när du är klar! |
|
|
Det var lite problem med bibliotekskatalogen tidigare idag, så just nu kan jag inte se om vi har den på norska. Annars får jag väl ta någon annan bok. :)
Varför Baltikum är med på den "nordiska" kartan är för mig obegripligt. Å andra sidan vet jag inte vad den är tänkt att visa. Länder kring Östersjön, med omnejd?
| cordelia0507 Senior Member United Kingdom Joined 5829 days ago 1473 posts - 2176 votes Speaks: Swedish* Studies: German, Russian
| Message 61 of 92 28 July 2009 at 1:37am | IP Logged |
[Postar i den här tråden så alla ser!]
Jag skulle gärna vilja höra från Tricoteuse, Jeff och alla andra skandinaver som studerat ryska!
När började du, vad har du använt för material?
Hur går det och vad är svårt eller inte så svårt?
Vilken nivå är du på? Kan du förstå musik, filmer etc? Läsa böcker? Prata med folk och lästa nyheter?
Vad får ni för träning och användning av ryska i vardagslivet?
Planer för att förbättra ryskan i framtiden?
Edited by cordelia0507 on 28 July 2009 at 3:33am
| tricoteuse Pentaglot Senior Member Norway littlang.blogspot.co Joined 6669 days ago 745 posts - 845 votes Speaks: Swedish*, Norwegian, EnglishC1, Russian, French Studies: Ukrainian, Bulgarian
| Message 62 of 92 28 July 2009 at 10:06am | IP Logged |
Jag började sista året på gymnasiet, men det året räknar jag knappt, min lärare lärde oss aldrig någonting :P
Sedan dess har jag studerat 3 år på egen hand, med varierande intensitet. Jag har inte använt någon metod konsekvent, utan bara olika saker här och där, mest läsning.
Musik kan jag förstå för det mesta, den flesta skönlitteraturen (i alla fall klassiker), nyheter (lästa och på tv), filmer är svåra men ok. Jag kan prata på ryska men det låter inte SÅ flytande direkt och kan skriva _ganska_ obehindrat.
Jag ska studera ryska på Uni.
|
Iversen Super Polyglot Moderator Denmark berejst.dk Joined 6694 days ago 9078 posts - 16473 votes Speaks: Danish*, French, English, German, Italian, Spanish, Portuguese, Dutch, Swedish, Esperanto, Romanian, Catalan Studies: Afrikaans, Greek, Norwegian, Russian, Serbian, Icelandic, Latin, Irish, Lowland Scots, Indonesian, Polish, Croatian Personal Language Map
| Message 63 of 92 28 July 2009 at 2:09pm | IP Logged |
Balticum er nok mest med på kortet, fordi vi regner Finland med til Norden, og finsk ligner estisk, og ...
| Message 64 of 92 29 July 2009 at 2:30pm | IP Logged |
@Iversen, ok jag förstår. Jag tror att deras kultur är lite "nordisk", men jag vet inte så mycket om det. De firar midsommar i alla fall! Hela området tillhörde de Sverige ett litet tag fast det har nog de flesta glömt!
@Tricoteuse -- tack för summeringen, det var intressant att höra!
Vilket universitet är kursen på, och vilken nivå börjar du`på?
Jag hoppade på ryska i gymnasiet också, men jag slutade i förtid av olika skäl. Jag lärde mig knappt något förutom alfabetet och lite enkla ord.
Nu när jag började igen var jag inte säker på hur jag skulle studera. Jag har aldrig förut studerat ett språk på det här viset, på egen hand, utan någon anknytning till landet. Min disciplin och mina rutiner har inte varit så bra.
Trots att jag har en del engelskt material ville jag ha en svensk lärobok, så jag beställde Mozshno, gymnasiets ryskakurs. Jag tänkte att en svensk lärobok borde vara organiserad på ett sätt som jag är van vid och tackla ämnen i en logisk ordning.
Jag vill också lära mig språket för att kunna läsa och skrive ... inte för allmän turism osv. Ryssland kommer att bli stort inom IT, snart - jag jobbar i IT. Otroligt egentligen att så få svenskar och finnar pluggar ryska. Det är ju helt uppenbart att det är ett hemskt användbart språk, särskilt i vår region.
Jag håller på med den Mozchno boken just nu, bra, tycker jag! Jag har lyssnat på Michel Thomas också, och lite Pimsleur. Använde du dem? Vad tyckte du? Jag blir distraherad av amerikanskt fokus i de andra ljudkurserna. Brittiskt är ok, men svenskt är bättre!
Jag laddade ned några ryska filmer och det var kul att titta och höra hela meningar som jag kunde förstå! Men det dröjer ett tag innan jag kan gå med i bokklubben :-)
|
You cannot post new topics in this forum - You cannot reply to topics in this forum - You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum - You cannot create polls in this forum - You cannot vote in polls in this forum
This page was generated in 0.3906 seconds.
DHTML Menu By Milonic JavaScript
|