Register  Login  Active Topics  Maps  

Scandinavian thread

Language Learning Forum : Skandinavisk & Nordisk Post Reply
92 messages over 12 pages: << Previous 1 2 3 4 5 6 7 ... 9 ... 11 12 Next >>
tricoteuse
Pentaglot
Senior Member
Norway
littlang.blogspot.co
Joined 6669 days ago

745 posts - 845 votes 
Speaks: Swedish*, Norwegian, EnglishC1, Russian, French
Studies: Ukrainian, Bulgarian

Message 65 of 92
29 July 2009 at 3:59pm | IP Logged 
cordelia0507 wrote:

@Tricoteuse -- tack för summeringen, det var intressant att höra!

Vilket universitet är kursen på, och vilken nivå börjar du`på?

Jag hoppade på ryska i gymnasiet också, men jag slutade i förtid av olika skäl. Jag lärde mig knappt något förutom alfabetet och lite enkla ord.

Nu när jag började igen var jag inte säker på hur jag skulle studera. Jag har aldrig förut studerat ett språk på det här viset, på egen hand, utan någon anknytning till landet. Min disciplin och mina rutiner har inte varit så bra.

Trots att jag har en del engelskt material ville jag ha en svensk lärobok, så jag beställde Mozshno, gymnasiets ryskakurs. Jag tänkte att en svensk lärobok borde vara organiserad på ett sätt som jag är van vid och tackla ämnen i en logisk ordning.

Jag vill också lära mig språket för att kunna läsa och skrive ... inte för allmän turism osv. Ryssland kommer att bli stort inom IT, snart - jag jobbar i IT. Otroligt egentligen att så få svenskar och finnar pluggar ryska. Det är ju helt uppenbart att det är ett hemskt användbart språk, särskilt i vår region.

Jag håller på med den Mozchno boken just nu, bra, tycker jag! Jag har lyssnat på Michel Thomas också, och lite Pimsleur. Använde du dem? Vad tyckte du? Jag blir distraherad av amerikanskt fokus i de andra ljudkurserna. Brittiskt är ok, men svenskt är bättre!

Jag laddade ned några ryska filmer och det var kul att titta och höra hela meningar som jag kunde förstå! Men det dröjer ett tag innan jag kan gå med i bokklubben :-)

Jag ska studera "Russland og de sovjetiske arvtakerstatene" och där ingår en valbar mängd ryska. Jag kan ta något prov för att skippa introduktionskursen, men i övrigt måste jag läsa från nybörjarnivå. Vi är ju så praktiska i Skandinavien på den fronten...

Jag tycker MÅNGA svenskar studerar ryska faktiskt! På vår (kopplad till forumet) IRC-kanal dök det till och med upp en annan person från Umeå, och han har också lärt sig Ryska (och bor i Norge). Konformism-Umeå! :P

Vad det gäller Pimsleur osv så har jag aldrig använt dem för ryska. Hur jag faktiskt lärde mig något är ganska suddigt :D
1 person has voted this message useful

acadien
Triglot
Newbie
Norway
Joined 6266 days ago

32 posts - 52 votes 
Speaks: French*, English, Norwegian
Studies: Spanish, Swedish

Message 66 of 92
29 July 2009 at 4:07pm | IP Logged 
Apropos nordiske land og hvilken som burde være inkludert. Har dere lagt merke til at når Skandinaver snakker om Skandinavia, er Finland nesten aldri inkludert, mens når folk i utlandet gjør det, er Finland nesten alltid med? Til og med i leksikoner.

mrhenrik
Triglot
Moderator
Norway
Joined 6070 days ago

482 posts - 658 votes 
Speaks: Norwegian*, English, French
Personal Language Map

Message 67 of 92
29 July 2009 at 6:00pm | IP Logged 
Har merket det ja, tenker aldri på Finland som en del av Skandinavia egentlig. Kan være fordi jeg ikke forstår språket deres.

"Perkele" er tross alt et kjært bidrag til språket vårt som vi har fått fra Finland, kanskje vi bør la dem få komme inn i varmen. ;p

Edited by mrhenrik on 29 July 2009 at 6:01pm

cordelia0507
Senior Member
United Kingdom
Joined 5829 days ago

1473 posts - 2176 votes 
Speaks: Swedish*
Studies: German, Russian

Message 68 of 92
29 July 2009 at 6:12pm | IP Logged 
Sveriges syn är att Finland är MED i Norden även om det officiellt inte är i Skandinavien. Det enda problemet är kommunikation - IBLAND. Men det är absolut inga problem att prata svenska i Helsingfors. Man får fråga om det är okej, sedan prata klart, tydligt och långsammare än normalt.

Majoriteten av finnarna kan prata litegrann svenska, ganska många kan prata ganska bra eller helt flytande. Sen har vi ju finlandsvenskarna och ålänningarna som har svenska som modersmål. .

Dessutom bor säkert flera hundra tusen människor med finländsk bakgrund i Sverige. Särskilt under 1960 - 80 flyttade MASSOR av finnar till Sverige. I Stockholm hör man ofta finska talas på stan och det är inte alls ovanligt att se skyltar och information på finska. Somliga förorter till Stockholm är "finska" som till exempel Märsta

Finnarna hade lite dåligt rykte tidigare (för mycket supande och knivslagsmål...) men det är inga problem med sånt längre och jag kan inte tänka mig att det är någon i Sverige som ogillar finländare.

Edited by cordelia0507 on 29 July 2009 at 6:53pm

cordelia0507
Senior Member
United Kingdom
Joined 5829 days ago

1473 posts - 2176 votes 
Speaks: Swedish*
Studies: German, Russian

Message 69 of 92
29 July 2009 at 6:32pm | IP Logged 
tricoteuse wrote:

Jag ska studera "Russland og de sovjetiske arvtakerstatene" och där ingår en valbar mängd ryska. Jag kan ta något prov för att skippa introduktionskursen, men i övrigt måste jag läsa från nybörjarnivå. Vi är ju så praktiska i Skandinavien på den fronten...

Jag tycker MÅNGA svenskar studerar ryska faktiskt! På vår (kopplad till forumet) IRC-kanal dök det till och med upp en annan person från Umeå, och han har också lärt sig Ryska (och bor i Norge). Konformism-Umeå! :P

Vad det gäller Pimsleur osv så har jag aldrig använt dem för ryska. Hur jag faktiskt lärde mig något är ganska suddigt :D

Intressant! Är det statsvetenskap eller?
Jag har aldrig besökt IRC kanalen men jag skall kolla den senare.

Intressant att höra att folk i Norrland har läser ryska. Jag läste online om en studiecirkel i Luleå (tror jag) som pluggade ryska ett tag, sedan åkte de till Murmansk, Kolahalvön, Karelien osv. Deras rapport var hemskt intressant med mycket fina bilder. Lika men ändå olika. Tydligen går numera en långdistansbuss från norra Sverige, genom Finland till nånstans i Ryssland. Minns ej vilka städer.

Här är en cool sajt som jag stötte på -- detta är toppen, ett tecken på framtiden hoppas jag. EuroArctic

Flera killar som jag känner använde ryska i lumpen. Det var ju lite andra tider då, 90-talets mitt ungefär. De som kunde lite ryska tex från gymnasiet kunde uppge det vid mönstringen och det hjälpte på något sätt, tror jag (?) Flera andra gjorde officersträning där de lärde sig ryska på en intensivkurs. Den kursen måste vara jäkligt bra, inget tvivel.

Sedan satt de på hemlig ort (kusten..) och lyssnade på ryska radiosändingar på östersjön. Hoppas sånt har upphört nu! En som jag känner använde senare sina kunskaper i ryska för att tjäna pengar i Ryssland och skaffa sig en rysk flickvän. Konstig värld ibland!

Edited by cordelia0507 on 29 July 2009 at 6:45pm

KidsWannaRock
Diglot
Newbie
Sweden
Joined 5595 days ago

23 posts - 24 votes
Speaks: Swedish*, English
Studies: Spanish

Message 70 of 92
29 July 2009 at 11:00pm | IP Logged 
För mig så tillhör Finland norden, men inte skandinavien.

Ska jag vara ärlig så förstår jag inte varför så många vill lära sig ryska. Jag tycker det låter ganska illa, inte värre än polska dock. ;) Men jag antar att språk låter olika i olika människors öron. :) Jag tycker ju till exempel att nederländska är superfint och det håller nog inte så många med om. ;)

densou
Senior Member
Italy
foto.webalice.it/denRegistered users can see my Skype Name
Joined 6123 days ago

120 posts - 121 votes 
Speaks: Italian*

Message 71 of 92
30 July 2009 at 2:01am | IP Logged 
cordelia0507 wrote:
Jag har aldrig besökt IRC kanalen men jag skall kolla den senare.

Vil du gjerne bare snakke russisk og/eller tysk på IRC ?

Elwing
Tetraglot
Groupie
United Kingdom
Joined 5499 days ago

43 posts - 51 votes 
Speaks: Swedish, Finnish*, English, French
Studies: Norwegian

Message 72 of 92
30 October 2009 at 6:01pm | IP Logged 
Va fint att de Nordiska språken är nu separata från 'Multilingual lounge'! :)

This discussion contains 92 messages over 12 pages: << Prev 1 2 3 4 5 6 7 810 11 12  Next >>

Post ReplyPost New Topic Printable version Printable version

You cannot post new topics in this forum - You cannot reply to topics in this forum - You cannot delete your posts in this forum
You cannot edit your posts in this forum - You cannot create polls in this forum - You cannot vote in polls in this forum

This page was generated in 0.3906 seconds.

DHTML Menu By Milonic JavaScript
Copyright 2024 FX Micheloud - All rights reserved
No part of this website may be copied by any means without my written authorization.