Register  Login  Active Topics  Maps  

Swedish thread

Tags: Audiobook | Swedish
 Language Learning Forum : Skandinavisk & Nordisk Post Reply
370 messages over 47 pages: << Previous 1 2 3 4 5 6 7 ... 12 ... 46 47 Next >>

Hencke
Tetraglot
Moderator
Spain
Joined 6886 days ago

2340 posts - 2444 votes 
Speaks: Swedish*, Finnish, EnglishC2, Spanish
Studies: Mandarin
Personal Language Map

Message 89 of 370
24 February 2006 at 5:33pm | IP Logged 
EDIT: Drar tillbaka mitt inlägg eftersom Jeff hann emellan med ett mycket bättre och mera uttömmande svar. Se hans inlägg strax före mitt här i tråden.

Edited by Hencke on 24 February 2006 at 5:42pm

1 person has voted this message useful

korbanx
Senior Member
United States
Joined 7034 days ago

107 posts - 106 votes 
Speaks: English*
Studies: Spanish, Swedish

Message 90 of 370
28 February 2006 at 1:29am | IP Logged 
Har ni sett i Francois' post att svenska är tionde i listan av språken som man vill lära sig? Vad kul! Jag tänkte inte att det finns så flera.

Sierra
Diglot
Senior Member
Turkey
livinginlights.comRegistered users can see my Skype Name
Joined 7116 days ago

296 posts - 411 votes 
Speaks: English*, SwedishB1
Studies: Turkish

Message 91 of 370
28 February 2006 at 7:08am | IP Logged 
Ja, det var roligt. Det har kanske något med alla svenskar på nätet att göra... jag började intressera mig för språket först när jag pratade med några svenskar på ett annat forum. Jag har nog sett minst tre fyra gånger fler svenskar på nätet än danskar eller norrmän. (Jag kommer aldrig, aldrig ihåg vad människor ifrån Finland kallas för... finnar? HAHA!)

För några dagar sedan hörde jag några danskar i affären där jag jobbar... tänkte nästan prata med dem, med jag bestämde mig för att inte göra det när jag kom på att jag fattade nästan ingenting.

Okej, nu får jag ställa en ny fråga: Vad är det för skillnad mellan "fler" och "flera"?

Edited by Sierra on 28 February 2006 at 7:09am

Hencke
Tetraglot
Moderator
Spain
Joined 6886 days ago

2340 posts - 2444 votes 
Personal Language Map

Message 92 of 370
28 February 2006 at 8:37am | IP Logged 
Sierra wrote:
(Jag kommer aldrig, aldrig ihåg vad människor ifrån Finland kallas för... finnar? HAHA!)

Ja, finnar är helt rätt, fast den potentiella förväxlingen med en hudåkomma med samma namn har gett upphov till en hel del skämt genom åren.

Om man vill göra skillnad mellan finsk- och svenskspråkiga så kan man också använda "finländare" som samlingsbegrepp och begränsa "finnar" till att gälla finskspråkiga finländare. Det där är känsligt för somliga men inte har jag nånting emot att benämnas finne. (Det beror lite på sammanhanget vilket som passar bäst: finne, svensk eller finlandssvensk.)

Edited by Hencke on 28 February 2006 at 8:41am

Sierra
Diglot
Senior Member
Turkey
Joined 7116 days ago

296 posts - 411 votes 

Message 93 of 370
28 February 2006 at 12:46pm | IP Logged 
Om jag får fråga, hur kommer det sig att du kan finska, svenska, spanska, och engelska? Jag gissar på detta: Svenska är ditt modersmål, men du är uppväxt (d?) i Finland, sedan så lärde du dig engelska i skolan och så flyttade du till Spanien för att lära dig spanska.

Ungefär? :)

Det var i alla fall en intressant blandning.

Edited by Sierra on 28 February 2006 at 12:46pm

Hencke
Tetraglot
Moderator
Spain
Joined 6886 days ago

2340 posts - 2444 votes 
Personal Language Map

Message 94 of 370
28 February 2006 at 1:21pm | IP Logged 
Sierra wrote:
Om jag får fråga, ...

Ungefär som du redan gissade, fast jag lärde mig spanska långt innan jag kom till Spanien.

Jag skrev en trudelutt här om hur jag började med olika språk, det var nog mitt första inlägg och borde gå att hitta med en enkel sökning.

EDIT: det här inlägget var det:
http://how-to-learn-any-language.com/forum/forum_posts.asp
?TID=35&PN=0&TPN=6

Edited by Hencke on 28 February 2006 at 1:35pm

CaoMei513
Senior Member
United States
Joined 6837 days ago

110 posts - 113 votes 
Speaks: English*
Studies: Mandarin, Korean

Message 95 of 370
28 February 2006 at 5:04pm | IP Logged 
Hej allihopa!! jag heter Christina.. jag talar lite Svenska. Jag börjat lära mig svenska när jag vart tolv år gammal. Nu jag är femton år gammal och min svenska är inte mycket rätt :( jag är nu se concentrate på Mandarin Chinese, därför jag skulle inte lära mig svenska, jag vart också inte mycket intresserad på svenska. Jag har ingenting mer att säga... så... hej då.

Sierra
Diglot
Senior Member
Turkey
Joined 7116 days ago

296 posts - 411 votes 

Message 96 of 370
01 March 2006 at 6:22pm | IP Logged 
Tänker du fortsätta skriva i den här tråden då? Det vore ju roligt att få nya röster här inne så att säga (vi måste skapa nåt sl*gs balans mellan svenskarna och ickesvenskarna! De behöver nåt att rätta! Heh).

Korbanx: Har du lyckats hitta böcker på svenska i USA? Jag har letat överallt (till och med på nätet, men de amerikanska sidorna har inga och de svenska sidorna levererar endast till kunder inom Sverige). Du känner kanske till nån bra bokhandel...? Det som fick mig att tänka på det var ett besök till Barnes & Noble imorse. Där såg jag Henning Mankells nya roman och funderade på att köpa den, men det kändes ju lite dumt att göra det när det finns en möjlighet att läsa den på originalspråket.

Hmmm... censur på "sl*gs"? Va?

Edited by Sierra on 01 March 2006 at 6:24pm

This discussion contains 370 messages over 47 pages: << Prev 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47  Next >>

Post ReplyPost New Topic Printable version Printable version

You cannot post new topics in this forum - You cannot reply to topics in this forum - You cannot delete your posts in this forum
You cannot edit your posts in this forum - You cannot create polls in this forum - You cannot vote in polls in this forum

This page was generated in 0.3590 seconds.

DHTML Menu By Milonic JavaScript
Copyright 2024 FX Micheloud - All rights reserved
No part of this website may be copied by any means without my written authorization.