maxb Diglot Senior Member Sweden Joined 7175 days ago 536 posts - 589 votes 7 sounds Speaks: Swedish*, English Studies: Mandarin
| Message 121 of 370 15 March 2006 at 1:35pm | IP Logged |
Hencke wrote:
Sierra wrote:
Hur går det med mandarin? |
|
|
Sakta men långsamt, tackar som frågar. Som att erövra Sahara ett sandkorn i taget - dessutom hård strid om varje korn. Jag är nog inte riktigt klok, men det är ju ingen nyhet heller precis...
|
|
|
Jo mandarin är inte världens enklaste språk. Men ge inte upp. Det går att lära sig. Finska verkar dessutom mycket klurigare :-)
1 person has voted this message useful
|
Hencke Tetraglot Moderator Spain Joined 6886 days ago 2340 posts - 2444 votes Speaks: Swedish*, Finnish, EnglishC2, Spanish Studies: Mandarin Personal Language Map
| Message 122 of 370 15 March 2006 at 4:05pm | IP Logged |
maxb wrote:
Först måste man reda ut vad som är radikalen. I detta fall är det 艹. |
|
|
Ja jag vet ungefär hur det går till. Men jag har inte en susning hur man kommer fram till att det är just 艹 som är radikalen. Det finns ju en handfull andra streck-konstellationer i tecknet som också kunde ha varit radikalen. Med elektroniska ordböcker verkar det som att man ofta slipper tänka på det.
|
maxb Diglot Senior Member Sweden Joined 7175 days ago 536 posts - 589 votes 7 sounds Speaks: Swedish*, English Studies: Mandarin
| Message 123 of 370 16 March 2006 at 2:08am | IP Logged |
Hencke wrote:
maxb wrote:
Först måste man reda ut vad som är radikalen. I detta fall är det 艹. |
|
|
Ja jag vet ungefär hur det går till. Men jag har inte en susning hur man kommer fram till att det är just 艹 som är radikalen. Det finns ju en handfull andra streck-konstellationer i tecknet som också kunde ha varit radikalen. Med elektroniska ordböcker verkar det som att man ofta slipper tänka på det. |
|
|
Radikalen är antingen till vänster om, höger om, ovanför eller nedanför resten av tecknet. I detta fall så ligger den ovanför. Det vanligaste verkar vara att radikalen ligger till vänster som i dessa tecken:
树 棉 村 林 som alla har 木 som radikal.
eller dessa:
他侣伙伴 som alla har 人 som radikal.
|
Hencke Tetraglot Moderator Spain Joined 6886 days ago 2340 posts - 2444 votes Speaks: Swedish*, Finnish, EnglishC2, Spanish Studies: Mandarin Personal Language Map
| Message 124 of 370 16 March 2006 at 9:27am | IP Logged |
maxb wrote:
Radikalen är antingen till vänster om, höger om, ovanför eller nedanför resten av tecknet. I detta fall så ligger den ovanför. |
|
|
Visst visst, men det hjälper en ju ändå inte med hur man kommer fram till att det är ovanför som gäller just här, eller att det är just vänster, och inte höger eller något annat som gäller för de övriga exemplena.
EDIT: Och som sagt är jag inte säker på att man egentligen behöver den kunskapen. Fast jag är så pass grön på området att jag nog hinner ändra mig flera gånger om innan det klarnar.
Edited by Hencke on 16 March 2006 at 9:30am
|
| Message 125 of 370 16 March 2006 at 1:00pm | IP Logged |
Hencke wrote:
Visst visst, men det hjälper en ju ändå inte med hur man kommer fram till att det är ovanför som gäller just här, eller att det är just vänster, och inte höger eller något annat som gäller för de övriga exemplena.
|
|
|
Det stämmer att det inte hjälper, men man vet i alla fall var i tecknet man ska leta. Egentligen är väl det bästa att lära sig tillräckligt många tecken så man slipper slå på radikal.
|
Sierra Diglot Senior Member Turkey livinginlights.comRegistered users can see my Skype Name Joined 7116 days ago 296 posts - 411 votes Speaks: English*, SwedishB1 Studies: Turkish
| Message 126 of 370 16 May 2006 at 4:57pm | IP Logged |
När man säger "tackar", är det ett verb (dvs "Jag tackar dig") eller ett substantiv i plural (dvs "många tackar")?
Har alltid undrat över detta.
Edited by Sierra on 16 May 2006 at 4:57pm
|
laiwai Diglot Groupie SwedenRegistered users can see my Skype Name Joined 6834 days ago 66 posts - 71 votes Speaks: Swedish*, English Studies: Portuguese, Mandarin
| Message 127 of 370 16 May 2006 at 5:53pm | IP Logged |
Det är ett verb. Typ som i "jag tackar dig" som du skrev.
PS. Tack heter tack i plural också. "Tusen tack" är ju en hyfsat vanlig fras, t.ex.
Edited by laiwai on 16 May 2006 at 5:54pm
|
| Message 128 of 370 16 May 2006 at 6:14pm | IP Logged |
Sierra wrote:
När man säger "tackar", är det ett verb (dvs "Jag tackar dig") eller ett substantiv i plural (dvs "många tackar")? |
|
|
Javisst är det ett verb som laiwai sa. Detta syns lite tydligare i den längre formen "man tackar" som också används ibland.
|