370 messages over 47 pages: << Previous 1 2 3 4 5 6 7 ... 23 ... 46 47 Next >>
Hencke Tetraglot Moderator Spain Joined 6886 days ago 2340 posts - 2444 votes Speaks: Swedish*, Finnish, EnglishC2, Spanish Studies: Mandarin Personal Language Map
| Message 177 of 370 19 August 2006 at 9:01pm | IP Logged |
jeff_lindqvist wrote:
I uttrycket "men för livet" vet jag ärligen inte om jag uppfattar det som singular eller plural, det känns "lika" OK att tänka mig ett eller flera. |
|
|
Jag förstår hur du menar. Nån sorts "odefinierat numerus" känns det som, eller hur?
Men "ett men" låter konstigt och jag tror inte att jag har hört eller läst det i den formen. Ändå är det tveklöst klart att obestämda artikeln, om man vill använda den, är "ett" och inte "en". Hur kan det komma sig?
1 person has voted this message useful
| laiwai Diglot Groupie SwedenRegistered users can see my Skype Name Joined 6834 days ago 66 posts - 71 votes Speaks: Swedish*, English Studies: Portuguese, Mandarin
| Message 178 of 370 20 August 2006 at 6:28am | IP Logged |
Det beror på likheter med andra ord i svenskan, "en" skulle bryta det mönster du har lärt in sen du var liten.
I uttrycket "men för livet" uppfattar iallafall jag att det handlar om plural.
Ordet "folk" är annars lite lustigt. Det finns ju i singular som "ett folk" och kan också användas i plural, typ "två folk". Men det kan ju också användas i en tredje oräknelig form som i t.ex. "folk har konstiga idéer". Normal brukar ju inte sådana substantiv gå att sätt i bestämt antal. Fast det kanske är att betrakta som två helt skilda ord.
Det finns många annars många andra exempel på ord som är oräknaliga eller bara existerar i plural. Motsatsen verkar dock inte gälla.
Edited by laiwai on 20 August 2006 at 6:29am
|
jeff_lindqvist Diglot Moderator SwedenRegistered users can see my Skype Name Joined 6901 days ago 4250 posts - 5711 votes Speaks: Swedish*, English Studies: German, Spanish, Russian, Dutch, Mandarin, Esperanto, Irish, French Personal Language Map
| Message 179 of 370 20 August 2006 at 6:35am | IP Logged |
Kanske inte just "ett" men men det skulle (för mig) inte kännas lika galet med "något" men, jämför "några men för livet" (som man ju faktiskt hör ibland).
Hencke wrote:
(...)Ändå är det tveklöst klart att obestämda artikeln, om man vill använda den, är "ett" och inte "en". Hur kan det komma sig? |
|
|
Det "hörs". :) Just förmågan att kunna funka som både singular och plural (eller rättare sagt: nollplural)gäller endast neutrum vad jag kan komma på: tåg, får, axiom, samband, nummer o.s.v.
|
Iversen Super Polyglot Moderator Denmark berejst.dk Joined 6695 days ago 9078 posts - 16473 votes Speaks: Danish*, French, English, German, Italian, Spanish, Portuguese, Dutch, Swedish, Esperanto, Romanian, Catalan Studies: Afrikaans, Greek, Norwegian, Russian, Serbian, Icelandic, Latin, Irish, Lowland Scots, Indonesian, Polish, Croatian Personal Language Map
| Message 180 of 370 20 August 2006 at 12:07pm | IP Logged |
jeff_lindqvist wrote:
Just förmågan att kunna funka som både singular och plural (eller rättare sagt: nollplural) gäller endast neutrum vad jag kan komma på: tåg, får, axiom, samband, nummer o.s.v. |
|
|
Jeffs antagning är korrekt: det är faktiskt den fornnordiska flertalsform av 'starka' neutrumsord der har överlevd. Andra neutra har -(e)n (huvud)
Edited by Iversen on 20 August 2006 at 3:25pm
|
Hencke Tetraglot Moderator Spain Joined 6886 days ago 2340 posts - 2444 votes Speaks: Swedish*, Finnish, EnglishC2, Spanish Studies: Mandarin Personal Language Map
| Message 181 of 370 20 August 2006 at 9:13pm | IP Logged |
laiwai wrote:
Det beror på likheter med andra ord i svenskan, "en" skulle bryta det mönster du har lärt in sen du var liten. |
|
|
Det är ju vad man borde kunna vänta sig, ja. Men jag kan inte se mönstret. Det finns ju gott om substantiv som slutar på -en som inte är neutrum: gen, gren, sten etc.
hälsn. från "lingwai yi ge laowai" ;o)
| Thomaskim Groupie Joined 7261 days ago 84 posts - 85 votes
| Message 182 of 370 23 August 2006 at 5:23am | IP Logged |
Iversen wrote:
Jeffs antagning är korrekt: det är faktiskt den fornnordiska flertalsform av 'starka' neutrumsord der har överlevd. Andra neutra har -(e)n (huvud)
|
|
|
Iversen, varför finns det inte 'svenska' i din profil?
|
Iversen Super Polyglot Moderator Denmark berejst.dk Joined 6695 days ago 9078 posts - 16473 votes Speaks: Danish*, French, English, German, Italian, Spanish, Portuguese, Dutch, Swedish, Esperanto, Romanian, Catalan Studies: Afrikaans, Greek, Norwegian, Russian, Serbian, Icelandic, Latin, Irish, Lowland Scots, Indonesian, Polish, Croatian Personal Language Map
| Message 183 of 370 23 August 2006 at 5:56am | IP Logged |
Jag kan läsa och förstå nästan 100% av allt på svenskt, men bortsett från en vykort (som postas för skoj) och de två - nu tre - meddelandena på detta board har jag aldrig skrivit något på svenskt, och jag kan inte tala det, kun säga några få ord i sammenhang.
Edited by Iversen on 23 August 2006 at 6:08am
| Thomaskim Groupie Joined 7261 days ago 84 posts - 85 votes
| Message 184 of 370 23 August 2006 at 5:30pm | IP Logged |
Iversen wrote:
Jag kan läsa och förstå nästan 100% av allt på svenskt, men bortsett från en vykort (som postas för skoj) och de två - nu tre - meddelandena på detta board har jag aldrig skrivit något på svenskt, och jag kan inte tala det, kun säga några få ord i sammenhang.
|
|
|
Det är imponerande!
Du ju stavar som en svenskar.Riktigt bra. Jag tyckas det är svårt att skriva på svenska när man pratar danska.
|
You cannot post new topics in this forum - You cannot reply to topics in this forum - You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum - You cannot create polls in this forum - You cannot vote in polls in this forum
This page was generated in 0.4060 seconds.
DHTML Menu By Milonic JavaScript
|