Register  Login  Active Topics  Maps  

Swedish thread

Tags: Audiobook | Swedish
 Language Learning Forum : Skandinavisk & Nordisk Post Reply
370 messages over 47 pages: << Previous 1 2 3 4 5 6 7 ... 35 ... 46 47 Next >>
Oxenhandler
Newbie
United StatesRegistered users can see my Skype Name
Joined 5799 days ago

12 posts - 12 votes
Studies: Swedish

Message 273 of 370
10 January 2009 at 10:44am | IP Logged 
Tja Cordelia,

Tack så mycket. Detta utorrent arbetar. Jag har audioen! Nu ska jag hittar texten. Ingen råd varifran?

Förlåt att den här är så dåligt. Jag Måste sover.

Tack. Tack.

Jim

Edited by Oxenhandler on 10 January 2009 at 10:51am

1 person has voted this message useful

cordelia0507
Senior Member
United Kingdom
Joined 5830 days ago

1473 posts - 2176 votes 
Speaks: Swedish*
Studies: German, Russian

Message 274 of 370
10 January 2009 at 4:33pm | IP Logged 
I have corrected your Swedish, your grammar was a bit off - probably because you were tired, like you were saying....
------------------
Tack så mycket. utorrent fungerar. Jag har audion! Nu ska jag hitta texten. Har du några råd om var jag kan hitta den?

Ursäkta att det här är så dålig svenska. Jag är trött och måste sova.
------------------

Regarding the text for the audio for "Utvandrarna": It won't be part of the audio book of course, but it may be available as an ebook online. I suggest that you try Pirate Bay again: Search for "ebook utvandrarna" you'll probably find it.

This is available as a film as well actually - the film is pretty good and it is a classic in Sweden. You could get English subtitles, just search Google for a subtitle site. The film includes the sequel including the life of the emigrants after they arrive in America.

tantrum
Triglot
Newbie
Switzerland
Joined 5765 days ago

9 posts - 9 votes
Speaks: English*, Swedish, German
Studies: French, Russian

Message 275 of 370
05 February 2009 at 6:49am | IP Logged 
Hej!
Det är länge sedan jag fick tala (eller skriva) svenska. Jag bodde i Sverige (Linköping) i 6 månader för 16 år sedan, men sedan dess har jag inte haft många möjligheter att använda svenskan.

Nyligen har jag lärt mig tyska och franska, och då jag försöker tänka på svenska, blir den blandad med de andra språken. Alltså, det är dags att plugga lite grann och kämpa att inte glömma allt!

Jag läste svenska för många, många år sedan vid universitetet i Melbourne (Australien). Det var det enda universitetet i landet där man kunde lära sig något skandinaviskt språk. Jag lärde mig också där lite fornisländska, (vad?) som var väldigt intressant.

Just nu försöker jag hitta nagon svensk konversationskurs i närheten. Det vore bra att få träna talspråket lite.

Jag har skrivit detta utan att slå upp ord i någon ordbok, så det är ju självklart att jag inte än glömt allt. :-) Men min svenska är mycket „rusty“! (Det där ordet känner jag inte!)

Hencke
Tetraglot
Moderator
Spain
Joined 6886 days ago

2340 posts - 2444 votes 
Speaks: Swedish*, Finnish, EnglishC2, Spanish
Studies: Mandarin
Personal Language Map

Message 276 of 370
05 February 2009 at 3:45pm | IP Logged 
Hej tantrummet, en hälsning härifrån gubbrummet :o). Din svenska är ju hur bra som helst! Skojigt att intresset sitter i fortfarande efter så många år. "Rusty" är enkelt, det heter "rostig" på svenska. Fast ibland säger man "ringrostig" också, just ifråga om språk eller annat där man har tappat vanan lite.

Edited by Hencke on 05 February 2009 at 3:50pm

FyodorV
Diglot
Newbie
Russian Federation
Joined 5758 days ago

1 posts - 1 votes
Speaks: Russian*, English

Message 277 of 370
10 February 2009 at 9:02pm | IP Logged 
Hejsan på alla!

Jag har studerat svenska i 14 många månader.
Kanske behöver du ryska, jag kan hjälpa dig med.

Even though I understand Swedish fairly well by now it still hard to speak or write in it. Probably because I’m learning it on my own and have zero real practice so far.
It would be great if anyone can help me via skype. I can help with Russian in exchange.My skype name is varfolomeeev.fyodor

Hej då.

Tyr
Senior Member
Sweden
Joined 5774 days ago

316 posts - 384 votes 
Speaks: English*

Message 278 of 370
01 March 2009 at 6:55pm | IP Logged 
Jaha! Så den thread (?) existerar!

eoinda
Tetraglot
Senior Member
Sweden
Joined 5940 days ago

101 posts - 113 votes 
Speaks: Swedish*, English, Spanish, Mandarin
Studies: French

Message 279 of 370
26 March 2009 at 4:45pm | IP Logged 
Hej, jag läste något för några veckor sedan i någon tidning (Upsala Nya tidning eller Norrtälje tidning kommer inte
ihåg vilket). I vilket fall somhelst så stod där "föräldrar kämpar för FRIA blöjor", fria som i gratis. Kan man säga så?
Jag skulle iallafall inte använda det. Är det en anglicism eller är det bara jag som är lite borta?

Edited by eoinda on 26 March 2009 at 4:46pm

Hencke
Tetraglot
Moderator
Spain
Joined 6886 days ago

2340 posts - 2444 votes 
Speaks: Swedish*, Finnish, EnglishC2, Spanish
Studies: Mandarin
Personal Language Map

Message 280 of 370
26 March 2009 at 7:10pm | IP Logged 
Tja, man kan ju se det som en förkortad form av "fria från kostnad" eller av "kostnadsfria". Då behöver det inte ens vara en anglicism.

Jag har faktiskt hört "fri" i betydelsen gratis i svenska för ca. 40 år sedan, då anglicismerna frodades mycket mindre än de gör idag, och den gången uppfattade jag det just som en förkortning av "kostnadsfri".

Jag tycker man ofta har anledning att reta sig på journalisternas misshandel av svenska språket, ibland genom ett hejdlöst och urskillninglöst missbruk av anglicismer, ibland genom andra former av renaste inkompetens och okunnighet. Men just i det här fallet tycker jag man kan förstå dem. FRIA känns mera slagkraftigt och flyter bättre som rubriktext där. Prova med "gratis": "Föräldrar kämpar for gratis blöjor", språkligt helt korrekt, och det är säkert en smaksak också, men det känns ändå lite klumpigt som rubrik emrm.

This discussion contains 370 messages over 47 pages: << Prev 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47  Next >>

Post ReplyPost New Topic Printable version Printable version

You cannot post new topics in this forum - You cannot reply to topics in this forum - You cannot delete your posts in this forum
You cannot edit your posts in this forum - You cannot create polls in this forum - You cannot vote in polls in this forum

This page was generated in 0.3750 seconds.

DHTML Menu By Milonic JavaScript
Copyright 2024 FX Micheloud - All rights reserved
No part of this website may be copied by any means without my written authorization.