cordelia0507 Senior Member United Kingdom Joined 5830 days ago 1473 posts - 2176 votes Speaks: Swedish* Studies: German, Russian
| Message 297 of 370 16 June 2009 at 5:59pm | IP Logged |
Tack Jeff, du är en stjärna! Jag kunde inte hitta det själv, trots att jag sökte!
Två personer har du hjälpt nu på samma sida!
Jag blir galen av att jag inte kan alla de grammatiska termerna som används av många på den här sajten. Jag minns att det lärdes ut i skolan, men jag har glömt alltihop!
Jag kollade lite i svenska Wikipedia men jag tror att jag behöver gnugga in det på det gamla hederliga sättet med en bok...
Är det någon som har använt den här? (nedan).
Grammatiskt ABC: grammatiska termer och begrepp för effektiva språkstudier
Erik Fält låter hemskt bekant, jag har absolut haft någon svenskabok eller dyl. av honom någon gång.
1 person has voted this message useful
|
cordelia0507 Senior Member United Kingdom Joined 5830 days ago 1473 posts - 2176 votes Speaks: Swedish* Studies: German, Russian
| Message 298 of 370 16 June 2009 at 6:06pm | IP Logged |
Hencke, ja böcker i Sverige är dyrare än i de flesta andra länder. Ingen aning varför.
Skatt kanske..? Vi har ju iallafall råvarorna för att tillverka böcker i vårt eget land fast det kanske är oviktigt i den globaliserade världen...
|
Hencke Tetraglot Moderator Spain Joined 6886 days ago 2340 posts - 2444 votes Speaks: Swedish*, Finnish, EnglishC2, Spanish Studies: Mandarin Personal Language Map
| Message 299 of 370 16 June 2009 at 8:54pm | IP Logged |
Hej Cordelia, ja det är ganska naturligt att de är lite dyrare i Sverige, troligen främst pga. mindre marknad och allmänt lite högre prisnivå. Var råvarorna kommer ifrån spelar nog mindre roll i sammanhanget.
Men just i fallet med almanackan var det lite väl dråpligt med 200 spänn för transport till utlandet, mera än priset på själva varan. *
Kanske de garderar sig mot folk som beställer och inte betalar, eller också rör det sig bara om cynisk utpressning och utnyttjande av köparens utsatta och sårbara situation: Vill man ha nåt från Sverige så har man inte så mycket att välja på. Bara betala eller vara utan.
Men jag klagar som sagt inte. Det är värt det ändå för mig, fast man höjde på ögonbrynen lite.
PS. Instämmer i att Jeff är en stjärna!
* EDIT: Tog tillbaka ett exempel här, jag mindes fel på priset.
Edited by Hencke on 16 June 2009 at 9:40pm
|
jeff_lindqvist Diglot Moderator SwedenRegistered users can see my Skype Name Joined 6901 days ago 4250 posts - 5711 votes Speaks: Swedish*, English Studies: German, Spanish, Russian, Dutch, Mandarin, Esperanto, Irish, French Personal Language Map
| Message 300 of 370 17 June 2009 at 1:55am | IP Logged |
Hehe, låt oss säga att min 谷歌夫 är oöverträffad. ;)
"Grammatiskt ABC" av Erik Fält har t.ex. ingått i kurslitteraturen när jag har läst ryska (både för tio år sedan, och så sent som hösten 2006 har första momentet utgjorts av 5 p "grammatik", sannolikt för att förbereda eleverna på vad som komma skall).
Erik Fält är också författaren till "Intensivryska" (som vi använde som läsmaterial hösten 1998), "Vardagsryska" (som är lite mer av klassisk textbok) och "Kort rysk grammatik" (som jag bara har sneglat i någon gång, alla grammatikhänvisningar och dito övningar i de tidigare nämnda böckerna syftar på paragrafer i denna).
|
| Message 301 of 370 17 June 2009 at 11:22pm | IP Logged |
Lol! Kinesiska är så jäkla coolt och en sak som jag faktiskt är bra på är att komma ihåg tecken efter jag har lärt mig dom. Så detta råkade jag känna igen och kunde lista ut! Hah!
Men kinesiska är så vansinnigt svårt med alla konstiga uttryck och annat, och minnas hur betoningen skall vara. Kan du verkligen snacka kinesiska nu?
I så fall borde du hoppa på transsibiriska och sticka dit på direkten! Man kan tydligen få ett hyfsat betalt jobb som engelskalärare på ca 5 minuter om man ser västerländsk ut. Det vore väl spännande!
Jag önskar jag var så duktig som du så att jag kunde satsa på kinesiska för jag älskar tecknen.
ANG. Grammatikboken: Fasen också, jag bara köper en massa böcker men jag pluggar för lite!
Hencke och Jeff vad har ni för plugg-strategier? Har ni någon särskild rutin som funkar bra när man vill lägga några milstolpar bakom sig i språkstudierna?
|
jeff_lindqvist Diglot Moderator SwedenRegistered users can see my Skype Name Joined 6901 days ago 4250 posts - 5711 votes Speaks: Swedish*, English Studies: German, Spanish, Russian, Dutch, Mandarin, Esperanto, Irish, French Personal Language Map
| Message 302 of 370 18 June 2009 at 1:50am | IP Logged |
För närvarande lyssnar jag väldigt mycket på alla språk. Vissa dagar är det huvudsysslan - absolut inte ur något "silent period"-aspekt, ALG eller liknande, utan mest för att det är praktiskt att lyssna medan jag gör annat. Jag läser ofta, "skuggar" ibland, övar skrivtecken (i kinesiskan) enl. Arguelles "scriptorium"-metod, repeterar ord och meningar i Anki (kinesiska)... grammatik ägnar jag mig nästan inte alls åt om det inte är något jag verkligen vill kolla upp.
|
akkubhai Newbie Sweden Joined 5630 days ago 1 posts - 1 votes Speaks: English Studies: Swedish
| Message 303 of 370 18 June 2009 at 9:44am | IP Logged |
Hej jag lär mig svenska och trodde kanske jag skulle skriva lite och prova här. Jag undrar om någon skulle hjälpa mig så att jag lär mig bättre. Jag kan prata engelska.
|
| Message 304 of 370 18 June 2009 at 2:39pm | IP Logged |
Hej! Du är ju jättebra! :-)
Du skall säga "Jag undrar om någon skulle VILJA hjälpa mig så att jag kan LÄRA mig bättre.!
Det är en annan engelsk kille på forumet som är i Sverige och föröker lära sig svenska. Hans nick är "Tyr". Han tycker att det är ganska svårt tror jag!
|