Hencke Tetraglot Moderator Spain Joined 6886 days ago 2340 posts - 2444 votes Speaks: Swedish*, Finnish, EnglishC2, Spanish Studies: Mandarin Personal Language Map
| Message 65 of 370 07 February 2006 at 8:32am | IP Logged |
Jag hoppar gärna in också och kommenterar, om det kommer upp något som jag vet nånting om. Det mesta i den här tråden avhandlades långt innan jag hittade forumet och blev medlem, ser det ut som.
Det är fö. skojigt att se att det finns folk ute i världen som intresserar sig för svenska. Att utlänningar bosatta i Sverige gör det är ju lättare att förstå.
Det gäller bara att någon tar upp ett lämligt ämne så blir det nog fart på diskussionen igen. Vem blir först?
1 person has voted this message useful
|
Sierra Diglot Senior Member Turkey livinginlights.comRegistered users can see my Skype Name Joined 7116 days ago 296 posts - 411 votes Speaks: English*, SwedishB1 Studies: Turkish
| Message 66 of 370 07 February 2006 at 3:02pm | IP Logged |
Jag kommer inte med nåt riktigt diskussionsämne, men några frågor får jag iallafall ställa:
1) Vad heter språket i Mongoliet? Mongolska?
2) Vet ni om det finns nånstans på nätet där man kan hitta låten "Flickan och Kråkan"?
|
jeff_lindqvist Diglot Moderator SwedenRegistered users can see my Skype Name Joined 6901 days ago 4250 posts - 5711 votes Speaks: Swedish*, English Studies: German, Spanish, Russian, Dutch, Mandarin, Esperanto, Irish, French Personal Language Map
| Message 67 of 370 07 February 2006 at 3:34pm | IP Logged |
Ja, det heter mongolska. :) "Flickan och kråkan" finns som nedladdningsbar mp3-fil via trubadurerna Carola och Davids hemsida. Mikael Wiehes egna kommentarer om sången, inklusive text, hittar du HÄR. Och HÄR ska du kunna ladda ned låten (mot en kostnad på 7,90 norska kronor).
Edited by jeff_lindqvist on 07 February 2006 at 3:35pm
|
Hencke Tetraglot Moderator Spain Joined 6886 days ago 2340 posts - 2444 votes Speaks: Swedish*, Finnish, EnglishC2, Spanish Studies: Mandarin Personal Language Map
| Message 68 of 370 07 February 2006 at 3:36pm | IP Logged |
Sierra wrote:
1) Vad heter språket i Mongoliet? Mongolska?
|
|
|
Mongoliska, med i.
Tyvärr kan jag inte hjälpa ifråga om flickan och kråkan.
|
jeff_lindqvist Diglot Moderator SwedenRegistered users can see my Skype Name Joined 6901 days ago 4250 posts - 5711 votes Speaks: Swedish*, English Studies: German, Spanish, Russian, Dutch, Mandarin, Esperanto, Irish, French Personal Language Map
| Message 69 of 370 07 February 2006 at 3:45pm | IP Logged |
Ah, naturligtvis. Jag såg inte ens att i:t saknades. HÄR är en kort artikel om språket, på svenska! Fuska inte genom att klicka på något av de andra språken. ;)
|
maxb Diglot Senior Member Sweden Joined 7175 days ago 536 posts - 589 votes 7 sounds Speaks: Swedish*, English Studies: Mandarin
| Message 70 of 370 11 February 2006 at 3:43am | IP Logged |
Så vad tycker ni som deltar i den har tråden om den här ekonomiprofessorns idé att avskaffa svenskan och ersätta den med engelska?
Edited by maxb on 11 February 2006 at 3:44am
|
| Message 71 of 370 11 February 2006 at 11:18am | IP Logged |
maxb wrote:
Så vad tycker ni som deltar i den har tråden om den här ekonomiprofessorns idé att avskaffa svenskan och ersätta den med engelska? |
|
|
Ha, den var bra. Jag fick lov att kolla, men enligt min tämligen luggslitna fickkalender från förra året (måste se till att få en ny när jag är i Göteborg om ett par veckor. Jag har inte lärt mig att använda de spanska) så borde det inte riktigt vara första april än på ett tag.
Men första reaktionen är väl att den där professorn nog gör klokt i att också i fortsättningen hålla sig till sitt eget område nationalekonomin.
Edited by Hencke on 11 February 2006 at 11:19am
|
korbanx Senior Member United States Joined 7034 days ago 107 posts - 106 votes Speaks: English* Studies: Spanish, Swedish
| Message 72 of 370 11 February 2006 at 2:18pm | IP Logged |
Stollig! Jag tror det inte! Varför skulle ett land byta sin kultur, nationalitet, och liv? Jag är amerikansk, bor i USA och talar engleska som modersmål, men tycker inte om den här idén. Kasta den genom ett fönstret.
|