Noregi Newbie Norway Joined 5610 days ago 7 posts - 8 votes
| Message 1 of 51 13 July 2009 at 11:59pm | IP Logged |
Tenkte eg kunne starta ein tråd på norsk. Eg er ikkje sikker på kor månge sum prøver å læra seg norsk her på forumet, men dykk sum gjør det, kva er grunnen? Bor de i Noreg, eller er dykk berre interessert i målet? Eg er nysgjerrig på kva problem man kan ha når ein studerar norsk. Det er vanskeleg for meg å vite kva sum er vanskeleg, sidan det er morsmålet mitt.
2 persons have voted this message useful
|
jeff_lindqvist Diglot Moderator SwedenRegistered users can see my Skype Name Joined 6906 days ago 4250 posts - 5711 votes Speaks: Swedish*, English Studies: German, Spanish, Russian, Dutch, Mandarin, Esperanto, Irish, French Personal Language Map
| Message 2 of 51 14 July 2009 at 2:12am | IP Logged |
Ennu lærer jeg ikke norsk, men noen dag skal jeg gøre det (dette er mitt første forsøk till å skrive norsk). Jeg synes det er ikke så stor forskjell mellom norsk og svensk, med unntak av en del specielle ord.
Skriver du nynorsk?
1 person has voted this message useful
|
| Message 3 of 51 14 July 2009 at 12:44pm | IP Logged |
Ja, eg skriv nynorsk, ein gamaldags form for nynorsk (Også kalla Høgnorsk). Eg synast eigentleg det er litt forskjell millom norsk og svensk, men der er kanskje berre meg.
Edited by Noregi on 14 July 2009 at 12:48pm
|
tricoteuse Pentaglot Senior Member Norway littlang.blogspot.co Joined 6675 days ago 745 posts - 845 votes Speaks: Swedish*, Norwegian, EnglishC1, Russian, French Studies: Ukrainian, Bulgarian
| Message 4 of 51 14 July 2009 at 1:10pm | IP Logged |
Ja, det kan jo være morsomt med en norsk tråd også :) Jeg vill egentlig kun lære å skrive ordentlig på norsk (på bokmål), jeg har jo ikke akkurat noen store problemer (eller noen problemer als) med å forstå det, i hvert fall ikke i skrift, men det er veeeldig lett å bruke svenske ord når man skriver norsk. Noen forskjeller finnes det jo også i grammatikken, og i bruket av tempus virker det som, men disse har jeg ikke mye peil på i det hele tatt.
|
Iversen Super Polyglot Moderator Denmark berejst.dk Joined 6700 days ago 9078 posts - 16473 votes Speaks: Danish*, French, English, German, Italian, Spanish, Portuguese, Dutch, Swedish, Esperanto, Romanian, Catalan Studies: Afrikaans, Greek, Norwegian, Russian, Serbian, Icelandic, Latin, Irish, Lowland Scots, Indonesian, Polish, Croatian Personal Language Map
| Message 5 of 51 14 July 2009 at 3:14pm | IP Logged |
Eg har ikkje systematisk forsøkt å lære å skrive norsk (dette er bare ein usystematisk etterlikning, hvor eg skriv dansk med einstaka norske ord dumpet her å der - rent fusk). Problemet er at eg liker nynorsk best, men stort sett alt norsk som vi ser her i Danmark er på bokmål. Når ein gong eg kommer op til Noreg igen, vil eg kjøpe ein masse nynorske bøker å blad å skrive dei af i hånden, og eg får også bruk for ein ordbok fra eit eller andet mål TIL nynorsk (eg har allerede ei nynorsk ordbok) - før får eg ikkje lært at skrive nynorsk.
Edited by Iversen on 14 July 2009 at 3:14pm
|
tricoteuse Pentaglot Senior Member Norway littlang.blogspot.co Joined 6675 days ago 745 posts - 845 votes Speaks: Swedish*, Norwegian, EnglishC1, Russian, French Studies: Ukrainian, Bulgarian
| Message 6 of 51 14 July 2009 at 3:19pm | IP Logged |
Har dere ikke tilgang til capris.no/adlibris.se i Danmark?
Jeg har nesten det motsatte problemet; hver gang jeg blir interessert i en bok og kjøper den så viser den seg å være på nynorsk ;) Jeg må faktisk anstrenge meg for å læse ting på bokmål, och tenderer å finne altfor gamle bøker som ikke er på "vanlig" bokmål.
|
jeff_lindqvist Diglot Moderator SwedenRegistered users can see my Skype Name Joined 6906 days ago 4250 posts - 5711 votes Speaks: Swedish*, English Studies: German, Spanish, Russian, Dutch, Mandarin, Esperanto, Irish, French Personal Language Map
| Message 7 of 51 14 July 2009 at 3:31pm | IP Logged |
Ja, det er forskjeller, men jeg tror ikke de er enorme. Som Iversen, liker jeg egentlig også nynorsk skrift best, men er mer vant med bokmål. Jeg tror også att det er bokmål som materialet jeg har (Linguaphone) bruker.
|
| Message 8 of 51 14 July 2009 at 5:52pm | IP Logged |
Ja, det kan være eit problem å finne dei bøkene du vil ha på det målføri du vil ha. Det fins faktisk fire forskjeljuge målføre i Noreg. Bokmål, Riksmål, Nynorsk og Høgnorsk (Sjelv um det er enklast å finne kilder på Bokmål og Nynorsk).
Eit eksempel på Riksmål:
Riksmål er det det norske skriftsprog som mest likner dansk, Sigrid Undset er en kjent forfatter som skrev på Riksmål (eftersom hun var dansk). Riksmål brukes nu mæget lite i Norge, da mesteparten skirver på Bogmål eller Nynorsk.
|