Register  Login  Active Topics  Maps  

Dutch: The final frontier - TAC 11

Language Learning Forum : Language Learning Log Post Reply
40 messages over 5 pages: 1 24 5  Next >>
ReneeMona
Diglot
Senior Member
Netherlands
Joined 5328 days ago

864 posts - 1274 votes 
Speaks: Dutch*, EnglishC2
Studies: French

Message 17 of 40
07 February 2011 at 2:03pm | IP Logged 
Vos wrote:
Terug Naar de Kust

Is dat dat boek over een moeder die met haar kinderen bij haar zus komt logeren nadat ze bedreigingen heeft gekregen? Die heb ik ook gelezen en ik vond hem superspannend. Zeker aan te raden!
1 person has voted this message useful

Iolanthe
Diglot
Senior Member
Netherlands
Joined 5634 days ago

410 posts - 482 votes 
Speaks: English*, DutchC1
Studies: Turkish, French

Message 18 of 40
13 February 2011 at 8:14pm | IP Logged 
Week 6

Pages read: 192
Current book: Nooit Meer Slapen - Willem Frederik Hermans

Ik ben hard aan het lezen geweest de laatste week en ik ben al halverwege mijn tweede roman. Hermans heeft een moeilijker stijl van schrijven dan Arnon Grunberg. Dit had ik verwacht vanwege het feit dat dit boek vaak beschouwd is als een van de beste Nederlandstalige romans. Het is veel meer literair. Daarom kan ik vaak niet alles begrijpen van de tekst. Het verhaal zelf is een beetje langzaam daarom is het niet echt leuk om te lezen. Volgens mij is het goede van dit boek de kwaliteit van schrijven maar helaas gaat dat aan mij verloren. Dat gezegd, zijn er veel leuke opmerkingen en inzichten die het de moeite waard maken. Voor boek nummer drie denk ik er over weer een Grunberg boek te lezen. Daarnaast wil ik ook 'Het Leven is Verukkulluk' en iets van Harry Mulisch lezen.

Met Spaans heb ik vrijwel niets gedaan en ik twijfel of ik door zal gaan met leren. Een derde taal leren is altijd een spannend idee voor mij maar in de praktijk gaat het nooit door. Waarschijnlijk komt dit door mijn perfectionisme. Ik heb nog hetzelfde probleem dat ik vier jaar geleden had toen ik Duits wilden leren. Er zijn zoveel talen te kiezen en ik heb weinig connecties met andere landen dus is er nooit een duidelijke kandidaat. Ik denk dan 'waarom leer ik deze taal wanneer X taal ook bestaat, en Y taal?'. Dan leer ik geen van alle. Nederlands leren had ik niet zelf bedacht en was op mijn schoot geschoven. Daarom was de keuze zo eenvoudig. Wil ik eigenlijk een derde taal leren nu? Ik weet het niet maar ik weet dat ik deze week zonder schuld al mijn tijd aan het Nederlands heb besteed en dat dat een goed gevoel geeft. Dus...

^I got my boyfriend to correct the above so it should be alright. Below is uncorrected so feel free to correct.

@Vos
Terug naar de Kust lijkt me een interessante boek. Ik voeg het toe op mijn lijst :D Er is ook een film ervan gemaakt. Ik heb net gegoogld en de boek is geschreven door Saskia Noort. Die naam heb ik vaker gehoord maar ik wist niet welke boeken zij had geschreven. Volgens wikipedia schreef zij ook De Eetclub en ze hebben en film van die ook gemaakt. Ik zag de trailer in de bioscoop.

Edited by Iolanthe on 20 February 2011 at 7:40pm

Iolanthe
Diglot
Senior Member
Netherlands
Joined 5634 days ago

410 posts - 482 votes 

Message 19 of 40
20 February 2011 at 7:53pm | IP Logged 
Week 7

Pages read: 121
Current book: Nooit Meer Slapen (and Het Aapje dat Geluk Pakt)

Ik heb minder tijd besteden aan lezen deze week. Het maakt niet uit want ik heb ook sneller gelezen en dus valt het wel mee. Deze week las ik een hele boek. Een korte roman van Arnon Grunberg (87 pagina's). Ik vind zijn stijl van schrijven makkelijk te lezen en daarom had ik die 87 pagina's binnen drie dagen gelezen. Nooit Meer Slapen is, in vergelijking, nog een uitdaging. Ik heb nog een derde van het boek te gaan maar ik heb al een vierde boek uitgekozen. Kort Amerikaans van Jan Wolkers. De eerste twee woorden van het boek zijn 'Helemaal naakt...' dus ik denk dat het een boek voor mij is. :D

The whole Spanish idea has gone out the window. I'm now investigating Swedish on the toilet. My Teach Yourself Swedish book is in there so whenever nature calls I read a dialogue or grammatical explanation. Oh the wanderlust, will it never cease?

Iolanthe
Diglot
Senior Member
Netherlands
Joined 5634 days ago

410 posts - 482 votes 

Message 20 of 40
27 February 2011 at 8:19pm | IP Logged 
Week 8

Pages read: 109
Total pages read this year: 684
Currently reading: Kort Amerikaans

Ik heb Nooit Meer Slapen deze week afgelezen. Ik vond de middelste gedeelte van de boek een beetje saai maar de afloop was onverwacht en tamelijk aangrijpend.
Ik moet meer schrijven in het Nederlands en vraag om iemand om het te corrigeren. Ik heb een paar Lang-8 posts geschreven deze week en ik had een aantal stomme fouten gemaakt. Het is nuttig om te weten welke elementen op te letten.

ReneeMona
Diglot
Senior Member
Netherlands
Joined 5328 days ago

864 posts - 1274 votes 
Speaks: Dutch*, EnglishC2
Studies: French

Message 21 of 40
27 February 2011 at 8:50pm | IP Logged 
Iolanthe wrote:
Ik heb Nooit Meer Slapen deze week uitgelezen. Ik vond het middelste gedeelte van het boek een beetje saai maar de afloop was onverwacht en tamelijk aangrijpend. Ik moet meer schrijven in het Nederlands en iemand vragen om het te corrigeren. Ik heb een paar Lang-8 posts geschreven deze week en ik had een aantal stomme fouten gemaakt. Het is nuttig om te weten op welke elementen ik moet letten.

Elementen om op te letten zijn denk ik lidwoorden en woordvolgorde.

2 persons have voted this message useful

Iolanthe
Diglot
Senior Member
Netherlands
Joined 5634 days ago

410 posts - 482 votes 

Message 22 of 40
07 March 2011 at 10:21pm | IP Logged 
ReneeMona wrote:

Elementen om op te letten zijn denk ik lidwoorden en woordvolgorde.

Dank je voor de correcties :)

Week 9

Last week I didn't read much at all. I went to the library today and got a new book. Nieuwe Buren by Saskia Noort. I've read a couple of chapters of it already and it's astonishing how comfortable I am with popular novels now. Literary novels leave me with intimidatingly long lists of new vocabulary but here I'm finding, on average, one new word per page. Pretty good! I'm also trying to read Kort Amerikaans but since it's literary I was having trouble with motivation. I found with Nooit Meer Slapen that reading an easier novel at the same time kept me happy and in motion so I was ready to tackle the tougher stuff so that's where Ms Noort comes in.

Although I didn't read much last week, I did write a few mini essays and had them corrected. I made notes from the corrections which is something I've never done before and found patterns in the mistakes that I made such as the ones Renee pointed out (definite articles and word order). I'll probably write another one or two this week using the notes I made.

Iolanthe
Diglot
Senior Member
Netherlands
Joined 5634 days ago

410 posts - 482 votes 

Message 23 of 40
13 March 2011 at 9:18pm | IP Logged 
Week 10

Pages read: 108
Currently reading: Nieuwe Buren

Ik ben zo slaperig! Ik heb uiteindelijk nog niet echt met Kort Amerikaans begonnen. Het Saskia Noort boek is makkelijk voor mij te lezen en dus voel ik me niet zo uitgedaagd. Toch is het een meeslepend boek dus heb ik niet zo veel zin om iets moeilijker te gaan lezen. In ieder geval zal ik tot eind Maart tenminste vier boeken hebben gelezen en dat vind ik goed.

Iolanthe
Diglot
Senior Member
Netherlands
Joined 5634 days ago

410 posts - 482 votes 

Message 24 of 40
20 March 2011 at 10:09pm | IP Logged 
Week 11

Pages read: 194.5 (might squeeze another few pages in tonight)
Currently reading: De Eetclub - Saskia Noort

I started a second Saskia Noort book. I won't say I regret it because it's easy to read and pretty fun but the theme is pretty much the same as the other book I read. Suburban married couples who get bored and have sex with pretty much everyone except their actual partner and drink a lot. I know Terug Naar de Kust is considered her best book so I'll probably end up reading it eventually but I'll be moving on to a different author next. I think reading has improved my listening but I'm not sure to what extent yet.

This discussion contains 40 messages over 5 pages: << Prev 1 24 5  Next >>

Post ReplyPost New Topic Printable version Printable version

You cannot post new topics in this forum - You cannot reply to topics in this forum - You cannot delete your posts in this forum
You cannot edit your posts in this forum - You cannot create polls in this forum - You cannot vote in polls in this forum

This page was generated in 0.8594 seconds.

DHTML Menu By Milonic JavaScript
Copyright 2024 FX Micheloud - All rights reserved
No part of this website may be copied by any means without my written authorization.