Register  Login  Active Topics  Maps  

Scandinavian thread

Language Learning Forum : Skandinavisk & Nordisk Post Reply
92 messages over 12 pages: 1 2 3 4 57 ... 6 ... 11 12 Next >>
mrhenrik
Triglot
Moderator
Norway
Joined 6070 days ago

482 posts - 658 votes 
Speaks: Norwegian*, English, French
Personal Language Map

Message 41 of 92
04 April 2008 at 5:38am | IP Logged 
Linguamor wrote:
Spørsmålet er, hvilket resultat får vi hvis, for eksempel, ekteparet er svensk og flytter til Norge? Eller dansk og flytter til Sverige? Og hvilket resultat får vi hvis ett medlem av ekteparet er, til eksempel, norsk, det andre svensk, og de bor i Norge og de snakker hver sitt morsmål til hverandre og barna?

Svaret kunne kanske hjelpe oss til å avgjøre i hvilken grad norsk, svensk, og dansk kan betraktes som forskjellige språk.

Ser at det er lenge siden spørsmålet ble tatt opp, men kanskje det fremdeles er aktuelt? Jeg vil nå svare på det uansett. ;)

I det tilfellet jeg kjenner til, er det slik at om et svensk ektepar flytter til Norge og får barn der, vil barnet snakke både norsk og svensk, spesielt når barnet er på besøk hos resten av familien i Sverige. Når barnet har en svensk mor, norsk far, og er født og oppvokst i Norge (og foreldrene snakker hvert sitt språk) varierer det litt. Jeg har to venner med svensk mor, den ene snakker norsk til vanlig og kan litt svensk, men har ingen problemer med å forstå svensk. Den andre snakker norsk til vanlig, men kan også svensk.

"Gjennomsiktighet" når det gjelder språk har vært et emne her, og jeg bare tenkte jeg skulle gi mine 5 cents når det gjelder det. Når det gjelder skrevet tekst, opplever jeg at nordmenn forstår det meste. Jeg personlig har ihvertfall ingen problemer med å kommunisere (med tekst) på norsk med en svenske, og å forstå hva han sier. Dansker har nok ingen problemer med norsk eller svensk heller, men jeg opplever at mange svensker har problemer med å lese norsk.

Muntlig opplever jeg dansk som en "versjon av norsk" (no offense lol) som sies mye mer utydelig. Jeg forstår stort sett hva som blir sagt, men hvis dansken snakker fort mister jeg taket ganske kjapt. Svensk er lettere, men det forutsetter også at de snakker litt saktere.

Når det gjelder definisjonen av norsk, svensk og dansk som språk, vil jeg si at de er noe midt imellom dialekter og språk i forhold til hverandre. De er ikke forskjellige språk i den forstand at de fleste innbyggere i alle tre land bør forstå hverandre om de prøver, men de er ikke dialekter heller - de er jo ganske forskjellige.

Ellers vil jeg bare si at det er utrolig gøy når noen tar seg tid til å lære seg et så unyttig språk som norsk! :)
1 person has voted this message useful

Meliora Cogito
Triglot
Newbie
DenmarkRegistered users can see my Skype Name
Joined 6105 days ago

8 posts - 8 votes
Speaks: Danish*, English, German
Studies: Norwegian, French

Message 42 of 92
04 April 2008 at 7:29am | IP Logged 
Jeg er vokset op i Danmark med en dansk mor og en norsk far. Min mor har altid talt dansk til mig og min far noget, som jeg vil betegne pseudo-norsk. I danskeres øre har det altid lydt norsk, men enhver nordmand vil kunne bekræfte, at er blevet anvendt en række danske udtryk og konstruktioner. Min far har altså valgt at sætte sig mellem to stole så at sige. Det har desværre medført, at jeg aldrig har lært at tale og skrive norsk.

I Danmark har jeg ofte set, at svenskere og nordmænd, der har bosat sig, aldrig har lært at tale dansk, selvom de har opnået 100% høreforståelse. Jeg har observeret samme tendens hos danskere i Norge og Sverige.

Jeg har dog besluttet at kæmpe imod strømmen ved at lære norsk. Jeg har planer om evt. at arbejde som advokat i Oslo når jeg bliver færdig med min uddannelse i Danmark.

Er der nogle, der har erfaringer med hvordan man bedste lærer henholdvis dansk, norsk eller svensk når man i forvejen behersker et af disse sprog?

Edited by Meliora Cogito on 05 April 2008 at 10:30am

JD
Diglot
Newbie
Sweden
Joined 6157 days ago

36 posts - 37 votes
Speaks: Swedish*, English
Studies: German, Finnish, French

Message 43 of 92
11 April 2008 at 6:28pm | IP Logged 
Meliora Cogito wrote:

Er der nogle, der har erfaringer med hvordan man bedste lærer henholdvis dansk, norsk eller svensk når man i forvejen behersker et af disse sprog?

Nu har jag inte själv lärt mig norska eller danska, men jag förstår båda språken rätt väl och det enbart genom att exponera mig för dem. Även den "grötiga" danskan har tids nog blivit allt begripligare ju mer jag lyssnat på den ;), så jag tror att bara sätta sig ner och läsa en bok på något av de andra språken kan leda långt (med viss konsultering av ordbok då, förstås). Fördelen med att de är så lika att man mer eller mindre på en gång kan hoppa in i rätt avancerad litteratur.

Annars har jag faktiskt sett en bok någon gång som handlade just om att lära sig norska genom svenska och jag att tror den var skriven på norska. Tyvärr minns jag inte titeln, men den pekade på just de olikheter som finns mellan språken, vilket förmodligen underlättar inlärningsprocessen. Liknande böcker borde finnas på danska eller norska, men jag känner tyvärr inte till några personligen :(.

Iversen
Super Polyglot
Moderator
Denmark
berejst.dk
Joined 6694 days ago

9078 posts - 16473 votes 
Speaks: Danish*, French, English, German, Italian, Spanish, Portuguese, Dutch, Swedish, Esperanto, Romanian, Catalan
Studies: Afrikaans, Greek, Norwegian, Russian, Serbian, Icelandic, Latin, Irish, Lowland Scots, Indonesian, Polish, Croatian
Personal Language Map

Message 44 of 92
13 April 2008 at 11:52am | IP Logged 
For mig at se er det pærenemt at skaffe litteratur på standard-dansk, standard-svensk og standard-bokmål (norsk). I alt fald her i Norden er det også nemt at komme til at høre standard-dansk, standard-svensk og moderat bokmål-norsk.

Når vi taler om svensk er denne situation uproblematisk, fordi svensk trods alt er så forskelligt fra dansk (både skrevet og talt) at jeg ikke har noget problem med at behandle det som et fremmedsprog. Men jeg har et problem med især skrevet norsk, fordi det meste ligner dansk så meget, at det bare føles som en afart af dansk. Først når man hører de forskellige varianter af norsk er der noget, der virkelig føles anderledes, og som det kunne være interessant at lære. Men nynorsk er desværre ikke det der dominerer i NRK 1 og 2, som er mine hovedkilder til talt norsk. Ellers havde jeg nok gjort lidt mere ud af det.

Edited by Iversen on 13 April 2008 at 2:28pm

jeff_lindqvist
Diglot
Moderator
SwedenRegistered users can see my Skype Name
Joined 6900 days ago

4250 posts - 5711 votes 
Speaks: Swedish*, English
Studies: German, Spanish, Russian, Dutch, Mandarin, Esperanto, Irish, French
Personal Language Map

Message 45 of 92
14 April 2008 at 7:13pm | IP Logged 
Jag var i Malmö i helgen och på tåget passade jag på att läsa "Ud og Se". Bara i något enstaka fall var det ord jag inte hade sett/hört tidigare, men på det hela taget hade jag inga problem att ta mig igenom tidningen. Jag kan bli galen på de som menar att det är så svårt att läsa norska/danska (t.ex. studenter - det är inte all kurslitteratur som finns på svenska/engelska). SÅ knepigt är det inte.

Ra
Diglot
Newbie
Norway
Joined 6130 days ago

14 posts - 19 votes
Speaks: Norwegian*, English
Studies: German, French

Message 46 of 92
17 April 2008 at 3:54am | IP Logged 
mrhenrik wrote:
Når det gjelder definisjonen av norsk, svensk og dansk som språk, vil jeg si at de er noe midt imellom dialekter og språk i forhold til hverandre. De er ikke forskjellige språk i den forstand at de fleste innbyggere i alle tre land bør forstå hverandre om de prøver, men de er ikke dialekter heller - de er jo ganske forskjellige.

Tja, jeg synes det blir å dra det i overkant langt å kalle det 'forskjellige språk'. Det finnes da norske dialekter som seg i mellom er like så forskjellige (om ikke mer) som de tre standardspråkene.

JD wrote:
Annars har jag faktiskt sett en bok någon gång som handlade just om att lära sig norska genom svenska och jag att tror den var skriven på norska. Tyvärr minns jag inte titeln, men den pekade på just de olikheter som finns mellan språken, vilket förmodligen underlättar inlärningsprocessen. Liknande böcker borde finnas på danska eller norska, men jag känner tyvärr inte till några personligen :(.

Jeg har funnet disse iallefall:

Mårtenson, Per og Anton Fjeldstad: Svenska för norrmän, 1999. Oslo, Ad notam Gyldendal.

Cramer, Jens og Peter Kierkegaard: Dansk sproglære for nordmænd, 1996. Oslo, Ad notam Gyldendal.

Jeg har bare så vidt bladd i de på biblioteket, så jeg kan dessverre ikke kommentere innholdet spesifikt.

Edited by Ra on 17 April 2008 at 3:56am

ilovelanguages
Newbie
United States
Joined 6277 days ago

8 posts - 8 votes
Speaks: English*

Message 47 of 92
08 May 2008 at 8:05pm | IP Logged 
En skandinaviske tråden! En rigtig god idé! Jeg taler dansk og svensk, men jeg kan forstå nordmændene det meste
af tiden. Jeg studere islandsk, men jeg tror, at islandsk er meget langt fra fastlandet skandinaviske sprog.

Iversen
Super Polyglot
Moderator
Denmark
berejst.dk
Joined 6694 days ago

9078 posts - 16473 votes 
Speaks: Danish*, French, English, German, Italian, Spanish, Portuguese, Dutch, Swedish, Esperanto, Romanian, Catalan
Studies: Afrikaans, Greek, Norwegian, Russian, Serbian, Icelandic, Latin, Irish, Lowland Scots, Indonesian, Polish, Croatian
Personal Language Map

Message 48 of 92
09 May 2008 at 4:50am | IP Logged 
Islandsk er så langt fra dansk og de andre 'kontinentale' nordiske sprog at jeg har måtte behandle det som et regulært fremmdsprog, da jeg begyndte at studere det. Men nu hvor jeg sådan nogenlunde kan læse det (og til en vis grad tænke i det) begynder jeg for alvor at få øje på alle de skæve og dunkle hjørner i mit eget sprog dansk, der afspejler forhold i islandsk

This discussion contains 92 messages over 12 pages: << Prev 1 2 3 4 57 8 9 10 11 12  Next >>

Post ReplyPost New Topic Printable version Printable version

You cannot post new topics in this forum - You cannot reply to topics in this forum - You cannot delete your posts in this forum
You cannot edit your posts in this forum - You cannot create polls in this forum - You cannot vote in polls in this forum

This page was generated in 0.4063 seconds.

DHTML Menu By Milonic JavaScript
Copyright 2024 FX Micheloud - All rights reserved
No part of this website may be copied by any means without my written authorization.