Register  Login  Active Topics  Maps  

Me Specifically for Polyglot in 2011

Language Learning Forum : Language Learning Log Post Reply
18 messages over 3 pages: 13  Next >>
ellasevia
Super Polyglot
Winner TAC 2011
Senior Member
Germany
Joined 6133 days ago

2150 posts - 3229 votes 
Speaks: English*, German, Croatian, Greek, French, Spanish, Russian, Swedish, Portuguese, Turkish, Italian
Studies: Catalan, Persian, Mandarin, Japanese, Romanian, Ukrainian

Message 9 of 18
09 March 2011 at 6:57am | IP Logged 
Thatzright wrote:
Swedish is also a compulsory school subject in Finland and my high school matriculation exams take place next month, with Swedish being one of my most important subjects, so I'm going to have to prepare for that quite extensively. I guess I'll pretty much be at "basic fluency" after the exams are done. If I manage to get an E (Eximia cum laude) or an L (Laudatur) I'll switch it :D

Hur var examina? Har du fått dina betyg än? Hur går det med dina svenskstudier? Jag är litet svartsjuk att ni i Finland läser svenska i skolan -- då skulle jag gärna studera för examina. :)
1 person has voted this message useful

Thatzright
Diglot
Senior Member
Finland
Joined 5663 days ago

202 posts - 311 votes 
Speaks: Finnish*, English
Studies: French, Swedish, German, Russian

Message 10 of 18
12 March 2011 at 8:53pm | IP Logged 
ellasevia wrote:
Thatzright wrote:
Swedish is also a compulsory school subject in Finland and my high school matriculation exams take place next month, with Swedish being one of my most important subjects, so I'm going to have to prepare for that quite extensively. I guess I'll pretty much be at "basic fluency" after the exams are done. If I manage to get an E (Eximia cum laude) or an L (Laudatur) I'll switch it :D

Hur var examina? Har du fått dina betyg än? Hur går det med dina svenskstudier? Jag är litet svartsjuk att ni i Finland läser svenska i skolan -- då skulle jag gärna studera för examina. :)

Ja, det stämmer att från vår syndvinkel (jag menar folk som vill faktiskt plugga språk) har vi det bra i Finland eftersom vi "får" studera svenska i skolan, men på andra sidan kan det också vara ganska dåliga om man kan inte välja sina ämner sig själv. Det är varför jag skulle ibland inte vilja läsa svenska - jag har inte "väljat" det här språket (lika jag har väljat att studera franska och ryska). Men i alla fall, det är dags för studentexamen bara nästa veckan, så nej, tyvärr kan jag inte än berätta dig hur det var :-) Jag ska nog diskutera det här efter vi får betyget... jag måste också säga att din svenska är redan jättebra! Visst det kan alltid vara bättre men jag tycker att du skriver svenska bättre än många av mina kompisar, och du är troligen även bättre än mig, darför att du har alltid faktiskt velat lära dig svenska... och vi här har läsat svenska många år, jag började i 2006 eller 2007 till exempel : D Detta visar oss, tror jag, att motivation spelar verkligen en stor roll när man studerar ett språk... det kan bli svår att lära nånting om man är inte motiverad.

EDIT: Och visst måste man också komma ihåg att vi lärar oss "finlandssvenska" här, som är inte rikssvenska, språket som man hör på Stockholms gator :-) Visst är de inte så olika - ändå samma språk efter alla - men det finns också några ganska stora olikheter, i artikulation till exempel. Darför undrar jag ibland om man skulle kunna även förstå mig i Sverige när jag talar : D

Edited by Thatzright on 13 March 2011 at 12:08am

Thatzright
Diglot
Senior Member
Finland
Joined 5663 days ago

202 posts - 311 votes 

Message 11 of 18
28 March 2011 at 8:19pm | IP Logged 
I've been quite busy with school lately, but that hasn't stopped me from studying some of my languages. I've managed to pretty throroughly memorize the conditional and future tenses in Spanish (including their use with most of the 12 most usual irregular verbs) and have also learned quite a bit of vocabulary. I actually sometimes get annoyed (no, really) with how many Spanish words I've come across are almost or completely identical to their English counterparts - while this facilitates the learning process, for which I'm grateful of course, it also makes the studying less exciting. The fact that many, many words greatly resemble their French counterparts doesn't exactly help from this viewpoint. It does from many others, of course ;-)

I (along with thousands of other students nationwide) finally took my Swedish matriculation exam in school a few weeks ago and unfortunately it seems that I won't be reaching my original goal, which was to get either the highest or (the likeliest scenario) the second highest possible grade. Apparently I'll have to settle for the third best, or maybe even the fourth, if people have done really well across the country. While I have therefore fallen short of my goals, I do nevertheless think that I can "speak" Swedish by now. It's not without errors and my vocabulary could be bigger, but I know quite a lot too and it just doesn't feel right anymore to think otherwise.

Besides, the matriculation exam isn't exactly perfect; many of its exercises are somewhat... shall we say, selective or so (one of my personal non-favourites had you calling into a hotel lobby and complaining, using these exact words, that your room's trash bin was full and that nobody had evidently properly cleaned the room in ages... yup, didn't fare too well in that one) and the people who eventually decide my grade tend to be quite nitpicky, from what I hear. That's okay, though. They should be, and I am too, but not exactly to the point where I can say that I don't "speak" Swedish with a straight face anymore.

My Swedish studies could be said to be over now, and they are on an "official" level if nothing else. I don't *think* I am oblidged to study it anywhere anymore, and as I'm not personally that passionate about the language, I probably will not be studying it that much anymore aside from occasional bursts of motivation that are sure to come by. I will soon be changing my Swedish status to "Basic Fluency" in my profile, seeing as my abilities in the language now pretty much fit my perceptions of that term - in addition, I don't think I'll aspire to get "better" in it anymore. If that is to happen, it's going to happen through natural immersion via trips in Sweden, watching Swedish programs or something like that. I will continue to study the language, but it will, in all likelihood, be taking the backseat to the others - the ones that I have chosen to study myself - in addition to some new ones ( ;-] ) from now on.

After something like five to six years of compulsory studying of Swedish, I'd consider myself to be "kinda okay". It's not like anybody I'd want to talk to in Stockholm will want to talk with me in anything but English anyway, but hey, such is life.

See you folks around.

ellasevia
Super Polyglot
Winner TAC 2011
Senior Member
Germany
Joined 6133 days ago

2150 posts - 3229 votes 
Speaks: English*, German, Croatian, Greek, French, Spanish, Russian, Swedish, Portuguese, Turkish, Italian
Studies: Catalan, Persian, Mandarin, Japanese, Romanian, Ukrainian

Message 12 of 18
28 March 2011 at 9:21pm | IP Logged 
Grattis! Även om du inte har uppnått ditt mål och fått betyget som du ville, du borde ändå nöja dig att veta att du har haft mycket framsteg och att du är belåten över din nivå på svenska. Det är ju det viktigaste. Nå, nu kan vi båda säga att vi ”talar” svenska! Nu får du koncentrera på språken som du gillar mer, det vill säga, franska, ryska, och spanska. :)

Jag såg det föregående budskapet inte, så tack för komplimangen! Jag vet att min svenska (och ju de andra språken också) kan alltid förbättras, men om jag skriver bättre än även dig, det är jag inte säker på. :) Jag förstår att om man tvingas läsa ett språk, eller vad som helst, det ska bestämt vara svårare än om man hade valt att läsa språket själv. På länge tyckte jag inte alls om spanska därefter jag hade tvungits lära mig den i skolan, och förstås hatar jag fortfarande matte och andra ämnen som jag inte valde själv. Hur är finlandssvenska och rikssvenska olika? Menar du att uttalet är olikt? Jag tror att jag läste någonstans att finlandssvenska inte använder ordaccenten – stämmer det?

Thatzright
Diglot
Senior Member
Finland
Joined 5663 days ago

202 posts - 311 votes 

Message 13 of 18
28 March 2011 at 10:04pm | IP Logged 
Kanske jag har understrykat olikheterna få mycket... de är inte så stora, men det kan sägas att den "rikssvenska" accenten är "högre" - jag vill säga att det har ett "högre ackord". Finlandssvenska är nästan lika finska med svenska ord. Uttalet är helt finska. Man försökar inte egentligen använda ordsaccenterna som du har nämnat, och det finns inte en "pitch", såsom i "vanlig" svenska. Jag är säker att du kan hitta exemplar på nätet. Personligen, jag gillar inte den finlandssvenska accenten och försöka använda det "rikssvenska" uttalet, men samtidigt jag tycker inte det hela språket så mycket... verkligen nu är det dags att fokusera på andra gamla och nya utmaningar. Och, ja, du är kanske inte säker om du kan skriva och troligen tala bättre än mig, men jag är :-) Ibland har jag (eller har haft, förhoppningsvis inte längre) momenter när jag verkligen hatar svenska, hatar hur jag måste lära ord som jag vill inte alls veta. Detta är inte bra. Lyckligtvis händer det inte oftast, men det händer i alla fall, och det är varför du (och alla andra som har väljat att läsa svenska) ska alltid vara bättre i det här språket. Och det är helt okej för mig.

Edited by Thatzright on 28 March 2011 at 10:08pm

Thatzright
Diglot
Senior Member
Finland
Joined 5663 days ago

202 posts - 311 votes 

Message 14 of 18
30 March 2011 at 6:51pm | IP Logged 
Making vocabulary stick seems to have become my largest bane with the magnificient Russian language.

Russian vocabulary in itself is not "difficult", just different from anything else I know, but the one thing I'm sort of having a lot of trouble with is verbs. And I'm not even referring to the usage of the imperfective and perfective aspects here, but rather simply to remembering the two different forms of each verb. Remembering Russian verbs would be hard enough as it is even if there were (was?) only one form of each, but the fact that there are two makes remembering them even more tedious. So many of them start with про, на, от and so forth that I'm pretty sure there is some kind of cool system behind everything. Those "prefixes" or whatever they're called are the hardest part. I actually do know that they have meanings (just like 'ver' in German and 'för' in Swedish, for example) and maybe learning them would open up new levels of understanding, but meh. Открывать, открыть, отнаситься, ответить, отвечать... give me a break here! Everyone should just go with a bunch of seemingly random letters thrown together like French, Spanish and Finnish : D

Other than that, no real things of significance to report about.

Edited by Thatzright on 30 March 2011 at 6:52pm

Thatzright
Diglot
Senior Member
Finland
Joined 5663 days ago

202 posts - 311 votes 

Message 15 of 18
10 April 2011 at 1:18pm | IP Logged 
It's probably for the best that I let my two or three readers (you know who you are!) know that this log most likely won't be updated for a few months, as I am studying for my university entry exams (I'll be studying English as my main subject, by the way : D I guess I'll become a teacher or something) and the two to four hefty books I have to read for them take up a lot of my time. Therefore it is reasonable to expect the next update to pop up sometime in June.

Kounotori
Triglot
Senior Member
Finland
Joined 5335 days ago

136 posts - 264 votes 
Speaks: Finnish*, English, Russian
Studies: Mandarin

Message 16 of 18
10 April 2011 at 2:07pm | IP Logged 
Good luck with your entrance exams! I myself am beginning my English studies at Helsinki University this fall. I already got in last year but had to postpone my entrance because of some work commitments.

This discussion contains 18 messages over 3 pages: << Prev 13  Next >>

Post ReplyPost New Topic Printable version Printable version

You cannot post new topics in this forum - You cannot reply to topics in this forum - You cannot delete your posts in this forum
You cannot edit your posts in this forum - You cannot create polls in this forum - You cannot vote in polls in this forum

This page was generated in 0.4219 seconds.

DHTML Menu By Milonic JavaScript
Copyright 2024 FX Micheloud - All rights reserved
No part of this website may be copied by any means without my written authorization.