Register  Login  Active Topics  Maps  

Nederlands-Vlaamse thread

  Tags: Flemish | Dutch
 Language Learning Forum : Multilingual Lounge Post Reply
96 messages over 12 pages: << Previous 1 2 3 4 5 6 7 ... 10 ... 11 12 Next >>
tommus
Senior Member
CanadaRegistered users can see my Skype Name
Joined 5705 days ago

979 posts - 1688 votes 
Speaks: English*
Studies: Dutch, French, Esperanto, German, Spanish

 
 Message 73 of 96
30 September 2009 at 5:05pm | IP Logged 
JW wrote:
In de winkels in Quebec is er vaak een regel dat als een klant spreekt Frans maar geen Frans moedertaaler is, dan moet de medewerker in het engels antwoorden.

Het is geen regel. Ja, het gebeurt in Montreal en misschien in Quebec City. Er is weinig geduld om een niet-Franstalige helpen spreken Frans in winkels en hotels, enz. Maar dat is begrijpelijk. Echter, in de kleinere steden en in de meer afgelegen regio's van Quebec, veel mensen spreken alleen Frans. Ottawa (in Ontario, dichtbij de grens met Quebec) is een tweetalige stad.
1 person has voted this message useful



Jar-ptitsa
Triglot
Senior Member
Belgium
Joined 5737 days ago

980 posts - 1006 votes 
Speaks: French*, Dutch, German

 
 Message 74 of 96
30 September 2009 at 5:16pm | IP Logged 
tommus wrote:
   Er is weinig geduld om een niet-Franstalige helpen spreken Frans in winkels en hotels, enz. Maar dat is begrijpelijk.


Dat vind ik helemaal niet. Als iemand probeert te psreken überhaupt, ook als iemand in de eigen taal moeite heeft, moet je geduld voor hebben en proberen te verstaan en ook langsaam en duidelijk antwoorden. Ik luister heel graag naar buitenlanders die Frans leren. Dat is mooi wanneer ze frans spreken maar niet als moedertaal, of ook doven personen hebben moeite te verstaan en ik vind het vreselijk wanneer mesnen ongeduldig of boos werden. Ik weet heel goed hoe dat is om niet te kunnen verstaan wat gezegd wordt omdat ongeveer 4 jaren geleden kon ik niet kon horen wat mensen zeiden hoewel ik ben helemaal neit doof en nu kan ik bijna altijd dat wel goed verstaan.
1 person has voted this message useful



Jar-ptitsa
Triglot
Senior Member
Belgium
Joined 5737 days ago

980 posts - 1006 votes 
Speaks: French*, Dutch, German

 
 Message 75 of 96
09 October 2009 at 9:15am | IP Logged 
En, niemand is aanwezig?


1 person has voted this message useful



Iolanthe
Diglot
Senior Member
Netherlands
Joined 5480 days ago

410 posts - 482 votes 
Speaks: English*, DutchC1
Studies: Turkish, French

 
 Message 76 of 96
09 October 2009 at 1:25pm | IP Logged 
Aanwezig! Maar ik heb niks te zeggen over Canada. Ik ben nooit geweest.

Ik heb naar een beetje Vlaamse tv gekeken en ik vind de Vlaamse accenten duidelijker dan Nederlands accenten. Nederlanders klinken als ze praat in hun monden, volgens mij maar begrijp dat dialectische verschillen bestaan dat ik niet op pik. Vinden jullie dat ook?

Edited by Iolanthe on 09 October 2009 at 1:26pm

1 person has voted this message useful



Jar-ptitsa
Triglot
Senior Member
Belgium
Joined 5737 days ago

980 posts - 1006 votes 
Speaks: French*, Dutch, German

 
 Message 77 of 96
09 October 2009 at 1:29pm | IP Logged 
Iolanthe wrote:
Aanwezig! Maar ik heb niks te zeggen over Canada. Ik ben nooit geweest.

Ik heb naar een beetje Belgie tv gekeken en ik vind de Belgie accenten duidelijker dan Nederlands accenten. Nederlanders klinken als ze praat in hun monden, volgens mij maar begrijp dat dialectische verschillen bestaan dat ik niet op pik. Vinden jullie dat ook?


Over Canada heb ik ook niks te zeggen, maar het lijkt me wel een mooi land.

Ik vind dat wanneer de Vlamingen standaard NL/Vlaams praten is het prima, ook wanneer Nederlanders dat doen, maar sommige vlaamsche dialekte zijn onmogelijk te verstaan. De Vlaamsche uitspraak vind ik leuker want de Nederlandse accent is soms erg lelijk. Dit is meestal vanwege de intonatie.
1 person has voted this message useful





Fasulye
Heptaglot
Winner TAC 2012
Moderator
Germany
fasulyespolyglotblog
Joined 5686 days ago

5460 posts - 6006 votes 
1 sounds
Speaks: German*, DutchC1, EnglishB2, French, Italian, Spanish, Esperanto
Studies: Latin, Danish, Norwegian, Turkish
Personal Language Map

 
 Message 78 of 96
09 October 2009 at 3:51pm | IP Logged 
I hoor het Vlaams maar heel zelden. Het is toch standaard Nederlands en Limburgs, waarmee ik geconfronteerd ben. Naar Nederland 2 kijk ik heel weinig, want ze zenden alleen shows en privé bezoeken bij voor mij oninteressante mensen uit. Heel zelden heb ik maar geluk dat ik een NOS-journaal te pakken krijg.

Fasulye

Edited by Fasulye on 09 October 2009 at 3:51pm

1 person has voted this message useful



Jar-ptitsa
Triglot
Senior Member
Belgium
Joined 5737 days ago

980 posts - 1006 votes 
Speaks: French*, Dutch, German

 
 Message 79 of 96
11 October 2009 at 10:17am | IP Logged 
Ik kijk ook zelden naar de TV hoewel je erg goed ervan kunt leren wanneer je wil luisteren en er ondertiteling beschikbaar is. Waar zijn tommus en Staf vraag ik me af.
1 person has voted this message useful



staf250
Pentaglot
Senior Member
Belgium
emmerick.be
Joined 5536 days ago

352 posts - 414 votes 
Speaks: French, Dutch*, Italian, English, German
Studies: Arabic (Written)

 
 Message 80 of 96
11 October 2009 at 1:11pm | IP Logged 
Jar-ptitsa wrote:
Ik kijk ook zelden naar de TV hoewel je erg goed ervan kunt leren wanneer je wil luisteren en
er ondertiteling beschikbaar is. Waar zijn tommus en Staf vraag ik me af.

Ik zit hier aan mijn computer, Pauline.
Mooie zondag van Staf
PS Dit forum is verslavend, ik kijk elke dag ...


1 person has voted this message useful



This discussion contains 96 messages over 12 pages: << Prev 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12  Next >>


Post ReplyPost New Topic Printable version Printable version

You cannot post new topics in this forum - You cannot reply to topics in this forum - You cannot delete your posts in this forum
You cannot edit your posts in this forum - You cannot create polls in this forum - You cannot vote in polls in this forum


This page was generated in 0.3906 seconds.


DHTML Menu By Milonic JavaScript
Copyright 2024 FX Micheloud - All rights reserved
No part of this website may be copied by any means without my written authorization.