Register  Login  Active Topics  Maps  

Här lär jag mig svenska

Tags: Swedish
 Language Learning Forum : Language Learning Log Post Reply
22 messages over 3 pages: 1 2 3  Next >>
chirel
Triglot
Senior Member
Finland
Joined 5301 days ago

125 posts - 159 votes 
Speaks: Finnish*, English, Swedish
Studies: French

Message 1 of 22
20 May 2010 at 9:53pm | IP Logged 
(Edit: I edited the headline and changed it to Swedish as I'll mainly write in Swedish.)

I decided to start a log for my Swedish studies in the hope that I might get some comments and encouragment
from others.

My goal is to pass the exam in Swedish in August (31st I think). I'm doing this because I want to study Swedish
at the university and become a translator. I already did a small course to activate my Swedish, but now I'm on
my own. I think I have a good base from school, but I haven't actively used Swedish ever, now I need to change
that. So here is what I've decided to do:

I borrowed a set of coursebooks for schools. (We have a lot of different series to choose from as everybody has
to learn Swedish at school in Finland.) The series has six books and audio on CD. I plan to work through those
books and do some extra reading and maybe also listen to some audiobooks. Later I will start writing in Swedish
and hope to get corrections, of course.

Today was day 1.
I read the first text. Wrote it in my notebook in Swedish. Highlighted new words and structures. Listened to the
text while following it from my book x3. Shadowed the text x5 until I got most of it. They speak ingredibly fast,
my mouth just isn't able to make the words so fast (yet).

I'll also read a little of Populärmusik från Vittula (doing it every day). It is quite challenging, but if I consentrate
hard I can understand/guess almost every word. I think I understand every sentence even when I miss a word or
two.

Edited by chirel on 26 June 2010 at 8:53pm

1 person has voted this message useful

chirel
Triglot
Senior Member
Finland
Joined 5301 days ago

125 posts - 159 votes 

Message 2 of 22
21 May 2010 at 9:55pm | IP Logged 
Dag 2
No nu försöker jag att skriva på svenska.

Idag har jag översatt texten från textboken till finska, sedan lyssnade jag på nogra låter på Youtube på svenska och
snart ska jag fortsätta med Popularmusik från Vittula. I går när jag läsde på den var den ganska svårt, många order
och sattser jag inte förstod, men jag tror att jag förstod menigen i alla fall.

Edited by chirel on 21 May 2010 at 9:56pm

chirel
Triglot
Senior Member
Finland
Joined 5301 days ago

125 posts - 159 votes 

Message 3 of 22
22 May 2010 at 9:01pm | IP Logged 
I dag har jag inte haft so mycket tid för svenskan, men jag har lyssnat på Garmarna och jag har förstås sjungit
med. Jag översatte några satser på textboken. Hoppas någon har tid att korrigera dem. Jag tog också en test i
Folkuniversitetet http://www.folkuniversitetet.se/templates/PageFrame.aspx?id= 19417 och det syns som om jag
är på nivå B2 och inte så långt från C1.

Thatzright
Diglot
Senior Member
Finland
Joined 5663 days ago

202 posts - 311 votes 
Speaks: Finnish*, English
Studies: French, Swedish, German, Russian

Message 4 of 22
22 May 2010 at 11:29pm | IP Logged 
Onpa kivaa ja tavallaan jännääkin nähdä että joku toinenkin suomalainen täällä ihan oikeasti haluaa opiskella ruotsia : D Turhan usein ei tällaista tule vastaan. Vielä jännempää on se että meillä näyttäisi olevan melkein samat kielet opiskelussa, kun tuo ranskakin profiilistasi löytyy (melkein siksi että itse vielä hukutan itseäni luultavasti hulluuttani toisinaan espanjan opiskeluun ja venäjääkin tekisi kokeilla vaikka tiedän ettei siitä nykyisten kielten ollessa kesken mitään hyvää voi seurata). Koetko ranskan vaikeaksi?

lynxrunner
Bilingual Triglot
Senior Member
United States
crittercryptics.com
Joined 5913 days ago

361 posts - 461 votes 
Speaks: English*, Spanish*, French
Studies: Russian, Swedish, Haitian Creole

Message 5 of 22
23 May 2010 at 2:07am | IP Logged 
Hey, chirel. I'm learning Swedish too, and I can already read a little of what you've written. I wish you good luck and I hope you pass the Swedish exam. :)

chirel
Triglot
Senior Member
Finland
Joined 5301 days ago

125 posts - 159 votes 

Message 6 of 22
23 May 2010 at 11:48am | IP Logged 
Hei Thatzright,
todellakin on hauskaa löytää täältä muita suomalaisia ja erityisesti sellaisia, jotka eivät ole pakkoruotsia
säikähtäneet! Luin koulussa pitkän ranskan, joka meni ihan kohtuullisesti, joten en oikein osaa sanoa onko se
vaikea kieli. Kai se on, sillä olen unohtanut sen pahasti, enkä enää osaa esimerkiksi kirjoittaa. Päätin nyt kesän
keskittyä ruotsiin, sillä aika on kortilla, mutta ransak saa olla tuossa tavallaan muistutuksena. Minusta ranska oli
hyvä ensimmäiseksi vieraaksi kieleksi, sillä se poikkeaa suomesta paljon enemmän kuin germaaniset kielet joten
heti alusta asti joutui kohtaamaan kielten erot ihan toisella tavalla kuin vaikka englantia opiskellessa.

Hi lynxrunner!
nice that you stopped by and welcome again!

chirel
Triglot
Senior Member
Finland
Joined 5301 days ago

125 posts - 159 votes 

Message 7 of 22
24 May 2010 at 9:53pm | IP Logged 
Och ännu en dag som gick utan att plugga svenska, men jag lyssnat på Bo Caspers Orkester och Garmarna idag
och tittade på en dokument jag fann på nätt-TV någonstans. Dokumenten berättade av en man som försökte att
finna en regnskog han och hans klaskamrater köpte tjugo år sedan. Den var intressant men man talade för mycket
engelska och spanska så den var inte så mycke svenska för mig. Jag har också fortsatt att läsa PfV och börjar med
Kapitel 4 idag.

chirel
Triglot
Senior Member
Finland
Joined 5301 days ago

125 posts - 159 votes 

Message 8 of 22
26 May 2010 at 10:27pm | IP Logged 
Och den samma trend fortsätter. Jag läser Populärmusik från Vittula varge dag och jag har tittad på svensk TV
några gånger. Det var en överraskning att jag kunde följa med med programmer till och med studiodiskussionen.
Jag hittade också en internättsida för att få texten korrigerats av andra som tycker om att lära sig språken. Den
kallas Lang-8. Den fungerar, men inte så bra, några irriterande tekniska problemer, men jag fick mina första
korrigeringen redan idag! Så det är ju bra. Mman hade förstått meningen, men jag har problemer med syntaxen.
Kanske det ska hjälpa när jag allvarligt börjar att skriva om texterna från textboken.

This discussion contains 22 messages over 3 pages: 2 3  Next >>

Post ReplyPost New Topic Printable version Printable version

You cannot post new topics in this forum - You cannot reply to topics in this forum - You cannot delete your posts in this forum
You cannot edit your posts in this forum - You cannot create polls in this forum - You cannot vote in polls in this forum

This page was generated in 0.3750 seconds.

DHTML Menu By Milonic JavaScript
Copyright 2024 FX Micheloud - All rights reserved
No part of this website may be copied by any means without my written authorization.