PaulGlot Tetraglot Newbie Finland Joined 5285 days ago 2 posts - 2 votes Speaks: Finnish*, English, German, Swedish Studies: Italian
| Message 9 of 22 28 May 2010 at 12:36pm | IP Logged |
Jag har tänkt att vi i Finland lär oss svenska i skolan så många år att der är ganska lätt att fortsätta studier senare. Jag har sett att jag förstår mycket från svenka tidningar och kommer ihåg grammatik men kan inte tala så mycket.
Kanske i framtiden har jag också tid att studera svenska igen. Nu är det tid för italienska studier...
1 person has voted this message useful
|
chirel Triglot Senior Member Finland Joined 5301 days ago 125 posts - 159 votes Speaks: Finnish*, English, Swedish Studies: French
| Message 10 of 22 28 May 2010 at 7:34pm | IP Logged |
Hej, PaulGlot och välkommen till min log. Det var länge sedan jag lärde mig svenskan i skolan och när jag
började att lära mig igen i våren hade jag glömt nästan allt.
Jag har mest tittat på svensk tv och läst Populärmusik från Vittula. Jag gillar boken fast den är ganska svårt för
mig. Den är väldigt surrealist och den tycker jag mest om. Man vet ju aldrig inte hur berättelsen ska gå. Jag
skrev några satser på Lang-8 igår, hoppas någon vill korrigera dem. Ingen har gjord den ännu. På biblioteken
fann jag två bökker. En var en tematisk ordbok som jag tycker är bra, och den andra var en idiomsordbok som
heter Svenska här och nu. Jag har inte läst det ännu, men jag ska väljä några idiomer varje dag och försöka lära
mig dem. Men det kan jag göra just nu!
Jag väljer idiomen nästan på måfå, bara jag öppnar boken och ögnar sidan.
Nå, det räcker för idag, för jag inte finnar något jag vill lära mig just nu.
Edited by chirel on 28 May 2010 at 7:34pm
|
chirel Triglot Senior Member Finland Joined 5301 days ago 125 posts - 159 votes Speaks: Finnish*, English, Swedish Studies: French
| Message 11 of 22 03 June 2010 at 7:52pm | IP Logged |
Jag har inte haft så mycket tid för att lära mig svenskan, men jag har fortsatt som tidigare. Jag har också samlat
olika böcker från biblioteket. Hoppas att jag hinner läsa dem snart.
Jag vill göra en list av alla böcker ock andra material jag har och hur jag använder det.
- Bokserien Dags för högskolor med audio.
Jag läser och lyssnar på texten. Jag också skriver textena för hand och understräcker allt som syns viktigt eller
nytt. Sedan översätter jag texten till finska och tillbaka till svenska. Då ser jag hurdana fel jag gjorde och samlar
en lista av de mest vanligaste för att konsentrera mig på dem.
- Grammatiken Ruotsin kielioppi, den är på finska och den värkas vara bra.
- En frasfickis som jag inte finner nu. Den värkar inte vara bra, jag ska hitta en andra.
- En tematisk ordbok Ruotsin keskeinen sanasto som jag tycker om. Där finns många exempler och de mest
viktiga orden och konstruktionen har fets.
- Boken Verb med variation. Den ser ut bra. Där finns femton basverber med variation av fast och löst
sammansatta verben och konstruktionen och idiomen. Många övningar och de rätta svaren.
- En övningsbok Tänk och välj! där man väljer den rätta alternativen. Där finns förstås rätta svaren, men också
exempler och korta förklarningar.
- En övningsbok Träna grammatik för att träna konstruktioner, med rätta svaren förståss.
- Jag också har många romaner på svenska. Jag ska läsa lite varje dag.
- Sidan lang-8 på nätet, där man kan skriva något som helst på den språken man vill lära och andra ska rätta
texten. Jag försöker att skriva nogånting där varje dag.
- Och förståss lyssnar jag på musik och tittar på svensk tv på nätet.
|
| Message 12 of 22 19 June 2010 at 6:47pm | IP Logged |
Today I feel like writing in English. I've been following my program for more than a week now. I added Anki
cards to my resources, tried an existing deck for a few days and desided to create my own decks. I have a deck
for nouns, adjectives, verbs and one for other stuff. The idea is to have to learn the different forms for words,
not just the basic form.
I've been able to complete almost everything I wanted to in the first week, although I did start last week already,
but I didn't have a full week this week either. So I feel positive about my study plans, I think I'll be able to do it,
and I will be able to cover all basic grammar before the examen. I've almost finished reading the book I started a
while ago, I'll write a review of it once I finish reading it. I also started to listen to Erlend Loe's Doppler (without
reading).
I got an iPod for my birthday and I keep finding new ways to use it for my studies. I have uploaded Swedish
music and listen to it while I'm in the city. I've also uploaded the texts from the textbook and that audiobook. So
now I have loads of material I can listen to in different situations. I could upload lyrics to my iPod, but I haven't
figured out how yet. Instead I found out I can play the tracks more slowly or faster. The slower one is very usefull
when shadowing because sometimes I'm just unable to speak as fast as the original. I can also put a track on
repeat and listen to it infinitely.
|
| Message 13 of 22 26 June 2010 at 8:50pm | IP Logged |
Jag har läst Populärmusik från Vittula, den var god men inte utmärkt. Jäg tycker att den var en ojämn bok. Jag lärt
mig mycket svenska medan jag läste och jag ska läsa flera böcker på svenska. Jag har samlat all slags böcker till
exempel från BookCrossing medlemmar.
Jag har organiserat mit Anki kortsystemet, hoppas den är bättre nu. Nästan två veckor av intensiv lärande. I denna
tid har jag lärt mig om substantiver och adjektiver. Jag har läst, skrivit på svnska, översatt och återöversatt till
svenska fem texter från min textbok. Jag har läst PfV till slut och börjat lyssna på Erlen Loes Doppler. Jag har lärt
mig många nya orden och böjning och ännu fler orden jag borde ha redan kännt. Jag har skrivit fem eller sex texter
till Lang-8. Inte så dåligt, tycker jag, särskilt när jag hade tänkt att jag skulle behöva sju veckor för substantiver och
adjektiver.
|
| Message 14 of 22 28 June 2010 at 10:13pm | IP Logged |
Jag skrev en väldigt lång anmälan om PfV i Lang-8. Det ska vara roligt att se hurdana felen jag gjorde.
Jag tog en paus och vilade på veckoslutet och det var bra. Jag kan inte studera så intensivt varje dag. Jag vill göra så
många olika saker, att jag måste ha tid för de andra saker också. På veckoslutet skrev jag en novell till slut. Det är
en av mina hobbyer.
Jag har också läst Carl Honore's Slow och börjat fundera om mina metoder. Kanske försöker jag göra för mycket för
fort och inte har tid att duktigt lära allt. Så kanske vill jag ändra mitt plan och fokusera mer på bara en eller två
saker på samma gång, utan att försöka göra allt i en dag.
|
| Message 15 of 22 30 June 2010 at 10:23pm | IP Logged |
Jag drömde på svenska för första gången! Inte hela drömmen, men jag har en kompis som är finlandsvenska och
hon var där och jag pratade på svenska med henne. Jag har också börjat tänka på svenskan. Jag ofta tänker på
engelskä särskilt när jag planerar någonting, så nu har jag växlat till svenska istället.
|
feanarosurion Senior Member Canada Joined 5272 days ago 217 posts - 316 votes Speaks: English* Studies: Finnish, Norwegian
| Message 16 of 22 01 July 2010 at 12:20am | IP Logged |
Hey, Chirel, just wanted to stop in. Good luck with your Swedish! I'd like to learn it after I'm solid with Finnish. You look like you're doing pretty well, already writing! Good luck on the exam in August!
|