chirel Triglot Senior Member Finland Joined 5301 days ago 125 posts - 159 votes Speaks: Finnish*, English, Swedish Studies: French
| Message 17 of 22 01 July 2010 at 8:49am | IP Logged |
Hi Feanarosurion! I am writing in Swedish in order to learn. I still make a lot of mistakes and sometimes people
don't understand what I mean. But it's OK, since I guess it's the best way to learn. I've been using Swedish so much
lately (writing, thinking) that I even had a dream a couple of nights ago, where I spoke Swedish (the entry above).
1 person has voted this message useful
|
chirel Triglot Senior Member Finland Joined 5301 days ago 125 posts - 159 votes Speaks: Finnish*, English, Swedish Studies: French
| Message 18 of 22 04 July 2010 at 9:40pm | IP Logged |
I dag jag lyssnade till slut Erlend Loes Doppler, och det var en jättebra bok. Annars har jag inte haft så mycket tid
för att lära mig, men jag har försökt att lära orden med Anki och att skriva (och bli rättad) i Lang-8. Nästa vecka
ska jag plugga mer.
|
| Message 19 of 22 27 May 2011 at 8:35pm | IP Logged |
Hej, jag har kommit tillbacks till forumet och med den samma målen. Nämligen att bli godkänd för att studera
svenaska. Provet är nästa Augusti, men jag vet inte datumet ännu. Sista gången jag fick två poang för lite, så jag
bestämde mig för att försöka igen. Om det inte lyckades den här gången så vill jag fortsätta att lära mig svenska
och välja en annan biämne för mina studier.
För närvarande läser jag Den vita massajen av Corinne Hoffman, och tycker den är ganska lätt att läsa. Jag har
Också lånad ut en svensk kursbok i biblioteket och läst den. Nu läser jag den igen och har börjat att skriva textena
och att översätta dem. Under sommaren vill jag konsentrera på verben och prepositioner och på att lära mera orden
och uttrykcen.
|
Yashinka Diglot Pro Member SwedenRegistered users can see my Skype Name Joined 5200 days ago 29 posts - 37 votes Speaks: Swedish*, EnglishC2 Studies: Japanese, German, Italian Personal Language Map
| Message 20 of 22 27 May 2011 at 11:00pm | IP Logged |
Hej chirel!
Härligt att höra att du studerar svenska! :) jag har läst igenom din log och jag kunde enkelt förstå vad du skrev, bara lite stavfel och lustiga ord men så är det alltid ^^ jag önskar dig lycka till med testet och kom ihåg att språk ska man ha roligt med!
Ha det bra!
|
| Message 21 of 22 30 May 2011 at 1:36pm | IP Logged |
Hej Yashinka! Härligt att du visiterade mig. Vill du berätta mig vad slags lustiga ord jag har använt och vad jag
borde ha sagt i stället?
Det här är mitt plan för denna veckan.
Jag har skrivit den första texten i min textbok på hand understryckande alla de orden och uttrucken jag
förstår/känner inte. Jag vill skriva mina egna satsen med dessa orden och sedan vill jag översätta hela texten på
finska och tillbaka till svenska för att se om jag har lärt mig den tillräckligt bra. Där finns också nogra bra övningar i
boken som jag vill skriva senare. Och fastän de vill inte intervjua mig på svenska, vill jag lyssna texten och läsa den
samtidigt.
Jag läser fortvarande Den vita massajen på kvällena och jag tycker mycket om det.
|
Yashinka Diglot Pro Member SwedenRegistered users can see my Skype Name Joined 5200 days ago 29 posts - 37 votes Speaks: Swedish*, EnglishC2 Studies: Japanese, German, Italian Personal Language Map
| Message 22 of 22 30 May 2011 at 2:33pm | IP Logged |
Jag kollade över vad du har skrivit och såg nu att det är mestadels stavfel, sådant är lätt hänt och så länge du fortsätter studera så lär det bli färre och färre :) bara ett par detaljer i senaste inlägget "härligt att du besökte min log" vore bättre, då ordet visit är formellt och man säger inte visitera utan helt enkelt "tack för visiten" om jag inte minns helt fel. "vill du berätta för mig" du missade "för". I vilket fall, bra jobbat och lycka till! :)
|