Register  Login  Active Topics  Maps  

Ivan’s Danish learning journal.

Tags: Danish
 Language Learning Forum : Language Learning Log Post Reply
18 messages over 3 pages: 13  Next >>
Amoore
Senior Member
Denmark
Joined 5773 days ago

177 posts - 218 votes 
Speaks: Danish*

Message 9 of 18
12 October 2009 at 4:55pm | IP Logged 
oz-hestekræfte wrote:
Mange Tak for rettelserne.
You know, most of these errors you corrected, are things I know are wrong once they have been pointed out to me. I just don't seem to realise I make them. Or maybe It's that now I've learnt a bit more since I wrote that.
Arbejdere, hvor dumt!

I haven't really done any structured study for a while, as I have a lot of other stuff going on right now.

Seems like you'r good at danish. For how long have you studied?

Quote:

Jeg bygger et hus, min kæreste og jeg vente en lille ny (og mere). Men jeg læser dog lidt hver dag, hvad enten jeg forstår det hele eller ej. Jeg har opdaget at det blive lettere at lære og huske flere gloser uden at prøve.

1 person has voted this message useful

oz-hestekræfte
Senior Member
Australia
Joined 5681 days ago

103 posts - 117 votes 
Speaks: English*
Studies: Danish

Message 10 of 18
20 October 2009 at 8:33am | IP Logged 
Tusind tak! Det er svært at sige præcis hvor længe jeg har studeret. Det er 9 måneder siden jeg begyndt på at lære alvorligt. Men jeg har sat farten ned mens andre ting sker i mit liv.

I also began to study Danish a few years ago, but I didn't stick at it. That earlier study had me at a beginer level and most of it came right back to me when I started up agian earlier this year.

Denne gang skal jeg bliver ved med min studie. Fordi jeg elsker dansk, og Danmark.

Edited by oz-hestekræfte on 20 October 2009 at 8:34am

oz-hestekræfte
Senior Member
Australia
Joined 5681 days ago

103 posts - 117 votes 

Message 11 of 18
06 January 2010 at 7:09am | IP Logged 
Long time between post in here. Mostly because I have been so busy lately I can't even remember the last free hour I had!
Anyway I'm keen to pick up with the active study again. It's not that I haven't been doing any Danish. I'm always passively studying, and using what knowledge I do have, but I realise I need to speed things along. So I'm going to start using this log to write some Danish. Regularly.

Hvis der er nogen der har lyst til at rette nogle fejl, så gør det. ;)

Hvad en utrolig få uger jeg har lige haft! Vi fik besøge af en del af vores danske familie, som jeg havde aldrig mødt før.
Dette år var det min farfars 90 års fødselsdag. Farfars 81 årige bror Mogens, ønskede at se hans storebror igen. Så rejste Mogens herover, med hans datters familie.

Vi fejrede 3 fødslesdage sammen. En var min og jeg havde den danske fødselsdagssang sunget til mig for den første gang. Hurra Hurra Huuraaa!
Så har danskerne haft en varm australsk jul og nytår, badet i havet næsten hver dag og lært os at kende. Det var 42 grader da de tog med flyen i Adeliade og -15 da de landede i København. Ja de savner nok vores land.... og os måske???

Det var helt fantastisk at høre (og godt forstå =D ) så meget dansk, mens de var her. Men jeg selv fandt det vanskeligt at snakke meget dansk. I begyndelse fordi jeg var genert, men også fordi jeg har ikke snakket meget dansk overhovedet. Jeg fik dog noget taleøvelse, og det er jeg meget glad for.

Edited by oz-hestekræfte on 06 January 2010 at 7:28am

oz-hestekræfte
Senior Member
Australia
Joined 5681 days ago

103 posts - 117 votes 

Message 12 of 18
10 January 2010 at 9:23am | IP Logged 
I dag blev ryggen helt solskoldet. Aaavvvv :( Jeg skal have ondt i morgen, det ved jeg godt. Det mest irreterende er, at jeg brugte solcreme men den australske sol er for stærk, åbenbart.

Det skete mens jeg snorkelde med min svoger. Jeg vil sige dog, selv om solskoldning er pindeligt, idag er det værd. Fordi vi morede os derude. Vi så så mange slags fisk, iberegnet en kæmpestore masse af fisk (på engelsk a school) der kredsede om os. Vi så også vandmænd, krebsdyr, og barnlig tiarmet blæksprutter, som på engelsk har en meget simplere navn. Squid. Av min ryg....

---

Out in the sun today I got quite burnt. My whole back is red even though I used suncream. Very annoying. Obviously the Austrlalian sun too strong. Probably also serves me right for going out in the most UV radiant part of the day.

It happened while I was snorkeling with my bro-in-law. I can put up with the sunburn pain though, because the snorkeling was amazing. We saw heaps of fish, heaps of different types. Including a big school of mullet that just circled us for about a minute. We also saw jellyfish, crabs, little baby squids and more. Aww my back.

Edited by oz-hestekræfte on 14 January 2010 at 8:51am

oz-hestekræfte
Senior Member
Australia
Joined 5681 days ago

103 posts - 117 votes 

Message 13 of 18
14 January 2010 at 4:14am | IP Logged 
I dag skal jeg skrive mere om vores danske jul. Mere dansk end plejer alligevel.
Der er nogle danske juletraditioner som vi har altid holdt fast i. For eksemple Ris a la mande og Dannebrog på juletræet, men dette år havde vi rigtig danskere med. Jeg mener ikke at farfar, eller far, ikke er rigtige danskere men dette var forskelligt
Vores nye familie bragte mange julepynt og dannebrog med. Bordflag, dørhåndtag flag, nye træflag, julehjerte som vi blev nødt til at lave selv osv. Martin (én af danskerne) fortalt på engelsk om en anden slags pynt. "We call them mouse traps" sadge han, og alle danskerne nikkede og var enige. Så besvarede jeg "Musefælde"? "Nej, musetrapper" sagde Martin. Pludslig blev klar alle danskerne over Martins fejl. "Mouse stairs" Sagde de alle sammen. Det var morsomt.
Jeg fik fra danskerne, et fire meter langt vimpel til jul og et stort danske flag til min fødselsdag. Men de er så store, jeg bliver nødt til at købe en 8-9 meter flagstang. Men jeg elsker stadigvæk mine nye flag. Man kan bare ikke købe dem herover.
Min kæreste fik to håndlavet julemand/juledame(?) lyseholdere fra Bonholm, men den australske told slåede dem i stykker. Små, lillebitte stykker.

Edited by oz-hestekræfte on 05 March 2010 at 11:42am

Fasulye
Heptaglot
Winner TAC 2012
Moderator
Germany
fasulyespolyglotblog
Joined 5850 days ago

5460 posts - 6006 votes 
1 sounds
Speaks: German*, DutchC1, EnglishB2, French, Italian, Spanish, Esperanto
Studies: Latin, Danish, Norwegian, Turkish
Personal Language Map

Message 14 of 18
14 January 2010 at 7:53am | IP Logged 
Such relatively short posts in Danish are a good reading exercise for me. With this I can train my reading ability in Danish, even if I can only partly understand it. But it gives me practise and therefore it's useful.

Fasulye

oz-hestekræfte
Senior Member
Australia
Joined 5681 days ago

103 posts - 117 votes 

Message 15 of 18
05 March 2010 at 12:50pm | IP Logged 
Jeg har igen negligeret min tråd. Det må nok være som jeg skrev i den første linje i tråden. I'm not a journal person. Men jeg sommetider simpelthen bliver nødt til at udtrykke min selv på dansk, så her er jeg.
Det er dog ikke som om jeg ikke har brugt mit dansk på det seneste. Det er utroligt men for nylig havde jeg noget kun dansk frem og tilbage email korrespondance med en butik i Danmark. Lige nu er noget keglerbillard tillbehør på vej til Australien. Og det hele blev vælgt, bestillet, betalt og sendt uden ét ord på engelsk! (Borset fra min banks website)
Det var en fantastisk oplevelse, i hvilken jeg lært mange emnespecifik ord og konstruktioner. Og danskeren på den anden side af emailer havde slet ingen problemer med at forstår mig.
Jeg glæder mig meget til vores første spil til keglebillard, den traditionel form for billard i Danmark.

Yet again I've neglected my thread. I guess it's like I wrote in the first post, I'm not a journal person. Sometimes though, I just feel like expressing myself in Danish. So here I am.
Although.. It's not exactly like I haven't used my Danish at all lately. Believe it or not I've recently had some Danish-only correspondence with a store in Denmark, with whom I purchased some Billiards equiptment. Why buy billiards equiptment from a store in Denmark? Because it's for an exlusively Danish game: "Keglebillard" Pin Billiards (pin like a skittle)
It was a great experience. Everything was chosen, ordered, paid for and posted without one word of English. It was also great for learning lots of topic specific words and phrases. Most encouraging was that I was understood perfectly.
Can't wait for my first game of keglebillard.

Edited by oz-hestekræfte on 01 April 2010 at 9:32am

oz-hestekræfte
Senior Member
Australia
Joined 5681 days ago

103 posts - 117 votes 

Message 16 of 18
01 April 2010 at 10:07am | IP Logged 
Undertiden er jeg overrasket med mit passiv ordforråd. Det er noget der opmuntrer mig, men samtidig kan jeg blive lidt dipremret over at alle disse ord ligger ikke i mit activ ordforråd. Det er dog ikke så dårligt. Jeg ved godt at lidt øvelse løser problemet.
Men disse tænker fører min usammenhængende tekst over til et andet punkt. Jeg spekulerer over, om man kender et ord på sprog-2 hvis man har glemt defenitionen eller oversættelse.
F.eks. I dag kom jeg til at tænke på ordet "afhængig". Dette ord havde jeg lært nylig, Det betyder "dependant" på engelsk. Men I dag mens jeg tænkte på det danske ord jeg kunne slet ikke huske den engelske betydning, selvom jeg var sikker på hvad det betyder at være afhængig.
Jeg tænkte "kender jeg ordet eller ikke"? Jeg synes ja, jeg kender ordet.
En ting mere på denne emne. Jeg har i det sidste par dage begynt at bruge en dansk-dansk ordbog. Jeg proklamerer det højt, ensprogede ordbøger er utrolige. Hvorfor får jeg ikke en tildiger?

Edited by oz-hestekræfte on 04 April 2010 at 1:37am

This discussion contains 18 messages over 3 pages: << Prev 13  Next >>

Post ReplyPost New Topic Printable version Printable version

You cannot post new topics in this forum - You cannot reply to topics in this forum - You cannot delete your posts in this forum
You cannot edit your posts in this forum - You cannot create polls in this forum - You cannot vote in polls in this forum

This page was generated in 0.3594 seconds.

DHTML Menu By Milonic JavaScript
Copyright 2024 FX Micheloud - All rights reserved
No part of this website may be copied by any means without my written authorization.