18 messages over 3 pages: 1 2 3
Rameau Triglot Senior Member Germany Joined 6110 days ago 149 posts - 258 votes 4 sounds Speaks: English*, GermanC1, Danish Studies: Swedish, French, Icelandic
| Message 17 of 18 03 April 2010 at 3:36pm | IP Logged |
Det er godt at se en tråd fra en anden dansklærende her. Det er jo meget for få af os i det her forum. Det synes, som om de fleste mennesker her, der vil lærer et skandinavisk sprog, vælger enten svensk, fordi det har de fleste taler, eller norsk, fordi det gælder som "middelpunktet" mellem det tre kontinentale skandinaviske sprog. Dansk gælder desværre kun som det sprog, som er svært at udtale. Nå ja. Heldigvis ved vi bedre, ikke? :)
Men må jeg spørger om hvad for ressourcer du bruger? Jeg har nemmelig haft det svært ved at finde nogen gode ressourcer på en højre niveau, og jeg mener, at det er et temmelig hyppigt problem under folk, der vil lære dansk...
1 person has voted this message useful
| oz-hestekræfte Senior Member Australia Joined 5681 days ago 103 posts - 117 votes Speaks: English* Studies: Danish
| Message 18 of 18 04 April 2010 at 5:30am | IP Logged |
Vi er i enige, som jeg læste i din tråd, at dansk er et smukt sprog. Måske ikke det gamleste eller meste uforandrede. Jeg synes det føles som et rimeligt modernt sprog men det har stadigvæk en stærk forbindelse til det ældre oldnordisk. Dette slags blandning af ny og gammel, kan jeg godt lide.
Mht. ressourcer, min studiestil er ikke så struktureret. Jeg har læste både "colloquial danish" og "teach yourself danish" 1980 udgave. (men ikke fra omslag til omslag, bare lidt her og lit der). Jeg købte TY'en fra ebay cirka 3 år før jeg begyndte at lære dansk. =D Jeg synes, så snart man er blevet færdig med TY bør man at have en god opfattelse, som kan bruges til selvstudie såsom den Iverson måde. (Jeg vil sige "måde" men skulle jeg bare sige "metode" som min ordbog anbefaler?)
Med andre ord, du og jeg har ikke mange valg. Den her er en god grammatik som kan hjælpe hvis du ikke kan find svar andensteds. Men hvad er det at lære borset fra grammatik? Ordforåd og talemåder, og udtale og at lytte.
Hvad gør jeg? Jeg ser fjernsyn (danske film og tv shows) og lytte til rigtig meget dansk musik. Men det er ikke nok i sig selv. Jeg laver også oversættelser af dem, og laver ordliste med ukendte ord.
F.eks. I den sidste uge, jeg oversatte den danske undertekster til Fri os fra det onde til engelsk sådan at min lillesøster kunne se filmen.
Jeg finder ressourcer efter min egen interesse. (hmm passer "efter" der)?
Film er ofte den sværeste at forstå. Når du bliver dipremeret over at du ikke kan forstå noget, bare få mnget talt lyd.
Jeg hentede for nylig en danske comedie cd der hedder "Hva' Snakker Du Om" som jeg lytter til i arbejdslastvognen. Det er så sjovt. Og store dele af det ka jeg helt forstå.
Edited by oz-hestekræfte on 04 April 2010 at 11:17am
1 person has voted this message useful
|
This discussion contains 18 messages over 3 pages: << Prev 1 2 3 If you wish to post a reply to this topic you must first login. If you are not already registered you must first register
You cannot post new topics in this forum - You cannot reply to topics in this forum - You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum - You cannot create polls in this forum - You cannot vote in polls in this forum
This page was generated in 0.1094 seconds.
DHTML Menu By Milonic JavaScript
|