Register  Login  Active Topics  Maps  

Mick’s Continuous TAC Multilingual Bliss!

 Language Learning Forum : Language Learning Log Post Reply
228 messages over 29 pages: << Previous 1 2 3 4 5 6 7 ... 13 ... 28 29 Next >>
mick33
Senior Member
United States
Joined 5738 days ago

1335 posts - 1632 votes 
Speaks: English*
Studies: Finnish
Studies: Thai, Polish, Afrikaans, Hindi, Hungarian, Italian, Spanish, Swedish

 
 Message 97 of 228
21 September 2010 at 10:55am | IP Logged 
Jag är riktigt hungrig nu, med jag skulle inte äta en matbit framför jag somnar. Om jag äter framför jag somnar jag kunde har ont i magen. Jag har läst om isländska och faröiska det förra veckoslut. Jag vill hellre studera faröiska än isländska, om bara det finns mycket tillgångar att läser mig faröiska. Jag hittade några faröiska tillgångar och jag har listad dem här. Jag är osäker om jag ska studera isländska snart, med det finns mera tillgångar för det.

God natt
Mick

Edited by mick33 on 29 September 2010 at 10:42pm

1 person has voted this message useful



mick33
Senior Member
United States
Joined 5738 days ago

1335 posts - 1632 votes 
Speaks: English*
Studies: Finnish
Studies: Thai, Polish, Afrikaans, Hindi, Hungarian, Italian, Spanish, Swedish

 
 Message 98 of 228
30 September 2010 at 12:02am | IP Logged 
Förra veckan hade jag planerat att läsa isländska, med jag läser inte det. Tyvarr läste jag ingen språk förra veckan. Jag nekar att kvirra och jag ska inte gör undanflykter. Undanflykter är urtrist att skriva och likaså tycker jag att undanflykter är urtrist att läser.

Jag har läst svenska i veckan, också läste jag lite isländska och ungerska. Kanske ska jag verkligen studerar isländska eftersom det låter bra. Jag ska sitter barnvakt min brorson i kväll. Kanske ska jag lära sig svenska eller finska uttal, det skulle vara nöje.

Vi ses senare
Mick
1 person has voted this message useful



mick33
Senior Member
United States
Joined 5738 days ago

1335 posts - 1632 votes 
Speaks: English*
Studies: Finnish
Studies: Thai, Polish, Afrikaans, Hindi, Hungarian, Italian, Spanish, Swedish

 
 Message 99 of 228
30 September 2010 at 10:20am | IP Logged 
Tyvarr kunde jag inte lära min brorson svensk uttal i kväll. Kanske kan jag lära sig svenska en annan gång.

Ja, jag har skrivit "Fyra språken är tillräcklig för nu", men jag är odisciplinerad och lite vetgirig. Jag ska verkligen läser några isländska ord. Jag tänker inte studera isländska grammatik nu, så det är allenast lingvistik vandringslust (jag tror "vandringslust är det rätt ordet, men jag är osäker).

Jag läste om svenskt snus igår. Jag läste många engelsk artiklar, eftersom mycket upplysningar är skrivar på engelska. Jag har aldrig brukat snus och jag är säkert jag ska aldrig det brukar, jag ville att läsa någon nu. Snus är avgasfri tobak, och det är utannonserad som ett bättre alternativ än cigaretter. Snus är fortfarande skadligt, och jag tror webplatsen är riktigt ganska vilseleda men jag ska läser mycket om snus imorgon.

Hej då
Mick

Edited by mick33 on 14 October 2010 at 8:53pm

1 person has voted this message useful



mick33
Senior Member
United States
Joined 5738 days ago

1335 posts - 1632 votes 
Speaks: English*
Studies: Finnish
Studies: Thai, Polish, Afrikaans, Hindi, Hungarian, Italian, Spanish, Swedish

 
 Message 100 of 228
02 October 2010 at 9:33am | IP Logged 
Nej, jag har inte läst mera om svenskt snus, jag tyckte det är riktigt äcklig och jag kunde inte läsa mera om det.

Jag måste också erkänna att jag läser fortfarande inte svenska bra. Jag tänker läsa mera skriven svenska, med inte just nu. Kanske översätter jag en sång till engelska i morgon kväll.

Jag vet inte värfor jag är så självsvåldig sista tiden, med det bara är så. Jag tycker jag måste begagnar mig tillfället att studera mera språk medan jag är i stämning för det.

God natt
Mick
      

Edited by mick33 on 02 October 2010 at 9:34am

1 person has voted this message useful



mick33
Senior Member
United States
Joined 5738 days ago

1335 posts - 1632 votes 
Speaks: English*
Studies: Finnish
Studies: Thai, Polish, Afrikaans, Hindi, Hungarian, Italian, Spanish, Swedish

 
 Message 101 of 228
10 October 2010 at 8:15am | IP Logged 
mick33 wrote:
Ja, jag har skrivit "Fyra språken är tillräcklig för nu", men jag är odisciplinerad och lite vetgirig. Jag ska verkligen läser några isländska ord. Jag tänker inte studera isländska grammatik nu, så det är allenast lingvistik vandringslust (jag tror "vandringslust är det rätt ordet, med jag är osäker).

Jag har verkligen börjat att läsa isländska i veckan och Italianska likaså, men jag har ingenting mera att säga på, eller om, ettdera språk just nu. Kanske ska jag skriv någonting om isländska och Italianska i mitt näste budskap.

I eftermiddag läste jag om en spansk fest heter "La Tomatina". Naturligtvis läste jag om "La Tomatina" på spanska, tyvarr har jag glömte artikelns namn så jag skriver på svenska igen. "La Tomatina" är en matslagmål när människor slänger tomater på varandra, och som firas den sista onsdagen på augusti i Buñol, Spanien. Jag tänker att matslagsmålen är väldigt kladdig men också nöje.

Adjö så länge
Mick


Edited by mick33 on 14 October 2010 at 8:50pm

1 person has voted this message useful



mick33
Senior Member
United States
Joined 5738 days ago

1335 posts - 1632 votes 
Speaks: English*
Studies: Finnish
Studies: Thai, Polish, Afrikaans, Hindi, Hungarian, Italian, Spanish, Swedish

 
 Message 102 of 228
14 October 2010 at 10:20pm | IP Logged 
I've been re-reading some of my most recent posts in Swedish and I just noticed that I sometimes type the word "med" when I actually mean "men". Fortunately this mistake is easy to fix, so I'll be doing that. I wonder what other mistakes I am making in Swedish that I haven't noticed yet, but I'm sure I'll sort those out eventually.

mick33 wrote:
Jag tänker inte studera isländska grammatik nu...
Det är ett felaktigt påstående. Även om mitt intresse på isländska är lingvistik vandringslusta jag måste lära lite grammatik. Jag vet några isländsk stående fraser, men jag uttalar de inte.

Jag har inte lärt mycket Italiansk eller rumanska ännu, eftersom jag söker fortfarande för några nyttigt resurser.

Äntligen måste jag skriva mera spanska och finska. Jag har försummat de för en länge tid.

Vi ses
Mick      
1 person has voted this message useful



mick33
Senior Member
United States
Joined 5738 days ago

1335 posts - 1632 votes 
Speaks: English*
Studies: Finnish
Studies: Thai, Polish, Afrikaans, Hindi, Hungarian, Italian, Spanish, Swedish

 
 Message 103 of 228
23 October 2010 at 10:25am | IP Logged 
mick33 wrote:
mick33 wrote:
Jag tänker inte studera isländska grammatik nu...
Det är ett felaktigt påstående. Även om mitt intresse på isländska är lingvistik vandringslusta jag måste lära lite grammatik. Jag vet några isländsk stående fraser, men jag uttalar de inte.
So I was hoping to write something in Icelandic, but so far I find the grammar to be more challenging than Finnish grammar. I could not have guessed that a Uralic language with 14 or 15 cases would seem simpler than a Germanic language with only 4 cases. Well, Icelandic does have a few similiarities with Swedish in vocabulary but not very many, and these aren't enough to make me overlook the many exceptions to the grammar rules and three noun genders. Good thing I'm not seriously learning Icelandic...yet.

As for Italian, I've been so lazy with learning it that I have little to say. Maybe I should listen to some spoken Italian and decide whether or not I like how it sounds.

Mick

Edited by mick33 on 27 October 2010 at 8:55am

1 person has voted this message useful



mick33
Senior Member
United States
Joined 5738 days ago

1335 posts - 1632 votes 
Speaks: English*
Studies: Finnish
Studies: Thai, Polish, Afrikaans, Hindi, Hungarian, Italian, Spanish, Swedish

 
 Message 104 of 228
29 October 2010 at 11:23am | IP Logged 
Varför försökte jag att lära mig färöiska igen? Jag vet det är ingen bra idé. Det finns begränsade resurser och bara lite infödd talare. Jag måste koncentrera mig på något av finska, spanska och kanska italienska eller islänska, men jag är fortfarande ombytligt.

Nu forklarar jag mitt första intrycken om isländska och italienska. Isländska är ett vackert språk men stavningen stämmer inte altid överens med uttalen. Också har jag markt att isländska verben använder två enkla tempusen: presens och imperfektum. Det andra tempusen är sammansättningar tempusen. Tyvärr förstår jag inte nu det tre substantiv genusen: maskulinum, feminium och neutrum. Den italienska stavningen är ofta fonetisk, så italienska skulle verka lätt för mig, men det finns det femton eller så tempusen. Båda språk har en konjunktiv och jag ska sedermera lära dem.

Jag har också övat mig finsk uttal, men jag är så trött nu. Jag skriver mera imorgon.

Hej då
Mick     

Edited by mick33 on 02 November 2010 at 8:20am



1 person has voted this message useful



This discussion contains 228 messages over 29 pages: << Prev 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29  Next >>


Post ReplyPost New Topic Printable version Printable version

You cannot post new topics in this forum - You cannot reply to topics in this forum - You cannot delete your posts in this forum
You cannot edit your posts in this forum - You cannot create polls in this forum - You cannot vote in polls in this forum


This page was generated in 0.3594 seconds.


DHTML Menu By Milonic JavaScript
Copyright 2024 FX Micheloud - All rights reserved
No part of this website may be copied by any means without my written authorization.