Register  Login  Active Topics  Maps  

Het Fries, "Frysk"

 Language Learning Forum : Multilingual Lounge Post Reply
12 messages over 2 pages: 1 2  Next >>
taKen
Tetraglot
Senior Member
Norway
mindofthelinguist.woRegistered users can see my Skype Name
Joined 5927 days ago

176 posts - 210 votes 
Speaks: Norwegian*, English, Dutch, French
Studies: German, Icelandic

 
 Message 1 of 12
27 January 2010 at 1:07pm | IP Logged 
Ik heb juist een video van de Friese band Twarres gevonden op YouTube. Sommige mensen vinden dat het Fries echt niet genoeg verschilt van het Nederlands om een eigen taal te kunnen zijn. Maar toch lijkt het alsof de verschillen tussen het Fries en het Nederlands groter zijn dan degene tussen het Noors en het Zweeds. Nog steeds zijn er Nederlanders die het Fries bescouwen als maar een dialect van het Nederlands. Hoe komt dat?

Twarres: Do

Edited by taKen on 27 January 2010 at 1:21pm

1 person has voted this message useful



Iolanthe
Diglot
Senior Member
Netherlands
Joined 5451 days ago

410 posts - 482 votes 
Speaks: English*, DutchC1
Studies: Turkish, French

 
 Message 2 of 12
27 January 2010 at 1:46pm | IP Logged 
Waarschijnlijk omdat Friesland maar een regio van Nederland is, als Limburg en Twente. Maar ze zijn vanuit verschillende takken van de Germaanse familie boom geboren. De Scandinavische talen hebben groter status als talen want ze zijn de officiële talen van drie aparte landen.

De taal heeft nu een 'poster girl', Doutzen Kroes
1 person has voted this message useful



elvisrules
Tetraglot
Senior Member
BelgiumRegistered users can see my Skype Name
Joined 5279 days ago

286 posts - 390 votes 
Speaks: French, English*, Dutch, Flemish
Studies: Lowland Scots, Japanese, German

 
 Message 3 of 12
27 January 2010 at 3:33pm | IP Logged 
Er veel een heleboel Nederduitse dialecten die als een andere taal zouden kunnen beschouwd worden.
Kijk even naar http://robertlindsay.wordpress.com/2010/01/18/a-reclassifica tion-of-the-dutch-language/
De West-Vlaams/Zeeuws/Frans-Vlaams dialecten verschillen zelfs meer dan het Afrikaans...

Edited by elvisrules on 27 January 2010 at 3:33pm

1 person has voted this message useful



JW
Hexaglot
Senior Member
United States
youtube.com/user/egw
Joined 5932 days ago

1802 posts - 2011 votes 
22 sounds
Speaks: English*, German, Spanish, Ancient Greek, French, Biblical Hebrew
Studies: Luxembourgish, Dutch, Greek, Italian

 
 Message 4 of 12
27 January 2010 at 9:40pm | IP Logged 
taKen wrote:
Twarres: Do

Dit lied vind ik heel mooi

Iolanthe wrote:
De taal heeft nu een 'poster girl', Doutzen Kroes

en ook deze meisje!

Eigenlijk, het Fries is een groep van drie verwante talen: Westerlauwers Fries ( Frysk), Noord-Fries (Friisk/Frasch), en Saterfries ( Fräisk) . Volgens mij is het geen dialect van Nederlands.

Bovendien, ik denk dat er niet heel veel Nederlanders zijn die menen dat het Fries een dialect van Nederlands is (?)


Edited by JW on 27 January 2010 at 9:41pm

1 person has voted this message useful



elvisrules
Tetraglot
Senior Member
BelgiumRegistered users can see my Skype Name
Joined 5279 days ago

286 posts - 390 votes 
Speaks: French, English*, Dutch, Flemish
Studies: Lowland Scots, Japanese, German

 
 Message 5 of 12
27 January 2010 at 10:10pm | IP Logged 
JW wrote:
Bovendien, ik denk dat er niet heel veel Nederlanders zijn die menen dat het Fries een dialect van Nederlands is (?)

Ik denk van niet. Volgens mij weten velen zelfs niet dat het als een taal herkend is...

Jammer genoeg hebben vele Nederlanders en Vlamingen de mening dat alle taalvarianten binnen Nederland en Vlaanderen (minderwaardige) dialecten zijn...
1 person has voted this message useful





Iversen
Super Polyglot
Moderator
Denmark
berejst.dk
Joined 6513 days ago

9078 posts - 16473 votes 
Speaks: Danish*, French, English, German, Italian, Spanish, Portuguese, Dutch, Swedish, Esperanto, Romanian, Catalan
Studies: Afrikaans, Greek, Norwegian, Russian, Serbian, Icelandic, Latin, Irish, Lowland Scots, Indonesian, Polish, Croatian
Personal Language Map

 
 Message 6 of 12
28 January 2010 at 11:12am | IP Logged 
Ik heb geluisterd naar Doutzen Kroes, en ik ben verbaasd over hoe makkelijk het is om haar te begrijpen. Ik erken dat het Fries is een taal, maar ten minste het gesproken Westfries kan blijkbaar worden begrepen uitsluitend op basis van het standaard Nederlands. En ik had dat niet verwacht.

Edited by Iversen on 28 January 2010 at 11:17am

1 person has voted this message useful



JW
Hexaglot
Senior Member
United States
youtube.com/user/egw
Joined 5932 days ago

1802 posts - 2011 votes 
22 sounds
Speaks: English*, German, Spanish, Ancient Greek, French, Biblical Hebrew
Studies: Luxembourgish, Dutch, Greek, Italian

 
 Message 7 of 12
28 January 2010 at 2:57pm | IP Logged 
Iversen wrote:
Ik heb geluisterd naar Doutzen Kroes, en ik ben verbaasd over hoe makkelijk het is om haar te begrijpen. Ik erken dat het Fries is een taal, maar ten minste het gesproken Westfries kan blijkbaar worden begrepen uitsluitend op basis van het standaard Nederlands. En ik had dat niet verwacht.

Ik was niet verbaasd want ik meen dat het Fries, het Nederlands, het Platduits, en het Afrikaans alle onderling begrijpelijk zijn. B.v., dit is de beschrijving van de Doutzen Kroes video:

Mei har famylje en freondinnen sms't en mailt Doutzen Kroes altyd yn it Frysk. Mar topmodel Doutzen Kroes fan Eastermar docht noch mear; sy is it nije gesicht fan de 'Praat mar Frysk' promoasjekampanje foar de Fryske taal fan de Afûk.

Heel erg makkelijk te begrijpen.

1 person has voted this message useful





Fasulye
Heptaglot
Winner TAC 2012
Moderator
Germany
fasulyespolyglotblog
Joined 5657 days ago

5460 posts - 6006 votes 
1 sounds
Speaks: German*, DutchC1, EnglishB2, French, Italian, Spanish, Esperanto
Studies: Latin, Danish, Norwegian, Turkish
Personal Language Map

 
 Message 8 of 12
28 January 2010 at 9:35pm | IP Logged 
taKen wrote:
Ik heb juist een video van de Friese band Twarres gevonden op YouTube. Sommige mensen vinden dat het Fries echt niet genoeg verschilt van het Nederlands om een eigen taal te kunnen zijn. Maar toch lijkt het alsof de verschillen tussen het Fries en het Nederlands groter zijn dan degene tussen het Noors en het Zweeds. Nog steeds zijn er Nederlanders die het Fries bescouwen als maar een dialect van het Nederlands. Hoe komt dat?

Twarres: Do


Nou, ik heb me deze video bekeken en beluisterd. Hele mooie popmuziek is dat!!! Wat blijkt? Ik kan het Fries (ook in schriftelijke vorm) nauwelijks verstaan. Er komen woorden voor, die ik helemaal niet kan herleiden. Ik vind het Fries toch vrij afwijkend van het Nederlands, veel afwijkender in ieder geval dan het Afrikaans of het Platduits.

Fasulye

Edited by Fasulye on 28 January 2010 at 9:37pm



1 person has voted this message useful



This discussion contains 12 messages over 2 pages: 2  Next >>


Post ReplyPost New Topic Printable version Printable version

You cannot post new topics in this forum - You cannot reply to topics in this forum - You cannot delete your posts in this forum
You cannot edit your posts in this forum - You cannot create polls in this forum - You cannot vote in polls in this forum


This page was generated in 0.3906 seconds.


DHTML Menu By Milonic JavaScript
Copyright 2024 FX Micheloud - All rights reserved
No part of this website may be copied by any means without my written authorization.