Register  Login  Active Topics  Maps  

Feanarosurion’s Finnish Journey

  Tags: Flash cards | Finnish
 Language Learning Forum : Language Learning Log Post Reply
59 messages over 8 pages: 1 2 3 4 5 68 Next >>
feanarosurion
Senior Member
Canada
Joined 5067 days ago

217 posts - 316 votes 
Speaks: English*
Studies: Finnish, Norwegian

 
 Message 49 of 59
16 July 2010 at 8:05am | IP Logged 
Oho, minä uhohdin kirjoittaa tässä eilen. Oli aika kiireinen eilen, ja vähän tänään myös. Kuitenkin, opiskelin paljon kun minulla ei ollut kiire. Tänä iltapäivänä, löysin juuri kahdeksänkymmentäyhdeksän uutta sanoa kielioppikirjastani, ja olen nyt vielä lisäämässä niitä Ankiin. Huomenna, aion ostaa kirjoita Akateeminen Kirjakaupan sivustosta. Aion ostaa hyvä sanakirja, "Suomen sanakirja opiskelijoille ja ulkomaalaisille," kahdeksän tai yhdeksän suomen kielen kirjaa, ja myös Kalavalan äänikirja. Ostan varmasti kirjat "Taru Sormusten herrasta," "Kalevala," "Seitsemän veljestä," ja muutamia kirjoja Ilkka Remesistä. Toivottavasti ne saapuvat pian.
1 person has voted this message useful



feanarosurion
Senior Member
Canada
Joined 5067 days ago

217 posts - 316 votes 
Speaks: English*
Studies: Finnish, Norwegian

 
 Message 50 of 59
17 July 2010 at 8:55am | IP Logged 
Niin, tänään oli todellä hyvää päivää! Ostin nuo kirjat noin tunti sitten, ja opiskelin myös. Valitettavasti, olen melko väsynyt, joten en voi kirjoittaa enemmän kuin tämä viesti nyt. Menen nukkumaan...
1 person has voted this message useful



feanarosurion
Senior Member
Canada
Joined 5067 days ago

217 posts - 316 votes 
Speaks: English*
Studies: Finnish, Norwegian

 
 Message 51 of 59
18 July 2010 at 10:02am | IP Logged 
Tänään oli hyvin kiireinen, joten en voi opiskella yöhön asti. Kuitenkin, katsoin noin tunti suomen elokuvaa, ja lisäsin muutamia sanoja Ankiin päivän aikana. Vain noin tunti sitten, voin opiskella vähän, ja löysin hyviä sanoja kielioppikirjastani. Lisään Ankiin huomenna, kun en ole väsynyt. Taas, menen nukkumaan... toivon että olen parantamassa.
1 person has voted this message useful



feanarosurion
Senior Member
Canada
Joined 5067 days ago

217 posts - 316 votes 
Speaks: English*
Studies: Finnish, Norwegian

 
 Message 52 of 59
19 July 2010 at 8:44am | IP Logged 
Olen nyt hyvin väsynyt, koska olen opiskellut noin koko iltana. Opin monta uutta sanoa, ja myös löysin paljon hyviä lauseita. Lisäsi noin kuusikymmentä sanoa Ankiin iltapäivänä, ja tänä iltana löysin yhdeksänkymmentä uutta sanoa, joita lisään Ankiin huomenna. Voi, ja myös, kertasin yli kolmesataa sanoa tänään. Oi, olen kovin väsynyt...
1 person has voted this message useful



Thatzright
Diglot
Senior Member
Finland
Joined 5458 days ago

202 posts - 311 votes 
Speaks: Finnish*, English
Studies: French, Swedish, German, Russian

 
 Message 53 of 59
19 July 2010 at 11:04am | IP Logged 
Sanojen kuten taas, valitettavasti, voi, myös ja niin edelleen eteen ei tule pilkkua suomessa.

Quote:
Oho, minä uhohdin kirjoittaa tässä eilen. Oli aika kiireinen eilen, ja vähän tänään myös. Kuitenkin, opiskelin paljon kun minulla ei ollut kiire. Tänä iltapäivänä, löysin juuri kahdeksänkymmentäyhdeksän uutta sanoa kielioppikirjastani, ja olen nyt vielä lisäämässä niitä Ankiin. Huomenna, aion ostaa kirjoita Akateeminen Kirjakaupan sivustosta. Aion ostaa hyvä sanakirja, "Suomen sanakirja opiskelijoille ja ulkomaalaisille," kahdeksän tai yhdeksän suomen kielen kirjaa, ja myös Kalavalan äänikirja. Ostan varmasti kirjat "Taru Sormusten herrasta," "Kalevala," "Seitsemän veljestä," ja muutamia kirjoja Ilkka Remesistä. Toivottavasti ne saapuvat pian.


"Oho, unohdin kirjoittaa tässä eilen". Tämä on mielenkiintoinen lause, sillä näin voi itse asiassa sanoa ja joskus varmaan olen tullut itsekin näin sanoneeksi, mutta en vain ole varma että onko tässä kyseessä suora käännös englannista. Sen mitä yrität sanoa voi parhaiten sanoa yksinkertaisesti sanomalla "unohdin kirjoittaa tänne eilen", sanan 'tänne' voi jättää pois. Sanan 'tässä' voi kuitenkin myös lisätä sinne, mutta en oikein osaa selittää mitä se siinä tekee, vain että se on mahdollista ja niin tehdään. Se tuo jonkinlaista lisäväriä lauseelle, sellaista etten oikein osaa sitä selittää. Samoin sana 'kyllä' voi esiintyä joskus varmaankin hämmentävissä asiayhteyksissä kielen opettelijan näkökulmasta, kyseessä on samanlainen tilanne kuin tässä eli natiivipuhuja vain jotenkin tajuaa eräänlaisen lisämerkityksen jota sanalla tuodaan. Tästä pitkästä selityksestä huolimatta: jos yritit sanoa 'I forgot to write here yesterday", lause menisi 'unohdin kirjoittaa tänne eilen'. Jos taas pelkästään 'I forgot to write yesterday', lauseesi on täysin oikein, enkä tosiaan osaa selittää miksi 'tässä' siellä voi olla, se vain voi :-D Ei siitä sen enempää.

Olin aika kiireinen/minulla oli aika kiire eilen. Opiskelin kuitenkin paljon, kun minulla ei ollut kiire. (Nämä kaksi lausetta varmaankin olisi parempi jotenkin yhdistää yhdeksi, mutta en lähde nyt siihen.) Tänä iltapäivänä löysin kahdeksankymmentäyhdeksän uutta sanaa kielioppikirjastani ja olen nyt vielä lisäämässä niitä Ankiin. Huomenna aion ostaa kirjoja Akateemisen kirjakaupan sivustolta/sivuilta. Aion ostaa hyvän sanakirjan, "Suomen sanakirjan opiskelijoille ja ulkomaalaisille", kahdeksan tai yhdeksän suomen kielen kirjaa ja myös Kalevalan äänikirjan. (Loppu on täysin oikein, paitsi että sukunimi Remes taipuu tuossa tilanteessa 'Remekseltä', tai vaihtoehtoisesti "muutamia Ilkka Remeksen kirjoja".)

Quote:
Niin, tänään oli todellä hyvää päivää! Ostin nuo kirjat noin tunti sitten, ja opiskelin myös. Valitettavasti, olen melko väsynyt, joten en voi kirjoittaa enemmän kuin tämä viesti nyt. Menen nukkumaan...


Tänään oli todella hyvä päivä! Ostin nuo kirjat noin tunti sitten ja opiskelin myös. Valitettavasti olen melko väsynyt, joten en voi kirjoittaa enempää kuin tämän viestin nyt. Menen nukkumaan...

Quote:
Tänään oli hyvin kiireinen, joten en voi opiskella yöhön asti. Kuitenkin, katsoin noin tunti suomen elokuvaa, ja lisäsin muutamia sanoja Ankiin päivän aikana. Vain noin tunti sitten, voin opiskella vähän, ja löysin hyviä sanoja kielioppikirjastani. Lisään Ankiin huomenna, kun en ole väsynyt. Taas, menen nukkumaan... toivon että olen parantamassa.


Tänään olin hyvin kiireinen/oli hyvin kiireistä, joten en voi opiskella yöhön asti (en voinut? en tiedä oliko tässä tarkoitus päättää lause preesensillä?). Kuitenkin katsoin noin tunnin suomalaista elokuvaa ja lisäsin muutamia sanoja Ankiin päivän aikana. (Seuraavan lauseen ensimmäinen osa on sellainen, että tekisin sen mielelläni kokonaan uusiksi ;-) ). Vain noin tunti sitten pystyin opiskelemaan vähän ja löysin hyviä sanoja kielioppikirjastani. (Natiivipuhuja kuitenkin sanoisi jotain tyyliin "Sain kuitenkin vielä tunti sitten opiskeltua vähän". Lause toki sisältää rakenteen joka on ehkä vähän hämmentävä, mutta verbi 'saada' on tuossa ikään kuin samanlaisessa asemassa kuin verbi 'to get' englannissa. Saada jotain tehtyä = to get something done.) Lisään sanoja Ankiin huomenna, kun en ole väsynyt. Menen taas nukkumaan...

('Toivon, että olen parantamassa' ei ole täysi lause ilman tietoa siitä, mitä ollaan parantamassa, mikä taas ei ole mitä haluat tällä sanoa. Rakenne tyyliin 'I am improving' ei ole sanottavissa suomeksi yhtä lyhyesti, vaan se mitä ollaan parantamassa täytyy ilmoittaa. Suoraan sanottuna verbiä 'parantaa' ei ehkä kannattaisi käyttää tässä lauseessa ollenkaan, paitsi ehkä jotenkin tyyliin "Toivon, että parannan kykyjäni". 'Parantaa' voi tarkoittaa myös - ja usein tarkoittaakin - että joku tai jokin kirjaimellisesti parantaa vaikkapa jonkin sairauden. Se, mitä yrität sanoa, olisi parhaiten sanottavissa esim. sanomalla "Toivottavasti osaan taas kohta enemmän" tai jotain vastaavaa.)

Quote:
Olen nyt hyvin väsynyt, koska olen opiskellut noin koko iltana. Opin monta uutta sanoa, ja myös löysin paljon hyviä lauseita. Lisäsi noin kuusikymmentä sanoa Ankiin iltapäivänä, ja tänä iltana löysin yhdeksänkymmentä uutta sanoa, joita lisään Ankiin huomenna. Voi, ja myös, kertasin yli kolmesataa sanoa tänään. Oi, olen kovin väsynyt...


Olen nyt hyvin väsynyt, koska olen opiskellut noin koko illan ('noin' ei kuulosta hyvältä tässä tilanteessa, vaikkapa 'lähes', 'varmaankin' ja muut parempia). Opin monta uutta sanaa, ja löysin myös paljon hyviä lauseita. Lisäsin noin kuusikymmentä sanaa Ankiin iltapäivällä ja tänä iltana löysin yhdeksänkymmentä uutta sanaa, jotka lisään Ankiin huomenna/joita lisäilen/lisään Ankiin huomenna (jälkimmäinen jos et lisää kaikkia). Kertasin myös yli kolmesataa sanaa tänään ja olen nyt kovin väsynyt...
(Nuo 'oi' ja 'voi' ovat vähän koomisen oloisia. Niitä ei oikeastaan ikinä käytetä puheessa tai edes nykyaikaisessa kirjallisuudessa tai kirjoituksissa tuolla tavalla :-] Joissain vanhoissa elokuvissa niitä varmaankin kuulee (Oi, kuinka rakastan sinua!), mutta tosiaan nykyään saa varmaankin naurut osakseen jos noita sanoja käyttää tuolla tavalla). En nyt tähän hätään oikein keksi mitään hyviä tarkkoja vastineita jotka sopisivat paremmin, joten on ehkä parempi että vain jätät ne pois kokonaan.)

Tästähän tulikin sitten näköjään aika mittava viesti... Haluan huomauttaa muuten, että viestini ensimmäistä kappaletta lukuunottamatta en osaa suomen pilkkusääntöjä täysin virheettömästi, enkä suinkaan edes varmaan tiedä niitä kaikkia, joten voi olla että jopa jotkut minun pilkunsijoitteluni tässä viestissä ovat väärin :-D

Edited by Thatzright on 19 July 2010 at 11:11am

2 persons have voted this message useful



feanarosurion
Senior Member
Canada
Joined 5067 days ago

217 posts - 316 votes 
Speaks: English*
Studies: Finnish, Norwegian

 
 Message 54 of 59
21 July 2010 at 5:49am | IP Logged 
Paljon kiitoksia, Thatzright! Minä vasta luin ja opiskelin viestisi, ja luulen, että mä ymmärrän lähes koko viestin. Kiitos avusta taas, arvostan sitä paljon. Uhohdin, että "sana" taipuu "sanaa" partitiivina, koska muistan vain "sanoja" ja kirjoitin "sanoa" myös. Luulen, että minä ymmärrän kaiken virheeni, joita sinä korjait viestissäsi, ja en käytä "voi" ja "oi" tulevaisuudessa. Paljon kiitoksia taas, avostan avusi paljon.

Tuo viesti on varmaankin kaikki, jota opiskelen tänään. Löysin noin 60 uutta sanaa opiskelemaan viestissä, ja olin lukemassa ja opiskelemassa siistä noin kahden tunnin. Eilen minulla oli kiire ja minulla ei ollut tarpeeksi aikaa lukea ja opiskella tuo viesti oikein. Kiitos taas, Thatzright, toivottavasti kirjoitan paremmin tulevaisuudessa, mutta olen iloinen, että sinä ymmärrät mitä minä yritän sanoa.
1 person has voted this message useful



feanarosurion
Senior Member
Canada
Joined 5067 days ago

217 posts - 316 votes 
Speaks: English*
Studies: Finnish, Norwegian

 
 Message 55 of 59
22 July 2010 at 8:44am | IP Logged 
Valitettavasti, en voinut opiskella ollenkaan tänään. Minulla oli kiire taas, joten minä vain lisäsin sanoja Ankiin aikaisemmin illalla. Kuitenkin, voin opiskella paljon varmaan huomenna, sillä luulen, että en ole kiireinen lähes koko päivän. Olen katsomassa elokuvaa "Mulan" suomena nyt, ilman tekstitystä, ja sen jälkeen, menen nukkumaan.
1 person has voted this message useful



feanarosurion
Senior Member
Canada
Joined 5067 days ago

217 posts - 316 votes 
Speaks: English*
Studies: Finnish, Norwegian

 
 Message 56 of 59
23 July 2010 at 7:49am | IP Logged 
Valitettavasti, minulla oli kiireinen tänään taas. Perheen kaveri yllättäen soitti aikaisemmin, haluamassa paikan nukkua, joten tänään on ollut aika kiireinen. Kuitenkin, opiskelen vähän illalla, ja myös löysin muutamia muita suomalainen elokuvia katsomaan. Valitettavasti kesäni on alkamassa olla aika kiireinen, ja en tiedä jos minä voin opiskella vielä niin paljon kuin olen opiskellut toistaiseksi tänä kesänä. Toivottavasti voin vielä opiskella paljon, ja minulla ei ole niin kiire pian.


1 person has voted this message useful



This discussion contains 59 messages over 8 pages: << Prev 1 2 3 4 5 68  Next >>


Post ReplyPost New Topic Printable version Printable version

You cannot post new topics in this forum - You cannot reply to topics in this forum - You cannot delete your posts in this forum
You cannot edit your posts in this forum - You cannot create polls in this forum - You cannot vote in polls in this forum


This page was generated in 0.3438 seconds.


DHTML Menu By Milonic JavaScript
Copyright 2024 FX Micheloud - All rights reserved
No part of this website may be copied by any means without my written authorization.