Register  Login  Active Topics  Maps  

Spredning af tosprogede børn

 Language Learning Forum : Skandinavisk & Nordisk Post Reply
oz-hestekræfte
Senior Member
Australia
Joined 5488 days ago

103 posts - 117 votes 
Speaks: English*
Studies: Danish

 
 Message 1 of 4
30 April 2011 at 8:00am | IP Logged 
Foleden dag fandt jeg denne artikel om tvangspredningen af tosprogede børn i Århus.
Tosprogede er blevet spredt
Normænd studere Århus-model

Det er en meget intressent regel synes jeg.
Er det mere med integration at gøre eller måske beskyttelse af det danske sprog? Måske er det mere end det synes at være?

Jeg finde det intressent fordi jeg kunne aldrig nogensinde forstille at man ville omtale sådan en idé i Australien. Det vil dog ikke sige at jeg synes det er en dårlig idé.

Vil meget gerne høre jeres meninger om det

Edited by oz-hestekræfte on 30 April 2011 at 8:04am

1 person has voted this message useful





Fasulye
Heptaglot
Winner TAC 2012
Moderator
Germany
fasulyespolyglotblog
Joined 5657 days ago

5460 posts - 6006 votes 
1 sounds
Speaks: German*, DutchC1, EnglishB2, French, Italian, Spanish, Esperanto
Studies: Latin, Danish, Norwegian, Turkish
Personal Language Map

 
 Message 2 of 4
30 April 2011 at 5:58pm | IP Logged 
Jeg vil gerne prøve at læse teksterne fra internet, men jeg må først vente for min ny ordbog "Gyldendal Dansk - Hollandsk". Måske kommer den næste uge... Jeg håber det!

Fasulye

Edited by Fasulye on 30 April 2011 at 5:58pm

1 person has voted this message useful



KimG
Diglot
Groupie
Norway
Joined 4787 days ago

88 posts - 104 votes 
Speaks: Norwegian*, English
Studies: Portuguese, Swahili

 
 Message 3 of 4
01 May 2011 at 2:42pm | IP Logged 
Hmm, skjønner hvorfor det prosjektet i Danmark virker underlig og rar for folk, det virker da ikke naturlig og tvinge barn til å kjøre buss i en time hver dag?
Men, jeg tror artikkelen ikke viser så godt ett problem de "tospråkelige" ungene har: de kan ende opp med to "halve språk", eller uten ett fullt utviklet Dansk språk. Norge har lignende problemer I Oslo.

Unger kan faktisk vokse opp og ikke lære seg norsk/dansk/svensk noe bedre enn en tilfeldig person på dette forumet kunne på en sommerferie eller noe med ett CD og bok sett. Uten ett godt utviklet morsmål, som kan være ett problem (hvem kan, for eksempel, finne morsmål lærer til unger for alle flyktninger? ), og hvis ungene av invandrere ikke lærer ordentlig deres nye nasjons språk, kan de ende opp halvspråkelige, i den forstand att de snakker morsmålet til foreldrene, og deres Norsk/Dansk dårlig, og i tillegg ikke kan skrive foreldrenes språk, og kan være elendig i deres skandinaviske språk.
I teorien holder det med 15 til 20 prosent med norsk eller dansk i en skoleklasse for å lære elever deres skandinaviske språk, ved hjelp av snakking, og annet stimulering som arbeide sammen om skriftlig skolearbeid i klassen. Problemet, er skoler nå holder på å få INGEN skandinaviske språkbrukere overhodet.
1 person has voted this message useful





Iversen
Super Polyglot
Moderator
Denmark
berejst.dk
Joined 6513 days ago

9078 posts - 16473 votes 
Speaks: Danish*, French, English, German, Italian, Spanish, Portuguese, Dutch, Swedish, Esperanto, Romanian, Catalan
Studies: Afrikaans, Greek, Norwegian, Russian, Serbian, Icelandic, Latin, Irish, Lowland Scots, Indonesian, Polish, Croatian
Personal Language Map

 
 Message 4 of 4
02 May 2011 at 9:46am | IP Logged 
Der er nok ikke nogen der synes at det er sjovt at skulle 'spredes', men det var nødvendigt. Der foreligger undersøgelser over karakterniveauet ikke blot i dansk, men generelt i alle fag, og de viser klart at skoler med meget få danske elever har de laveste gennemsnit. Grunden er også klar: uden danske kammerater får elever med en udenlandsk baggrund ikke trænet deres dansk, og eftersom undervisningssproget er dansk, går det galt for de der ikke kan forstå sproget.

Løsningen er ikke at oprette skoler på urdu, tyrkisk osv., for så får vi parallelsamfund totalt uden forbindelse med resten af samfundet. I stedet har man så prøvet at sprede eleverne, så der altid vil tilstrækkeligt med rent dansksprogede elever til at alle får lært sproget.

Der løber en helt separat (men ophedet) diskussion om omfanget af supplerende undervisning på de forskellige modersmål. Den nuværende regering har været noget skeptisk overfor dette.


1 person has voted this message useful



If you wish to post a reply to this topic you must first login. If you are not already registered you must first register


Post ReplyPost New Topic Printable version Printable version

You cannot post new topics in this forum - You cannot reply to topics in this forum - You cannot delete your posts in this forum
You cannot edit your posts in this forum - You cannot create polls in this forum - You cannot vote in polls in this forum


This page was generated in 0.3594 seconds.


DHTML Menu By Milonic JavaScript
Copyright 2024 FX Micheloud - All rights reserved
No part of this website may be copied by any means without my written authorization.