Register  Login  Active Topics  Maps  

Det svenska språket

  Tags: Swedish
 Language Learning Forum : Skandinavisk & Nordisk Post Reply
9 messages over 2 pages: 1 2  Next >>
Josquin
Heptaglot
Senior Member
Germany
Joined 4638 days ago

2266 posts - 3992 votes 
Speaks: German*, English, French, Latin, Italian, Russian, Swedish
Studies: Japanese, Irish, Portuguese, Persian

 
 Message 1 of 9
31 August 2011 at 11:06pm | IP Logged 
Hej allihopa!

Hur mår ni? Jag tycker att det är tid om att diskutera det svenska språket här! Vad tycker ni om det svenska språket? Älskar ni svenska eller har ni problem med det? Varför lär ni er svenska och hur gör ni det? Vilket material använder ni för att lära er språket? Har ni någon älsklingsförfattare på svenska?
Jag skall börja med diskussionen. Jag tycker att svenska er ett underbart språk! Jag älskar verkligen detta språk, eftersom det låter så vackert! Att prata på svenska är alltid ett nöje för mig. Jag har lärt mig det svenska språket huvudsakligen själv med Langenscheidts "30 Stunden Schwedisch", men jag har också haft två terminer svenska på universitetet. Vi använde boken "Svenska utifrån", vilken verkligen är en utmärkt bok för att lära sig svenska.
Mina två svenska älsklingsförfattare är Selma Lagerlöf och August Strindberg. Jag älskar särskilt Lagerlöfs roman "Gösta Berlings saga" och Strindbergs drama "Fröken Julie".
Nu är det er tur! Vad tycker ni om det svenska språket?

Med bästa hälsningar

Josquin

P.S. Om ni hittar på några fel är ni välkomna att korrigera dem.

EDIT: typo

Edited by Josquin on 07 September 2011 at 4:54pm

1 person has voted this message useful



mick33
Senior Member
United States
Joined 5718 days ago

1335 posts - 1632 votes 
Speaks: English*
Studies: Finnish
Studies: Thai, Polish, Afrikaans, Hindi, Hungarian, Italian, Spanish, Swedish

 
 Message 2 of 9
08 September 2011 at 11:05am | IP Logged 
Josquin wrote:
Älskar ni svenska eller har ni problem med det? Varför lär ni er svenska och hur gör ni det? Vilket material använder ni för att lära er språket? Har ni någon älsklingsförfattare på svenska?
Nu är det er tur! Vad tycker ni om det svenska språket?


Hej

Välkommen til forumet! Den har diskussionen är en bra idé. Ja, jag älskar svenska men jag måste erkänna att jag skriva mycket bättre än jag prata. Mitt uttal är ganska dåligt. Jag började lära mig svenska i juli 2009. Jag har använt Teach Yourself Swedish, Colloquial Swedish och översätta några låtar och tidningsartiklar. Ibland lyssnar jag på Sveriges Radio. Jag har inte lärt Strindberg eller Lagerhof ännu men jag vil läsa dem snart.

1 person has voted this message useful



Josquin
Heptaglot
Senior Member
Germany
Joined 4638 days ago

2266 posts - 3992 votes 
Speaks: German*, English, French, Latin, Italian, Russian, Swedish
Studies: Japanese, Irish, Portuguese, Persian

 
 Message 3 of 9
10 September 2011 at 4:06pm | IP Logged 
Hej mick,

tack så mycket för ditt svar och för din vänliga välkomst! Ja, min svenska har också blivit ganska dålig. Jag kunde tala svenska ganska bra när jag lärde mig den på universitetet, men nu är det en annan sak. Jag tror att jag har glömt många ord, eftersom jag behöver använda ordboken för att skriva det här bidraget. Jag hoppas att min grammatik är ännu OK. Mitt uttal är ganska bra, men jag tror att jag har problem med den musikaliska accenten. Jag vet inte om den är riktig. Jag skulle behöva tala till en infödd svensk för att finna ut. Tyvärr finns det inga svenskar här i Tyskland där jag bor. Jag skulle gärna förbättra min svenska, men just nu lär jag mig isländska, så att jag har ingen tid för det svenska språket.

Edited by Josquin on 10 September 2011 at 4:19pm

1 person has voted this message useful





jeff_lindqvist
Diglot
Moderator
SwedenRegistered users can see my Skype Name
Joined 6703 days ago

4250 posts - 5710 votes 
Speaks: Swedish*, English
Studies: German, Spanish, Russian, Dutch, Mandarin, Esperanto, Irish, French
Personal Language Map

 
 Message 4 of 9
11 September 2011 at 9:56am | IP Logged 
Något om svenskans "musikalitet".

Den som inte har koll på de två tonaccenterna kommer aldrig att låta som en infödd svensk (om man nu tycker att det är viktigt...). Det som kan förvirra andraspråksinlärare är att de två accenterna manifesteras på olika sätt i precis varje dialekt/regional accent (det var någon diskussionstråd för ett tag sedan där forummedlemmen Ari och jag hade olika åsikter om var tonen går upp resp. ned i de två fallen - han är från Borås och jag är från Gotland). De två tonerna handlar inte om vilken stavelse som betonas (i tvåstaviga ord handlar det nästan undantagslöst om samma stavelse, men vägen dit är annorlunda). Det bör inte vara så svårt att imitera tonen i enskilda fall, men det räcker ändå inte halvvägs eftersom vi inte betonar varje ord i en mening. Därför är det jätteviktigt att lyssna på talad svenska, och försöka lägga märke till vilka ord som betonas i en lång mening, vilka ord som utgör de "starka elementen"... Dessutom kan tonen ändras om ordet är ett prefix eller suffix (vilket många inlärare helt missar att notera, och många pedagoger helt missar att påpeka).

Edited by jeff_lindqvist on 17 October 2011 at 7:47pm

5 persons have voted this message useful



KimG
Diglot
Groupie
Norway
Joined 4771 days ago

88 posts - 104 votes 
Speaks: Norwegian*, English
Studies: Portuguese, Swahili

 
 Message 5 of 9
17 October 2011 at 12:29pm | IP Logged 
I min dialekt av Norska, och i den svenska dialekten nærast min, Jemtska, tonaccenten er ungfär likadan. Min norska hørs likadan ut som dialekten det gamla norska bandet "Vømmøl Spellemanslag" brukade en gong i tiden.
En litt interesant sak, andraspråksinlärare her omkring, i norska, plukker fort op hur dem forstår rikssvenska, och Jemtska, ock lär sig hur dem forstår dialekter bra, kan lär sig "fel" tonaccent for å tala Norska "Bokmål", sidan vi också talar "Bokmål" med den Trønderske ton. Men jag tyckar det hörs mycket betre ut enn bara en flat helt fel ton.
Jag tror, de som prövar, lär sig och tala med bra tonaccent. Jag vet om andraspråksinlärere som aldrig lär sig, men de prövar heller inte mycket å lär sig bra ton...

Och, ursäkta min "Svenska".
Min favorit Svenska författare må nog vara Stieg Larsson, Millennium serien.
1 person has voted this message useful



Nature
Diglot
Groupie
Canada
Joined 5031 days ago

63 posts - 80 votes 
Speaks: English*, French

 
 Message 6 of 9
27 October 2011 at 11:31pm | IP Logged 
I wish I could understand this D: I'd LOVE to learn Swedish but so few resources...
1 person has voted this message useful



Hampie
Diglot
Senior Member
Sweden
Joined 6453 days ago

625 posts - 1009 votes 
Speaks: Swedish*, English
Studies: Latin, German, Mandarin

 
 Message 7 of 9
28 October 2011 at 2:27am | IP Logged 
Jag skulle nog rekommendera att man, om man nu vill lära sig tonerna, lär sig dem när man pluggar glosor eller
lägger in ord i Anki. Det finns ordlistor som markerar vilken ton som är den «rikssvenska» och hur tonerna flyttas
när man böjer ord är regelbundet. Att vi svenskar själva inte skulle kunna sätta ut rätt ton på ord om våra liv så stod
på spel är en helt annan femma. Tonerna har även betydelse för huruvida «mm» betyder ja eller nej. Ord som «ja»
kan ju med fallande ton betyda nej, nej kan betyda jo, och så vidare. Stégen, the steps, stègen, the ladder. Búren,
the cage, bùren, carried.
1 person has voted this message useful



Ari
Heptaglot
Senior Member
Norway
Joined 6376 days ago

2314 posts - 5695 votes 
Speaks: Swedish*, English, French, Spanish, Portuguese, Mandarin, Cantonese
Studies: Czech, Latin, German

 
 Message 8 of 9
28 October 2011 at 7:23am | IP Logged 
jeff_lindqvist wrote:
(det var någon diskussionstråd för ett tag sedan där forummedlemmen Ari och jag hade olika åsikter om var tonen går upp resp. ned i de två fallen - han är från Borås och jag är från Gotland)

Haha, vad har du fått det ifrån? Jag är från Karlskoga! Men ja, jag kommer ihåg diskussionen. Att lära sig tonerna måste vara jättesvårt när man lär sig ärans och hjältarnas språk. Speciellt eftersom vi svenskar ofta inte ens har koll på att de finns!


1 person has voted this message useful



This discussion contains 9 messages over 2 pages: 2  Next >>


Post ReplyPost New Topic Printable version Printable version

You cannot post new topics in this forum - You cannot reply to topics in this forum - You cannot delete your posts in this forum
You cannot edit your posts in this forum - You cannot create polls in this forum - You cannot vote in polls in this forum


This page was generated in 0.3438 seconds.


DHTML Menu By Milonic JavaScript
Copyright 2024 FX Micheloud - All rights reserved
No part of this website may be copied by any means without my written authorization.