Register  Login  Active Topics  Maps  

Svenska kvinnliga talare

  Tags: Swedish | Listening
 Language Learning Forum : Skandinavisk & Nordisk Post Reply
Melisse
Triglot
Newbie
Sweden
Joined 4664 days ago

19 posts - 36 votes
Speaks: English*, SwedishC1, French
Studies: Dutch, Russian, Modern Hebrew

 
 Message 1 of 6
05 February 2012 at 10:51pm | IP Logged 
Hej!

Jag vill förbättra min accent i svenska så jag letar efter en svenska kvinna som jag kan imitera. Jag har tänkt på Mona Sahlin, men jag undrar om ni har några andra förslag.

Det bör vara en kvinna som jag lätt kan hitta på You Tube eller någon annanstans på nätet. Jag skulle föredra att hon inte talar skånska. Har ni någon talare eller politiker som ni kan rekommendera?

Tack!

Edited by Melisse on 05 February 2012 at 10:56pm

1 person has voted this message useful





jeff_lindqvist
Diglot
Moderator
SwedenRegistered users can see my Skype Name
Joined 6703 days ago

4250 posts - 5710 votes 
Speaks: Swedish*, English
Studies: German, Spanish, Russian, Dutch, Mandarin, Esperanto, Irish, French
Personal Language Map

 
 Message 2 of 6
06 February 2012 at 12:13am | IP Logged 
Jag tänker mig att SRs nyhetsprogram "Klartext" kan vara en bra idé (det sänds varje dag). Alla nyhetsuppläsare talar jättetydlig rikssvenska. Här hittar du de senaste sändningarna som mp3-filer:
http://sverigesradio.se/sida/laddaner.aspx?programid=493

Annars funkar politiker bra (t.ex. Mona Sahlin eller Maria Wetterstrand), eller programledare (t.ex. Anja Kontor, Ebba von Sydow, Lotta Bromé, Carolina Norén, Annika Jankell, Anna Mannheimer, Anna Charlotta Gunnarsson...).

Lycka till!
3 persons have voted this message useful



Melisse
Triglot
Newbie
Sweden
Joined 4664 days ago

19 posts - 36 votes
Speaks: English*, SwedishC1, French
Studies: Dutch, Russian, Modern Hebrew

 
 Message 3 of 6
06 February 2012 at 12:33pm | IP Logged 
Tack!

Jag har lyssnat på klartext men den är för enkel och långsam för mig nu. Jag vill lyssna på någon som talar mer naturligt.

Och jag vill välja bara en person så att jag har någonting konsekvent att imitera.

Tack för förslag!
1 person has voted this message useful





jeff_lindqvist
Diglot
Moderator
SwedenRegistered users can see my Skype Name
Joined 6703 days ago

4250 posts - 5710 votes 
Speaks: Swedish*, English
Studies: German, Spanish, Russian, Dutch, Mandarin, Esperanto, Irish, French
Personal Language Map

 
 Message 4 of 6
06 February 2012 at 4:52pm | IP Logged 
Det är bra, välj Mona Sahlin (om du hittar tillräckligt mycket material). Jag vet inte exakt vad det är du vill förbättra, men om du hittar mycket material från en och samma talare så kan det vara idé att prova på "chorusing":
http://how-to-learn-any-language.com/forum/forum_posts.asp?T ID=6281

Liknande diskussion på ett annat forum:
http://www.lingq.com/learn/en/forum/15/10080/

3 persons have voted this message useful



Melisse
Triglot
Newbie
Sweden
Joined 4664 days ago

19 posts - 36 votes
Speaks: English*, SwedishC1, French
Studies: Dutch, Russian, Modern Hebrew

 
 Message 5 of 6
06 February 2012 at 9:59pm | IP Logged 
Tack så hemskt mycket!

Det låter intressant och det ska jag prova. Jag hade hört talat om en bok av Olle Kjellin förut men jag visste inte vad den handlade om.
Jag försöker hitta den på biblioteket.

Det är faktiskt prosodi som är mitt problem. Det känns som om jag kan uttala alla enkilda ljud på svenska men jag har inte den ringaste aning om prosodi. Jag tror att ibland, tror folk att jag faktisk talar engleska när jag talar svenska därför att min prosodi är så ... hemsk.

Jag har lyssnat på hundratals timmar audio på svenska på TVn, radio, podcaster, osv, men jag fattar inte ännu!

Jag provar chorus method. Tack ska du ha!
1 person has voted this message useful





jeff_lindqvist
Diglot
Moderator
SwedenRegistered users can see my Skype Name
Joined 6703 days ago

4250 posts - 5710 votes 
Speaks: Swedish*, English
Studies: German, Spanish, Russian, Dutch, Mandarin, Esperanto, Irish, French
Personal Language Map

 
 Message 6 of 6
07 February 2012 at 10:08am | IP Logged 
Mm, prosodin/melodin/rytmen är viktigare än man tror. Det är inte förrän melodin låter någorlunda rätt som man låter riktigt svensk/engelsk/tysk/kinesisk/etc. och faktiskt tror jag att man till och med kan vara lite mindre noggrann med enskilda ljud om melodin är rätt.

En parallell: om du spelar ett musikinstrument kan de enskilda tonerna vara rätt, men det låter mycket bättre om hastigheten och rytmen är rätt och betoningarna kommer på de rätta ställena.


1 person has voted this message useful



If you wish to post a reply to this topic you must first login. If you are not already registered you must first register


Post ReplyPost New Topic Printable version Printable version

You cannot post new topics in this forum - You cannot reply to topics in this forum - You cannot delete your posts in this forum
You cannot edit your posts in this forum - You cannot create polls in this forum - You cannot vote in polls in this forum


This page was generated in 0.2500 seconds.


DHTML Menu By Milonic JavaScript
Copyright 2024 FX Micheloud - All rights reserved
No part of this website may be copied by any means without my written authorization.