Register  Login  Active Topics  Maps  

Å utfordre seg selv – med norsk

 Language Learning Forum : Skandinavisk & Nordisk Post Reply
Veel
Tetraglot
Newbie
Norway
Joined 4487 days ago

23 posts - 41 votes
Speaks: Lithuanian*, Latvian, English, NorwegianC1
Studies: Greek, Estonian

 
 Message 1 of 6
07 March 2012 at 10:25pm | IP Logged 
Nå har jeg allerede bodd i Norge i fem måneder og jeg greier nesten ikke en dag uten å lure på hva skal til for å lykkes med å lære seg språket. Hvordan må man motstå fristelsen til å skygge unna? Jeg er helt fortvilet. Men la meg kaste litt lys over situasjonen min, alt i tur og orden.

Det er altså to år siden jeg satte i gang med et introduksjonskurs i svensk språk. Nei, jeg blander ikke sammen to forskjellige språk. Det var akkurat det jeg begynte med – tre timer (to ganger) i uka, to semester med en innfødt svenske...som kom til å prate engelsk nesten hele tiden og vi pleide å kjede oss nesten ihjel med grammatikkøvelser.

Etter å ha studert både engelsk og tysk på skolen, syntes jeg det var ikke så vanskelig å plukke opp utrolig mye svensk på kort tid uten å prøve på noe juks, og det gjorde jeg også. Men da hadde jeg dessverre ikke tid og mulighet å forandre passive språkkunnskaper til aktive ferdigheter. Det manglet aktivering jeg trodde det var bare det, jeg.

Litt senere, i sommerferien, fikk jeg plutselig en uventet mulighet til å reise til Sverige og bo hos en svensk familie. På min ankomstdagen de kunne snakke hva som helst uten å være gruelig redde for meg. Det var sikkert og visst, jeg skjønte ingenting. Bare nesten to måneder senere fikk jeg nye ørene som minst kunne skjelne mellom ord (men selvfølgelig gjorde hjernen dette).

Det var da forsto jeg endelig kraften til språk og kraften til immersion og det var merkelig det der, at alt henger så nøye sammen. Hver dag kokte og fordampet hjernen min slik at jeg pleide å falle rett ned som en stein på kvelden – så utolig trett var jeg å ta den utfordring.

Altså hva kom alt dette til å bli? Jo dypere og dypere trengte jeg inn i språket, jo strørre glede og motivasjon oppnådde jeg. Men akkurat da, etter to måneder, høyst motvillig, skulle jeg hjem med minst 20 kilo av bøker og et brennende ønske om å fortsette å lære meg svensk videre. Det var vanskelig å si nei, fordi jeg var særlig forelskert i språket som rislet som endeløs poesi i ørene mine, når sommernattsskumringen synker ned i sjøen og månebelyst takrør rasler i vinden. Måneskinnssonaten min.

Langt unna, hjemme igjen, begynt å visne bort alt som jeg hadde vunnet, uansett at jeg pleide å svelge bøken rett etter hverandre, lytte til nett-radio og se filmer. Velkommen til den passive tilstand igjen!

Et år siden, likevel helt uventet, endte jeg opp i..Norge. Jeg hadde jo faktisk ikke noe annet valg. Nå sitter jeg her, helt frustrert og fortvilet. Før jeg kom hit, jeg hadde ikke forestilt meg hvordan det skulle gå med å lære seg norsk når én allerede kan litt svensk, bare at det skulle gjøre alt enklere. Hva skal man ellers tro?

Rett fra starten kunne jeg forstå en setning her og der eller enda mer. Jeg begynte å lese Gaarder og Ambjørnsen og de andre, uten å bry meg om de alle ord som jeg ikke kjente fra svensk. Lokalt norskkurs var allerede oversvømmet med andre nybegynnere, så jeg planlagt mine studier hjemme – TY Norwegian, Primsleur, På vei, Norsk på 1-2-3, daglig Aftenposten, litteratur, TV, radio...og mer enn nok av fritid! Et riktig paradis, hva?

Derssverre går nok ikke det. Jeg har møtet indre motstand i meg selv og kan ikke takle den. Hva for noe da?! Det gjelder frykt for å miste min svensk som jeg liker mye bedre enn norsk, uten å kunne forklare hvorfor, blir det bare et spørsmål om smak kanskje. Hva mer, jeg klarer ikke å komme videre med norsk uttale og melodi som kjennes rett og slett som løse tenner i munnen, når jeg prøver å trene med dette. Å nei, ikke missforstå meg, jeg mener at det er bare meg som høres dårlig ut, ikke norsk – hver gang jeg åpner munnen, det høres ut som om jeg har bare så vidt begynt i dag, ikke for fem måneder siden. Altså jeg mangler virkelig motivasjon til å fortsette med alt..

Blant annet, det er ikke så lett (umulig?) å finne noen å snakke med også. Til tross for den her lille byen får de masse innvandrere hit og alle forblir likegyldige til kontakt med ”de andre”. Greit, hvorfor da skulle de bryr seg om det?

Kanskje noen her synes jeg bare tuller, men slik gjør jeg ikke. Da tenker du jeg kan minst skrive litt? Nei, greier jeg ikke en kort setning uten ordbok og det har tatt meg evighet å skrive det her opp.

Til slutt, hvordan skulle du utfordre deg med norsk når alt går slik?!

1 person has voted this message useful



Mowli
Triglot
Newbie
Norway
Joined 4717 days ago

19 posts - 40 votes
Speaks: Norwegian*, English, German
Studies: Spanish, Russian, Mandarin

 
 Message 2 of 6
07 March 2012 at 10:54pm | IP Logged 
5 måneder er kke så mye tid for å lære et språk. Du skriver langt bedre på norsk enn jeg gjør på spansk, som jeg har studert i ca et år. Jeg vil tro du om du fortsetter med kursene du bruker, ser på nrk og leser Aftenposten vil komme opp på et ganske bra nivå ganske fort. Når du da er på et godt nivå i norsk kan du igjen begynne med svensk. Sannsynligvis vil svensk være lettere når du er flinkere i norsk også, så tiden du bruker på norsk trenger ikke være bortkastet.

Om du har lyst til å skrive med meg på Skype for å øve så kan du sende meg en PM.

Edited by Mowli on 07 March 2012 at 10:54pm

1 person has voted this message useful



acadien
Triglot
Newbie
Norway
Joined 6069 days ago

32 posts - 52 votes 
Speaks: French*, English, Norwegian
Studies: Spanish, Swedish

 
 Message 3 of 6
12 March 2012 at 3:55pm | IP Logged 
Helt enig med Mowli. Fem måneder er ikke mye. Og det er helt normalt å ha perioder der du føler at du lærer fort, og perioder der du føler at det er nesten ingen framgang til tross for hardt arbeid.

Stå på! Jeg ble bare fornøyd med norsken min etter 9 måneder. Og til og med etter det har jeg lært mye mer.
1 person has voted this message useful



Veel
Tetraglot
Newbie
Norway
Joined 4487 days ago

23 posts - 41 votes
Speaks: Lithuanian*, Latvian, English, NorwegianC1
Studies: Greek, Estonian

 
 Message 4 of 6
13 March 2012 at 1:24am | IP Logged 
Mowli og acadien, tusen takk skal dere ha!

Jeg skjønner veldig godt at det tar tid å lære seg et nytt språk og det er dumt å forvente mye (at man skal kunne snakke norsk) etter noen uker eller måneder. Det var dermed ikke min mening å klage over feil å lære seg norsk i fem måneder, men bare å få diskutere hvilke utfordringer man står overfor når det gjelder norsk språklære, særlig når man oppholder seg i landet og allerede har kjennskap til andre skandinaviske språk. Men kanskje lykkes jeg ikke med å formidle mine tanker.

Hvis jeg regner riktig, norsk er det tolvte fremmedspråket jeg prøver å lære meg. Det er nok mange andre språk jeg har vært overfladisk interessert i. Altså ikke noe ny og eksepsjonell her, på HTAL-forumet, hvilket jeg har nå bladd gjennom langt bak i arkivet. Jeg er visst ikke en nybegynner som klarer ikke helt å skjønne hvordan man skal begynne å lære seg et nytt språk og fortsetter med det.

Man sier at for hvert nytt språk du lærer, det blir enklere og enklere. Jeg er helt enig i det, særlig når det gjelder språk som tilhører den samme spåkfamilien. Når man kan både engelsk og tysk, norsk er faktisk ganske lett. Hvor lett går det endelig, beror på ferdigheter, metoder og motivasjon. Jeg kan engelsk (lært på skolen og universitetet, bruker nesten hver dag til å lytte og å lese), tysk (lært bare på skolen, har aldri snakket med folk) og svensk (to semester på universitet og to måneder i landet), altså før kom jeg til Norge, kunne jeg allerede lese tekster på norsk om kjente emner og forstå hovedinnholdet uten bruk av ordbok, mens med lyttning gikk det dessverre ikke så bra – noen hovedpoenger i langsom og tydelig tale. Kort tid etter ankomst, begynte jeg på et gratis norskkurs med andre nybegynnere, men det ble, slik må man forvente av tradisjonelle kurs, fokusert på grammatikk som var visst ikke mitt svakeste punkt. Så istedet for å lete etter noe nytt og til slutt betale for samme grammatikkundervisning mye penger, jeg har kjøpt mange bøker (brukte, så ikke dyre) og bestemt meg å lære hjemme. Ingen framgang så langt og jeg har blitt så frustrert i løpet av de siste månedene og mister motivasjonen til å holde på med alt.

Den største utfordringen er å ikke ha noen å snakke med. Å være sjenert og tilbakeholden ikke hjelper heller. Slik er jeg kommet i en ond sirkel. Dessuten, jeg har også ikke så mye tid – bare fire eller fem måneder og skal da til andre kontinent og kommer tilbake neste år. Litt komplisert.

Mitt spørsmål en gang til (litt forendret) – hvordan har dere lært norsk og hvilke utfordringer har dere hatt? Takk!

1 person has voted this message useful



tractor
Tetraglot
Senior Member
Norway
Joined 5247 days ago

1349 posts - 2292 votes 
Speaks: Norwegian*, English, Spanish, Catalan
Studies: French, German, Latin

 
 Message 5 of 6
13 March 2012 at 5:16pm | IP Logged 
Hei. Jeg syes du skriver veldig bra norsk etter bare fem måneder. Litt feil eller uvant ordstilling her og der avslører
at norsk ikke er morsmålet ditt. Men, du skriver godt og har bra ordvalg og ser ellers ut til å ha god dreis på
grammatikken. Stå på!
1 person has voted this message useful



acadien
Triglot
Newbie
Norway
Joined 6069 days ago

32 posts - 52 votes 
Speaks: French*, English, Norwegian
Studies: Spanish, Swedish

 
 Message 6 of 6
13 March 2012 at 5:29pm | IP Logged 
Veel wrote:
Mitt spørsmål en gang til (litt forendret) – hvordan har dere lært norsk og hvilke
utfordringer har dere hatt? Takk!

Jeg lærte norsk med det kurset du snakket om. Var i klasserommet i 3 timer hver dag, 5 dager i uka.
Metoden var ikke spesielt revolusjonerende men det fungerte. Det som var bra var å kunne øve
muntlig. Utfordringen for meg var å finne meg en jobb, men det er en annen sak, hehe. Når det gjelder
språket var utfordringen å bli kjent med dialektene og alle de ordene som folk bruker til daglig (til og
med folk som ikke snakker dialekt) men som du ikke lærer når du lærer bokmål. Men det gikk ganske
bra. Lett å si for meg som er ferdig med det men du kommer dit du óg etter hvert :-)

Edited by acadien on 13 March 2012 at 5:31pm



1 person has voted this message useful



If you wish to post a reply to this topic you must first login. If you are not already registered you must first register


Post ReplyPost New Topic Printable version Printable version

You cannot post new topics in this forum - You cannot reply to topics in this forum - You cannot delete your posts in this forum
You cannot edit your posts in this forum - You cannot create polls in this forum - You cannot vote in polls in this forum


This page was generated in 0.3281 seconds.


DHTML Menu By Milonic JavaScript
Copyright 2024 FX Micheloud - All rights reserved
No part of this website may be copied by any means without my written authorization.