Register  Login  Active Topics  Maps  

Dansk: Hvad betyder "av min arm"?

  Tags: Danish | Idiom
 Language Learning Forum : Skandinavisk & Nordisk Post Reply
14 messages over 2 pages: 1
Solfrid Cristin
Heptaglot
Winner TAC 2011 & 2012
Senior Member
Norway
Joined 5121 days ago

4143 posts - 8864 votes 
Speaks: Norwegian*, Spanish, Swedish, French, English, German, Italian
Studies: Russian

 
 Message 9 of 14
03 November 2013 at 12:25am | IP Logged 
Matador was amazing. I have not seen it for 25 years and I still remember some of the scenes. Every adult I
knew watched it when it was on Norwegian TV, and you would be unable to participate in the conversation at
lunch if you had not watched it the previous night. I do not think I missed a single episode.
1 person has voted this message useful



AlOlaf
Diglot
Senior Member
United States
Joined 4935 days ago

491 posts - 617 votes 
Speaks: English*, GermanC2
Studies: Danish

 
 Message 10 of 14
03 November 2013 at 1:22am | IP Logged 
@Iversen: Som montmorency har allerede opdaget, dette udtryk er også titlen på en af mine danske kurser for tysktalende. “Av, min arm!” er baseret på en fiktiv historie om et angreb på Den Lille Havfrue, hvor hendes højre arm bliver savet af. Nu ved jeg, det var et ordspil. Tak for afklaringen!

@Solfrid Cristin og jeff_lindqvist: Er Matador stædig populært i Norge og Sverige? Jeg har lige set episoden, hvor stuepigen taler i telefon. Det var morsomt. Og nu ved jeg præcis, hvordan udtrykket lyder.


Jeg ville være meget taknemmelig for korrektioner.

2 persons have voted this message useful





Iversen
Super Polyglot
Moderator
Denmark
berejst.dk
Joined 6490 days ago

9078 posts - 16473 votes 
Speaks: Danish*, French, English, German, Italian, Spanish, Portuguese, Dutch, Swedish, Esperanto, Romanian, Catalan
Studies: Afrikaans, Greek, Norwegian, Russian, Serbian, Icelandic, Latin, Irish, Lowland Scots, Indonesian, Polish, Croatian
Personal Language Map

 
 Message 11 of 14
03 November 2013 at 10:00am | IP Logged 
Jeg tvivler på forklaringen med den lille havfrues arm, for den blev først savet af i 1984. Serien Matador skal forestille at foregå i krigsårene, og en ferm sprogkunstner som Lise Nørgaard ville givetvis ikke have brugt et anakronistisk udtryk - og hvis hun havde, ville nogen have påpeget det. Desuden er jeg selv årgang 1953, og jeg mener at jeg har hørt udtrykket længe før 1984.

Matador er blevet genudsendt gang på gang i Danmark, men jeg er ligeså stædig som Danmarks Radio: jeg VIL ikke se den, basta!

PS: Der sidder en statue af Lise Nørgaard på gågaden i Roskilde - og ja, jeg mener "sidder", for det er det den gør. Citat fra hendes takketale:

"Rosinen i pølseenden fra Lise Nørgaards side var en hilsen til hendes lærere på Roskilde Katedralskole. De så dengang ikke noget nævneværdigt lys i den spinkle pige med den megen energi.
- Jeg ville gerne kunne granske mine gamle lærere fra Roskilde Katedralskole og se, hvor meget de roterer i graven nu.
- Særligt Fru Lund, som altid gave mig dårlige karakterer i stil, fordi hun mente, at jeg havde alt for megen fantasi."


PS til eventuelle danskstuderende: det hedder normalt "meget energi" og "meget fantasi", men ligesom man sommetider træffer participier med -n i stedet for -t ("bleven" i stedet for "blevet") kan man også sommetider træffe "megen" foran fælleskønsord - hvilket egentlig er den logiske form. Der er nok en dialektal eller sproghistorisk baggrund for generaliseringen af "meget", men jeg har ikke haft tid til at studere emnet i detaljer. Bemærk at der er -t på i den foregående sætning, hvor "meget" står adverbielt.


Edited by Iversen on 03 November 2013 at 10:28am

3 persons have voted this message useful



Solfrid Cristin
Heptaglot
Winner TAC 2011 & 2012
Senior Member
Norway
Joined 5121 days ago

4143 posts - 8864 votes 
Speaks: Norwegian*, Spanish, Swedish, French, English, German, Italian
Studies: Russian

 
 Message 12 of 14
03 November 2013 at 10:27am | IP Logged 
AlOlaf wrote:


@Solfrid Cristin og jeff_lindqvist: Er Matador stædig populært i Norge og Sverige? Jeg har lige set episoden,
hvor stuepigen taler i telefon. Det var morsomt. Og nu ved jeg præcis, hvordan udtrykket lyder.


Jeg ville være meget taknemmelig for korrektioner.


I could not really say, because I do not watch much television anymore, so I do not know if it has been back. .
It made an everlasting impression on
those of us who saw it in 1987 though. I think about one third of all Norwegians saw it.

Edited by Solfrid Cristin on 03 November 2013 at 10:28am

1 person has voted this message useful





jeff_lindqvist
Diglot
Moderator
SwedenRegistered users can see my Skype Name
Joined 6696 days ago

4250 posts - 5710 votes 
Speaks: Swedish*, English
Studies: German, Spanish, Russian, Dutch, Mandarin, Esperanto, Irish, French
Personal Language Map

 
 Message 13 of 14
03 November 2013 at 10:38am | IP Logged 
AlOlaf wrote:
@Solfrid Cristin og jeff_lindqvist: Er Matador stædig populært i Norge og Sverige?


Jag har inte sett serien förrän nu häromåret (på DVD) men minns att den har visats i svensk tv flera ggr, kanske i slutet av 80-talet, i mitten av 90-talet och säkert på 2000-talet.
1 person has voted this message useful



AlOlaf
Diglot
Senior Member
United States
Joined 4935 days ago

491 posts - 617 votes 
Speaks: English*, GermanC2
Studies: Danish

 
 Message 14 of 14
05 November 2013 at 3:47am | IP Logged 
AlOlaf wrote:
“Av, min arm!” er baseret på en fiktiv historie om et angreb på Den Lille Havfrue, hvor hendes højre arm bliver savet af.



Iversen wrote:
Jeg tvivler på forklaringen med den lille havfrues arm, for den blev først savet af i 1984.



Undskyld. Min sætning var tvetydig. Jeg mente en kursus i dansk betitlet "Av, min arm!", ikke udtrykket. Kursets dialog handler om en fiktiv fortælling om hærværk mod den lille havfrue. Fortællingen er fiktion, men den ligner virkeligheden. Kursets titel er et ordspil over de lille havfrues amputerede arm. Jeg troede ikke, at det var udtrykkets oprindelse.

Jeg gør mig umage med at skrive dansk forståeligt, men det er meget svært for mig.


Edited by AlOlaf on 05 November 2013 at 3:53am



3 persons have voted this message useful



This discussion contains 14 messages over 2 pages: << Prev 1

If you wish to post a reply to this topic you must first login. If you are not already registered you must first register


Post ReplyPost New Topic Printable version Printable version

You cannot post new topics in this forum - You cannot reply to topics in this forum - You cannot delete your posts in this forum
You cannot edit your posts in this forum - You cannot create polls in this forum - You cannot vote in polls in this forum


This page was generated in 4.9648 seconds.


DHTML Menu By Milonic JavaScript
Copyright 2024 FX Micheloud - All rights reserved
No part of this website may be copied by any means without my written authorization.