Register  Login  Active Topics  Maps  

AlOlaf Danskdeutsch Challenge Log

  Tags: Danish | Norwegian | German
 Language Learning Forum : Language Learning Log Post Reply
74 messages over 10 pages: 1 2 3 4 5 6 7 ... 7 ... 9 10 Next >>


Fasulye
Heptaglot
Winner TAC 2012
Moderator
Germany
fasulyespolyglotblog
Joined 5607 days ago

5460 posts - 6006 votes 
1 sounds
Speaks: German*, DutchC1, EnglishB2, French, Italian, Spanish, Esperanto
Studies: Latin, Danish, Norwegian, Turkish
Personal Language Map

 
 Message 49 of 74
30 October 2015 at 12:17pm | IP Logged 
AlOlaf wrote:
Mange tak, Fasulye! Jeg er meget glad for, at du kan lide den.


Jeg glædede mig at du forestillede din kat i videoen. :)

Fasulye

Edited by Fasulye on 30 October 2015 at 12:18pm

1 person has voted this message useful



AlOlaf
Diglot
Senior Member
United States
Joined 4908 days ago

491 posts - 617 votes 
Speaks: English*, GermanC2
Studies: Danish

 
 Message 50 of 74
16 December 2015 at 9:13pm | IP Logged 
Min udfordring er slut. Det virkelig liv har gjort det umuligt for mig at bruge masser af tid til at lære sprog lige nu, men jeg vil alligevel fortsætte med at prøve at forbedre mit dansk.

Jeg har hidtil beskæftiget mig fortrinsvis med den danske udtale, og jeg bliver ved med det. Men jeg er klar over, at jeg ikke bør undlade at udvikle min evne til at forstå hvad danskerne siger. Derfor koncentrerer jeg nu om at se videos og dokumentarfilm, og at lytte til podcasts. Jeg nyder især dokumentarfilmene "Danskernes egen historie" og en sitcom fra halvfjerdserne, der hedder "Huset på Christianshavn".

1 person has voted this message useful



AlOlaf
Diglot
Senior Member
United States
Joined 4908 days ago

491 posts - 617 votes 
Speaks: English*, GermanC2
Studies: Danish

 
 Message 51 of 74
18 December 2015 at 5:09am | IP Logged 
Jeg har ændret sprogindstillingerne på min iPhone. Nu taler jeg dansk med Siri-pigen, og hun faktisk forstår, hvad jeg siger. Jeg er så glad. Da jeg prøvede at gøre det i april, forstod hun ingenting.

Edited by AlOlaf on 18 December 2015 at 5:43am

1 person has voted this message useful



AlOlaf
Diglot
Senior Member
United States
Joined 4908 days ago

491 posts - 617 votes 
Speaks: English*, GermanC2
Studies: Danish

 
 Message 52 of 74
20 December 2015 at 4:14pm | IP Logged 
Der schwarze Hund sucht mich jetzt wieder heim. Er kann zwar jederzeit zuschlagen, aber sein Verhalten ist gewissermaßen vorhersehbar. Wenn es mir gut geht und ich glücklich bin, hält er sich meistens zurück, aber sobald die glückliche Zeit zu Ende ist, wittert er meine Verwundbarkeit und macht auf sich aufmerksam. Wenn ich traurig bin, sorgt er dafür, dass meine Traurigkeit nicht vorzeitig schwindet. Wenn ich verzweifelt bin, bleibt er möglichst dicht an mir dran und verstärkt dabei meine Verzweiflung. Den Hund kann ich nicht verjagen. Er läßt mich erst allein, wenn er Lust dazu hat.

Edited by AlOlaf on 21 December 2015 at 7:47pm

1 person has voted this message useful



AlOlaf
Diglot
Senior Member
United States
Joined 4908 days ago

491 posts - 617 votes 
Speaks: English*, GermanC2
Studies: Danish

 
 Message 53 of 74
26 December 2015 at 9:23pm | IP Logged 
I forgårs nat drømte jeg, at jeg var inde i en butik i Danmark. En ekspedient kom hen til mig og sagde noget på dansk, som jeg ikke forstod. Af en eller anden grund svarede jeg på tysk: "Entschuldigung, das habe ich nicht verstanden." ("Undskyld, det forstår jeg ikke."). Hun stirrede på mig med et forvirret udtryk i ansigtet, der fortalte mig, at hun ikke forstod tysk. Så begyndte hun at tale engelsk. Jeg kan ikke huske, hvad hun sagde, men da jeg svarede, var jeg overrasket over at høre mig selv tale engelsk med tysk accent, som om jeg ville udgav mig for at være tysker. Jeg vidste slet ikke, hvorfor jeg skulle gøre sådan noget. I hvert fald var min udførelse tilsyneladende ikke god nok, og den danske kvinde blev straks mistænksom over for mig. Til sidst var jeg nødt til at fortælle hende, at jeg i virkeligheden ikke var tysker, men en amerikaner, som fanden åbenbart havde taget ved. Jeg rødmede af skam, undskyldte mig og løb ud af butikken. Her slutter drømmen.

Det var faktisk et mareridt. Mit største ønske er at komme til Danmark for anden gang og tale dansk med danskerne, forhåbentlig bedre end første gang. Men hvis det lykkes mig at rejse derhen igen, og det viser sig, at jeg stadig ikke kan forstå meget, og at folk svarer på engelsk, når jeg prøve at tale dansk, ville det være det værste, der kunne ske. Jeg spekulerer på, om drømmens budskab kan være, at jeg må arbejde hårdere. Eller måske betyder det bare, at jeg skulle undgå at spise mad med krydderier lige før sengetid.

1 person has voted this message useful





Iversen
Super Polyglot
Moderator
Denmark
berejst.dk
Joined 6463 days ago

9078 posts - 16473 votes 
Speaks: Danish*, French, English, German, Italian, Spanish, Portuguese, Dutch, Swedish, Esperanto, Romanian, Catalan
Studies: Afrikaans, Greek, Norwegian, Russian, Serbian, Icelandic, Latin, Irish, Lowland Scots, Indonesian, Polish, Croatian
Personal Language Map

 
 Message 54 of 74
29 December 2015 at 5:10pm | IP Logged 
Jeg har hørt din video for noget tid siden, og med den udtale får du ingen problemer.

Huset på Christianshavn kørte mange år, og den bliver genudsendt til benefice for de nye generationer. Emma's værtshus eksisterede faktisk og var endda et fungerende værtshus, men nu er stedet vistnok blevet nedlagt.
2 persons have voted this message useful



AlOlaf
Diglot
Senior Member
United States
Joined 4908 days ago

491 posts - 617 votes 
Speaks: English*, GermanC2
Studies: Danish

 
 Message 55 of 74
30 December 2015 at 4:01am | IP Logged 
Iversen wrote:
Jeg har hørt din video for noget tid siden, og med den udtale får du ingen problemer.

Hvor er det opmuntrende at høre. Du er en stor støtte for mig. Tak.
1 person has voted this message useful



AlOlaf
Diglot
Senior Member
United States
Joined 4908 days ago

491 posts - 617 votes 
Speaks: English*, GermanC2
Studies: Danish

 
 Message 56 of 74
03 January 2016 at 9:50pm | IP Logged 
Jeg vil gerne forstærke min evne til at forstå talt dansk. For at gøre dette havde jeg oprindelig tænkte mig at læse Harry Potter og lytte til de tilhørende lydbøger, men det gjorde mig søvnig. Så fik jeg den ide at bruge de mange danske film og tv-serier, som jeg enten har købt på dvd eller downloadet som YouTube-videoer, til dette formål.

Selv om jeg allerede har set de fleste af disse film og videoer, har jeg besluttet at se dem alle sammen igen, men denne gang uden engelske undertekster. Derimod skal jeg anvende danske undertekster, hvis de er tilstede, fordi jeg stadig er bange for at give afkald på dem. Ganske vist har kun få af de mange YouTube-videoer og dokumentarfilm i min samling nogle undertekster overhovedet.

Det følgende er en liste af de ovenfor nævnte danske film og videoer. Min hensigt er at se dem i den angivne rækkefølge. Det beløber sig til i alt 17.493 minutter, dvs 291,5 timer. Jeg er allerede i fuld gang med at bombardere min hjerne med billeder og lyd.


Danske tv-serier

Borgen 1
Borgen 2
Borgen 3
Forbrydelsen 1
Forbrydelsen 2
Forbrydelsen 3
Livvagterne 1
Livvagterne 2
Den som dræber
Matador
Rejseholdet 1
Rejseholdet 2
Klovn
Rita 1
Huset på Christianshavn (kun 46 af 84 episoder)


Danske film

En kongelig affære
Adams æbler
Festen
Flammen og Citronen
Mørke
Jagten
Prag
Elsker dig for evigt
Marie Krøyer
Efter brylluppet
Den store dag
Klovn the Movie
I kina spiser de hunde
Gamle mænd i nye biler
Blinkende lygter
De grønne slagtere
Lad de små børn
Over gaden under vandet
Blå mænd
Ambulancen
Terkel i knibe (tegnefilm)
Tempelriddernes skat III
Supervoksen
Wilhelm Tell (tegnefilm)
Ridder Lancelot og dragen (tegnefilm)
Harry Potter 1 dansk tale
Harry Potter 2 dansk tale
Harry Potter 3 dansk tale
Harry Potter 4 dansk tale
Harry Potter 5 dansk tale


Danske dokumentarfilm

Danmarks historie 1930-1934
Danmarks historie 1935-1939
Danmarks historie 1939-1942
Danmarks historie 1965-1969
Danmarks historie 1970-1975
Danmarks historie 1975-1979
Danmarks historie 1980-1986
Danmarks historie 1986-1993
Gamle Danmark: 1959-1966
Danskernes egen historie: Livet under besættelsen
Danskernes egen historie: Københavner boksen
Danskernes egen historie: Jyllandsboksen
Danskernes egen historie: De skabte landet
Danskernes egen historie: Livet på landet
Generation XL (serie om overvægtige børn og unge)



1 person has voted this message useful



This discussion contains 74 messages over 10 pages: << Prev 1 2 3 4 5 68 9 10  Next >>


Post ReplyPost New Topic Printable version Printable version

You cannot post new topics in this forum - You cannot reply to topics in this forum - You cannot delete your posts in this forum
You cannot edit your posts in this forum - You cannot create polls in this forum - You cannot vote in polls in this forum


This page was generated in 0.3750 seconds.


DHTML Menu By Milonic JavaScript
Copyright 2024 FX Micheloud - All rights reserved
No part of this website may be copied by any means without my written authorization.