Register  Login  Active Topics  Maps  

Svenskans status i Norge och Danmark?

 Language Learning Forum : Skandinavisk & Nordisk Post Reply
cords05
Diglot
Newbie
United Kingdom
Joined 3100 days ago

15 posts - 20 votes
Speaks: English, Swedish*
Studies: Russian

 
 Message 1 of 6
10 October 2015 at 10:22pm | IP Logged 
Nu när svenskar är "arbetskraftsinvandrare" i Norge - betyder det att en svensk brytning på norska associeras med slödder eller andra klassens invånare?

I min barndom var det mycket finsk arbetskraftsinvandring i Sverige.
Finsk brytning associerades ofta med grovarbetaryrken och alkoholister som satt på torget och söp...

Så är det absolut inte längre - men frågan är:

Har svenska nu fått motsvarande roll i Norge? Att svenska blivit ett språk som talas av folk som har enkla servicejobb och kanske super och lever rövare på helgerna...
Dras det automatiska slutsatser om folk bara för att de talar svenska, eller norska med svensk brytning?

Jag frågar pga personligt intresse. Jag tror jag skulle trivas bättre i Norge än Sverige.. Men vill självklart inte bli stämplad som andra klassens invånare, patrask eller slödder så fort jag öppnar munnen!

I Köpenhamn lär det finnas fördomar mot svenskar pga supande och dräggaktigt beteende av svenskar som reser över sundet. Lever detta rykte kvar och är det sant?

1 person has voted this message useful



cords05
Diglot
Newbie
United Kingdom
Joined 3100 days ago

15 posts - 20 votes
Speaks: English, Swedish*
Studies: Russian

 
 Message 2 of 6
24 November 2015 at 10:42pm | IP Logged 
Jag tolkar den kyliga tystaden som ett "Ja"!
Svenskan har blivit lågstatusspråket i Norden...
Men vi är ju landet där man bryr sig mer om folk från Afrika och Mellanöstern än våra egna medborgare, Så det är väl inte så konstigt att det blivit så.

1 person has voted this message useful



stifa
Triglot
Senior Member
Norway
lang-8.com/448715
Joined 4633 days ago

629 posts - 813 votes 
Speaks: Norwegian*, EnglishC2, German
Studies: Japanese, Spanish

 
 Message 3 of 6
25 November 2015 at 2:43am | IP Logged 
Tror stillheten har noe med at det blir stadig færre og færre aktive brukere her på
dette forumet, og ikke at vi foretrekker afrikanere.

Jeg bor i en bygd, og der er det ingen svensker, så jeg kan ikke svare noe eksakt på
spørsmålet ditt.
1 person has voted this message useful



Brun Ugle
Diglot
Senior Member
Norway
brunugle.wordpress.c
Joined 6380 days ago

1292 posts - 1766 votes 
Speaks: English*, NorwegianC1
Studies: Japanese, Esperanto, Spanish, Finnish

 
 Message 4 of 6
26 November 2015 at 8:00am | IP Logged 
Enig med Stifa. De fleste av oss er her på det nye forumet.
Jeg sjekker ikke dette forumet hver dag nå for tida.

Jeg synes ikke at svensk er et lavstatus språk. Det er faktiske ganske mange svensker i Norge. Det er i
hvertfall ganske mange sykepleiere fra Sverige her. Det skal være veldig gunstig skattemessig å komme til
Norge som vikar og det er veldig mange som gjør det. Jeg har aldri sett en svenske med lavstatus yrke. Det
er mer for oss ordentlige innvandrere før vi lære oss språket. Svensker kan jo svensk, og det er nært nok til
norsk at det ikke blir et problem.

Her, svensker vanligvis fortsetter å snakke svensk. Ingen bryr seg om det. Hva slags arbeid gjør du?

Edited by Brun Ugle on 26 November 2015 at 8:02am

1 person has voted this message useful



cords05
Diglot
Newbie
United Kingdom
Joined 3100 days ago

15 posts - 20 votes
Speaks: English, Swedish*
Studies: Russian

 
 Message 5 of 6
14 January 2016 at 12:33pm | IP Logged 
Brun Ugle wrote:
Enig med Stifa. De fleste av oss er her på det nye forumet.
Jeg sjekker ikke dette forumet hver dag nå for tida.

Jeg synes ikke at svensk er et lavstatus språk. Det er faktiske ganske mange svensker i Norge. Det er i
hvertfall ganske mange sykepleiere fra Sverige her. Det skal være veldig gunstig skattemessig å komme til
Norge som vikar og det er veldig mange som gjør det. Jeg har aldri sett en svenske med lavstatus yrke. Det
er mer for oss ordentlige innvandrere før vi lære oss språket. Svensker kan jo svensk, og det er nært nok til
norsk at det ikke blir et problem.

Her, svensker vanligvis fortsetter å snakke svensk. Ingen bryr seg om det. Hva slags arbeid gjør du?


Tack Brun! Jag har nu gått med i det andra forumet. :)
Intressant att höra din åsikt. Jag har ett välbetalt jobb inom IT i ett annat EU land, så om jag flyttar till Norge så är det inte av ekonomiska skäl, eller för att jag inte kan få ett jobb i Sverige. Utan det är för att Sverige blivit för extremt för min smak. Hela landet är ett enda politiskt experiment. I Norge använder folk fortfarande hjärnan. Plus, fin natur, trevligt folk...
Men det lär bli svårare att få jobb nu när oljeindustrin friställt så många.
1 person has voted this message useful



Brun Ugle
Diglot
Senior Member
Norway
brunugle.wordpress.c
Joined 6380 days ago

1292 posts - 1766 votes 
Speaks: English*, NorwegianC1
Studies: Japanese, Esperanto, Spanish, Finnish

 
 Message 6 of 6
14 January 2016 at 3:44pm | IP Logged 
IT er et annet område der jeg har truffet flere svensker. Jeg vet ikke hvordan det er å få jobb nå med
oljeindustrien som det er, men det er nok fortsatt bruk for bra IT folk i de fleste områder. Alle har behov for IT.

Hvis jeg tenker meg om, så har de fleste svensker jeg har truffet her, jobbet innen medisin, IT eller finans.


1 person has voted this message useful



If you wish to post a reply to this topic you must first login. If you are not already registered you must first register


Post ReplyPost New Topic Printable version Printable version

You cannot post new topics in this forum - You cannot reply to topics in this forum - You cannot delete your posts in this forum
You cannot edit your posts in this forum - You cannot create polls in this forum - You cannot vote in polls in this forum


This page was generated in 0.2500 seconds.


DHTML Menu By Milonic JavaScript
Copyright 2024 FX Micheloud - All rights reserved
No part of this website may be copied by any means without my written authorization.